آفتاب

کشف گورستان دوره پیش از اسلام در شهرتاریخی پیربکران اصفهان

کشف گورستان دوره پیش از اسلام در شهرتاریخی پیربکران اصفهان

اصفهان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: گورستان کشف شده در شهر پیربکران از توابع شهرستان فلاورجان اصفهان مربوط به دوره اشکانی به قبل است.

فریدون الهیاری روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: طبق شواهد و اطلاعات به دست آمده، افراد دفن شده در این گورستان به شیوه دوره باستان به خاک سپرده شده اند.
وی افزود: گورستان کشف شده در گستره ای کوهستانی به وسعت بیش از 160 هزار هکتار است که می تواند به عنوان یک منطقه مهم زیستی دوره باستان مورد مطالعه قرار گیرد و اطلاعات مهمی درباره تاریخ استان اصفهان را در اختیار دانشمندان قرار دهد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بیان کرد: پیمایش اولیه بر روی این گورستان باستانی انجام شده و با ادامه عملیات باستان شناسی، اطلاعات دقیق تری از آن به دست خواهد آمد.
وی تصریح کرد: پیش از این نیز گورستان های قدیمی در این استان کشف شده بود که بیشتر آنها تاریخی و متعلق به دوره پس از اسلام بود اما گورستان کشف شده در پیربکران باستانی و متعلق به دوره پیش از اسلام است.
الهیاری درباره چگونگی کشف این گورستان باستانی نیز گفت: باستان شناسان مناطق مختلفی را برای انجام مطالعات باستان شناسی در نظر گرفته اند که این مکان یکی از آنها بود.
وی با اشاره به اینکه بصورت پیمایشی مطالعات باستان شناسی در این مناطق انجام می شود، ادامه داد: عملیات باستان شناسی در این گورستان از ابتدای امسال انجام و به کشف آن منجرشد.
حافظ کریمیان مدیر اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان فلاورجان روز چهارشنبه ( 14تیر ) از کشف یک گورستان های تاریخی اصفهان خبر داد و گفت: این گورستان دارای بیش از 400 گورسنگی است.
اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز اعلام کرد: بررسی ها نشان می دهد که این مجموعه تاریخی بزرگترین گورستان تاریخی کشف شده در فلات مرکزی ایران در نیم قرن اخیر به وسیله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.
شهر پیربکران از توابع شهرستان فلاورجان و در 10 کیلومتری مرکز این شهرستان قرار دارد.
شهرستان فلاورجان نیز از توابع استان اصفهان و در 16 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
2093 / 6022 خبرنگار : اصغر دواتگر - انتشار دهنده : مسعود عمادی
کد N1730147

وبگردی