آفتاب
وزیر نیرو عنوان کرد:

کاهش ۴۸ درصدی بارش باران در خوزستان/باید در مصرف آب دقت کنیم

کاهش ۴۸ درصدی بارش باران در خوزستان/باید در مصرف آب دقت کنیم

اهواز - وزیر نیرو گفت: میزان بارندگی در خوزستان نسبت به سال گذشته، ۴۸ درصد کاهش پیدا کرده و نشان دهنده شرایط ویژه است.

به گزارش خبرنگار مهر، حمید چیت چیان پیش از ظهر امروز در افتتاح پروژه آبیاری و زهکشی دشت ارایض شوش اظهار کرد: اهمیت مسائل آب برای همه روشن است به ویژه در کشوری که در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده اهمیت این منبع بسیار بالاتر هست. علاوه بر موقعیت کشور ما خشکسالی که در ۱۵ سال اخیر دامنگیر کشور ما بوده اهمیت این منبع حیاتی و ارزشش را برای ما بسیار افزون تر کرده است.

وی افزود: در گذشته بیش از ۲۰ میلیارد مترمکعب در سال آب در رودخانه کارون در کل حوزه چهارمحال و بختیاری، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمر، لرستان و خوزستان جریان داشت که اکنون به ۱۴ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

چیت چیان با اشاره به تحلیل هفتگی آمارها گفت: میزان بارندگی خوزستان نسبت به سال گذشته، ۴۸ درصد کاهش پیدا کرده و نشان دهنده شرایط ویژه است و باید راجع به تک تک قطرات آب برنامه ریزی و با هوشیاری از منابع آب استفاده کنیم تا بیشترین بهره وری و بازده را داشته باشد و مردم بتوانند با وجود این کمبودها بیشترین استفاده را از این منبع داشته باشند.

وزیر نیرو عنوان کرد: یکی از کارهایی که برای ارتقای بهره وری آب انجام می شود همین احداث شبکه های آبیاری زهکشی است. اگر آب به صورت سنتی استفاده شود بخش کمی از آن برای کشت و زرع گیاه به کار می رود ولی بعد از احداث شبکه و تغییر آن به صورت لوله کشی آن وقت کمترین تبخیر و  هدررفت را خواهیم داشت.

چیت چیان تصریح کرد: نه فقط در مرحله انتقال و توزیع آب بلکه در مرحله استفاده هم باید مراقبت بیشتر داشته باشیم.

وی تاکید کرد: از جمله مصادیق استفاده بهتر از آب، شیوه های نوین آبیاری است که اکنون مورد همت وزارت جهاد کشاورزی است. معمولا در آمارهایی که بیان می شود به صورت میانگین هر دو هکتار زمین آبی می تواند زندگی یک خانواده کشاورز را به صورت آبرومندانه تأمین کند.

چیت چیان تصریح کرد: اگر کشت را به کشت گلخانه ای تبدیل کنیم در هر هکتار برای ۱۰ نفر اشتغالزایی دارد در صورتی که در شرایط کشت عادی هر هکتار نیم نفر اشتغالزایی دارد؛ اینها نمونه هایی هستند که بدانیم چگونه از منابع محدود موجود بیشترین استفاده و بهره برداری را داشته باشیم.

وی افزود: شرایط آب و هوایی، نوع خاک و میزان منابع آبی در نوع کشت، آبیاری و کشت محصولات تأثیراتی دارد. در کنار توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی یکی از اصلی ترین مسائلی که باید مورد اهتمام مسئولان کشور به صورت اعم و مسئولان کشاورزی کشور به صورت خاص باشد استفاده از آب با بیشترین بهره وری است.

وزیر نیرو بیان کرد: برای تمام کشور، مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید، منطقه خوزستان اهمیت بسیاری قائل است. در ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید، دولت درخواستی را به مقام معظم رهبری ارائه داد تا یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه برای شبکه های آبیاری زهکشی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در خوزستان اختصاص پیدا کند. کاری که در زمینه شبکه آبیاری زهکشی طی این سال های اخیر انجام شده در قیاس با هر نقطه دیگر از ایران و گذشته این استان بسیار متفاوت و خوب است.

چیت چیان گفت: بیشترین اعتبارات طرح ۵۵۰ هزار هکتاری برای شبکه های فرعی سه و چهار هزینه شد ولی به هر حال کار بسیاری انجام و برکاتی هم به دنبال داشت. در بسیاری از مناطق فعالیت های احداث شبکه های یک و دو بر فعالیت شبکه های سه و چهار مقدم بود که امروز الحمدلله شاهد به بهره برداری این شبکه عظیم هستیم. بیش از ۱۷ هزار هکتار در دشت ارایض شوش است و دو طرح دیگر هم به بهره برداری می رسد که مجموعه آنها بیش از ۲۰ هکتار و مجموعه در دولت بیش از ۳۵ هزار هکتار شبکه های آبیاری زهکشی به بهره برداری می رسد.

وی اظهار کرد: امیدواریم که احداث این شبکه باعث خیر و برکت برای مردم این سامان باشد و در آینده بتوانیم فعالیت های خود را برای تحقق هدف مقام معظم رهبری که توسعه شبکه ها به میزان۵۵۰ هزار هکتار است، انجام و سرعت بیشتری به کار خود بدهیم تا مردم این استان بهترین استفاده را از این امکانات فراهم شده داشته باشند.

چیت چیان عنوان کرد: در موضوع کنترل گرد و خاک و ریزگردها، سازمان های مختلفی مسئولیت دارند و وزارت نیرو نیز در کنار آنها برای فعالیت هایی مثل تأمین آب برای کشت بوته ها و غیره دارد. برای فعالیت هایی که طی چند ماه اخیر وزارت جهاد کشاورزی برای کشت نهال انجام شده نیز تأمین آب را داشتیم.

کد N1730032

وبگردی