آفتاب

وزیر کشور: تروریسم نوین خشن‌ترین شیوه‌ها را به کار می‌برد /داعش تروریسم را امری مقدس می‌داند

وزیر کشور: تروریسم نوین خشن‌ترین شیوه‌ها را به کار می‌برد /داعش تروریسم را امری مقدس می‌داند

وزیر کشور با اشاره به ظهور تروریسم نوین در دنیا مبارزه با تروریسم را خواسته همه مردم دنیا برشمرد.

به گزارش خبرآنلاین، عبدالرضا رحمانی فضلی در سیزدهمین نشست کالکان ۲۰۱۷، با اعلام افزایش فعالیت‌های تخریبی و همچنین جذب نیرو در باندهای تروریستی دردنیا گفت تروریست‌ها علاوه بر ایجاد ناامنی در جامعه در اقتصاد قاچاق اسلحه و مواد مخدر و کشتارهای وسیع فعالیت می‌کنند.

اهم اظهارات وزیر کشور را به نقل از خبرگزاری‌ها در زیر می‌خوانید؛

*ما متعهد هستیم با تروریسم در هر لباس و تفکری که آرامش ، صلح و امینت جامعه را برهم بزند، برخورد کنیم، این تعهد میثاق ما با شهدای انقلاب اسلامی و شهدای ترور است.

*در قرن حاضر جرایم سازمان یافته فرا ملی تهدیدی برای جامعه جهانی و به خصوص بشریت به شمار می آید. وقوع این نوع جنایات و وجود عامل آن خارج از محدوده مرز یک کشور  این نوع جرایم را دارای خصیصه فراملی کرده و این امر به عنوان یکی از معضلات اصلی، دولتها و سازمانهای بین‌المللی ذیربط را در جهت حفظ و تامین امینت بین‌المللی به فعالیت واداشته است.

* پدیده تروریسم یکی از مهمترین جنایات سازمان یافته فراملی است. در بیشتر اسناد سازمان ملل متحد هم تروریسم یک خطر جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی نامیده شده است.

*عمدی بودن، خشونت آمیز بودن، دارای هدف بودن، وحشت آفرین بودن پیروی نکردن از قوانین و قواعد متعارف هنگام برگزیدن اهداف از میان جامعه و تمایل داشتن به تغییر رفتاری خاص در جامعه از ویژگی ها و اجزای تروریسم نوین است. وقوع حوادث تروریستی مانند حادثه 11 سمپتامبر، بمب گذاری در مرکز تجارت جهانی، حمله به متروی توکیو و حوادث تروریستی در ایران، افغانستان، پاکستان، سوریه عراق، نیجریه و در میان کشورهای اروپایی و آفریقایی را نشانگر تغییرات اساسی در انگیزه اهداف، راهبردها، ابزار و جغرفیای تروریسم دانست.

* تروریسم نوین ریشه در ایدئولوژی های غیرعقلایی به ویژه عقاید تکفیری دارد، در شکل گیری تروریسم نوین عامل ایدئولوژی غیر عقلایی و عقاید تکفیری و مذهب ادعایی به عنوان عامل رهایی بخش از سرخوردگی و بی هویتی ناشی از عوامل نامطلوب جهانی شدن، می تواند نقش کلیدی پیدا کرده و توجیه کننده اقدامات خشونت بار افراد و گروه ها گردد. مذهب ادعایی تروریست‌ها هم عامل انگیزشی برای نیروهای سرخورده به ظاهر مذهبی است و هم ظرفیتی برای جذب نیرو ازخارج از کشور به عنوان یک هویت جدید برای هویت‌های عصر مدرن است. نکته حائز اهمیت مشکل تعاریف سیاسی یا معرفی گمراه کننده از تروریستها از جمله زدن انگ تروریست به هر گروه سیاسی در هر منطقه ای از جهان به ویژه مناطق اسلامی است که این قبیل سیاست ها موجب فراهم آوردن فرصت برای تروریست‌های واقعی می شود.

* تروریسم جدید در پی افزایش تعداد قربانیان خود است، ‌این مسأله یکی از نقاط افتراق تروریسم سنتی و تروریسم نوین است. در ترویسم سنتی، تروریست‌ها خواهان آن بودند که تعداد مشاهده ‌کنندگان حادثه تروریستی افزایش یابد در حالی که در تروریسم جدید علاوه بر این مسأله، تروریست‌ها خواهان نابودی تعداد زیادی از مردم هستند. از این رو تروریسم نوین خشن‌ترین  شیوه‌ها را برای رسیدن به هدف به کار می‌برد و تاکتیک مشخص و اصلی آن هم عملیات انتحاری است. البته تروریسم نوین به دنبال استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی هم هست و در پی به دست آوردن یا تولید سلاح‌های شیمیایی، میکروبی، بیولوژیکی و حتی هسته‌ای است.

* تروریسم نوین دارای اهداف ساختارشکنانه در نظام بین ‌الملل است. آنها دارای اهدافی هستند که در ساختار نظام بین‌المللی کنونی قابل تحقق نیست، از این‌رو عمدتاً آنها رویکرد ساختارشکنانه نسبت به نظام بین‌الملل دارند. بنابراین مذاکره یا تلاش برای مصلاحه با آنها معمولاً بی‌ثمر است. گروه‌هایی نظیر القاعده و داعش تروریسم را امری ارزشی و مقدس دانسته بنابراین هیچگونه تسامحی نداشته و از آن دست برنمی دارند. تروریسم نوین علاوه بر اهدافی چون قدرت‌طلبی، منفعت‌جوی یا ملیت گرایی، اهداف دیگری از قبیل مذهب، هویت و جهانی شدن را نیز در خود می‌گنجاند و به رستگاری پس از مرگ نیز می‌اندیشد. البته ضروری است که اشاره شود بهره‌برداری عاملان تروریسم نوین از عقاید شبه مذهبی به این معنا نیست که ادیان الهی به ویژه اسلام مشوق یا تأیید کننده تروریسم هستند.

* تروریسم نوین حوزه عملیات مشخصی ندارد، تروریسم نوین خود را محدود به حوزه سرزمینی یا دولتی مشخص نکرده و حیطه عمل آن بعضاً کل نظام بین‌الملل است. وجود افراد همسو با تروریست‌های نوین در کشورهای مختلف موجب تسهیل عملکرد و تسریع انتقال آنها شده و بنابراین هر هدفی در کشورهای مختلف می‌تواند در دسترس این افراد باشد. از سویی ساختار سازمانی تروریست‌های نوین قابلیت تغییر شکل سریع را دارد.

* تروریسم نوین از فضای مجازی و رسانه به شکل گسترده استفاده می‌کند. بدون مرز بودن فضای سایبری، کاهش هزینه‌ اقدامات، امکان وارد آوردن خسارات مالی بدون آسیب‌های جسمی، تأمین راحت امکانات برای اقدامات تروریستی، انعکاس جهانی موفقیت و پنهان کردن شکست‌ها، امکان جذب حامیان از سراسر جهان و انجام بهینه فعالیت‌های پولی و بانکی از مهمترین دلایلی است که گروه‌های تروریستی از فضای مجازی استفاده می‌کنند.

* تروریسم نوین اهداف خود را به شکل نمادین و سمبلیک انتخاب می‌کند. از آنجایی که گروه‌های تروریستی توان مقابله کامل در برابر قدرت دولت‌ها را ندارند بنابراین تلاش می‌کنند به نمادهای قدرت دولت‌ها حمله کرده و آنها را نابود کنند. بهره‌برداری حامیان و عاملان تروریسم نوین از نمادهای دینی به ویژه در مناطق اسلامی وجهه بارز تروریسم نوین در عصر حاضر است.

29219

 

 

کد N1730224

وبگردی