آفتاب

تصویب کلیات لایحه تفکیک وزارت‌خانه‌ها/ آخرین وضعیت چینش کابینه دوازدهم/ پرتاب سه راکت به سمت پاکستان/ جزییات حوادث کهریزک/ادامه رسیدگی به پرونده زنجانی

تصویب کلیات لایحه تفکیک وزارت‌خانه‌ها/ آخرین وضعیت چینش کابینه دوازدهم/ پرتاب سه راکت به سمت پاکستان/ جزییات حوادث کهریزک/ادامه رسیدگی به پرونده زنجانی

رخدادهای امروز مجلس شورای اسلامی، کنترل ۱۴ صندوق تهران به درخواست اعضای لیست خدمت، آغاز تعاملات با دولت دوازدهم، آخرین وضعیت تفکیک سه وزارتخانه در پارلمان، ادعای پرتاب سه راکت به سوی پاکستان، بازداشت حمید بقایی و همچنین بیان جزییات حوادث بازداشتگاه کهریزک از زبان مسئول رسیدگی به پرونده و همچنین آخرین وضعیت چینش کابینه دوازدهم از جمله مطالبی بود که امروز سرویس سیاسی ایلنا به آن‌ها پرداخته است.

به گزارش ایلنا، اهم اخبار سیاسی منتشر شده روز یکشنبه ۹۶/۴/۱۸ به شرح زیر است:

* ** قانع شدن شهریاری از توضیحات حجتی

نخستین اتفاق رخ داده در صحن امروز پارلمان حضور  محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی برای پاسخ کمال‌الدین شهریاری مردم نماینده دشتی و تنگستان بود که در این چارچوب، مسعود پزشکیان که برای ساعاتی ریاست جلسه علنی امروز را برعهده داشت، پس از طرح سوال شهریاری از وزیر جهاد کشاورزی و استماع توضیحات حجتی، از نماینده دشتی و تنگستان سوال کرد که آیا از این توضیحات قانع شده که با پاسخ مثبت این نماینده روبه‌رو شد. شهریاری در این رابطه گفت: به‌‌خاطر شخصیت آقای حجتی که از وزرای متدین و انقلابی کابینه هستند، نیازی به رای‌گیری نیست.

* * * اعلام استرداد لایحه اصلاح قانون کار

نمایندگان مجلس در کنار سوالی که امروز از وزیر جهاد کشاورزی پرسیدند، چند مصوبه مهم را هم داشتند. در این چارجوب، محمدعلی وکیلی در جریان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به موارد اعلام وصولی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: در اجرای ماده ۱۳۸ قانون آیین‌نامه داخلی استرداد لایحه اصلاح موادی از قانون کار به‌دلیل نگرانی‌های ابراز شده و انتقادهای صورت گرفته از سوی هیات رییسه مجلس اعلام وصول می‌شود.

* * * وزیر نفت درباره قرارداد توتال به مجلس توضیح دهد

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده اصولگرای شاهین‌شهر در مجلس در تذکری خواستار دعوت از وزیر نفت به‌منظور پاسخگویی درباره برخی ابهامات در قرارداد توتال شد. او همچنین خواستار برخورد قضایی با امضاکنندگان این قرارداد شد اما رییس مجلس از او خواست که آیین‌نامه داخلی مجلس را برای بیان تذکر رعایت کند.

*** وزیر دادگستری از حقوق مدیران کانال‌های تلگرامی برای داشتن وکیل دفاع کند

محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مجلس در رابطه با آخرین وضعیت مدیران کانال‌های تلگرامی در اخطار قانون اساسی گفت: به‌موجب اصل ۳۵ قانون اساسی در همه دادگاه‌ها طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند اما در پرونده مدیران تلگرامی که از حدود اسفندماه سال گذشته تاکنون در بازداشت هستند، هنوز مشکلاتی وجود دارد. عضو هیات رییسه فراکسیون امید در پایان هم تصریح کرد: بر این اساس، به وزیر دادگستری اخطار می‌دهم که از این حق اساسی شهروندان حمایت کند و همچنین از رییس قوه قضاییه درخواست دارم از استقلال قضات خود در مقابل افراد خارج قوه قضاییه حمایت کند.

*** درخواست چمران و اعضای لیست خدمت برای کنترل ۱۴ صندوق تهران

محمد محمودی شاه‌نشین که ریاست هیات مرکزی نظارت بر پنجمین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برعهده دارد، از کنترل ۱۴ صندوق تهران به درخواست مهدی چمران و اعضای لیست خدمت خبر داد و گفت که بعید است در پی این کنترل مجدد تغییری در نتایج انتخابات پایتخت صورت گیرد.

***تصویب کلیات لایحه تفکیک سه وزارتخانه در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

محمدرضا تابش عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز از تصویب کلیات لایحه تفکیک سه وزارتخانه در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد و از تلاش برای تصویب نهایی، پیش از معرفی کابینه به مجلس سخن گفت.

***جزئیات جلسه فراکسیون مستقلین با رییس سازمان حج و زیارت

مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی از نشست صبح امروز رییس سازمان حج و زیارت با این فراکسیون خبر داد و گفت: بنا بر گفته رییس سازمان حج و زیارت دولت سعودی برای نخستین بار به طور کتبی موضوع تامین امنیت حجاج ایرانی را به عنوان یک شرط که از سوی ما مطرح شده بود، پذیرفته‌اند.

*** فرصت کافی برای تصویب لایحه تفکیک سه وزارتخانه وجود دارد

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که فرصت کافی برای تصویب لایحه تفکیک سه وزارتخانه وجود دارد، از احتمال معرفی کابینه دوازدهم از سوی رییس‌جمهوری همزمان با مراسم تحلیف خبر داد و در رابطه با تفکیک سه وزارتخانه یادآور شد که فرصت کافی برای تصویب لایحه تفکیک سه وزارتخانه وجود دارد و گفت: لایحه تفکیک سه وزارتخانه در کمیسیون اجتماعی بررسی خواهد شد.

*** بررسی نحوه تعامل فراکسیون امید و دولت درباره چینش کابینه دوازدهم

بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید نیز در گفت‌وگو با ایلنا، از بررسی نحوه تعامل فراکسیون امید با دولت درباره کابینه دوازدهم در نشست مجمع عمومی صبح امروز این فراکسیون خبر داد. او به تشکیل کمیته تعامل فراکسیون امید اشاره کرد و گفت: این کمیته تعامل ۵ نفره (محمدرضا تابش، عبدالکریم حسین‌زاده، محمدعلی وکیلی، الیاس حضرتی و بهرام پارسایی) به‌منظور بررسی نحوه تعامل با دولت در انتخاب کابینه تشکیل شده و قرار است با اخذ و دریافت نظر همه اعضای فراکسیون، جمع‌بندی نظرات فراکسیون را به دولت انتقال دهد.

*** ایران روز گذشته سه راکت به سمت پاکستان شلیک کرده است

پایگاه خبری نیشن پاکستان مدعی شد روز شنبه گارد مرزی ایران سه راکت را به سمت خاک پاکستان در منطقه «پاروم» شلیک کرده‌ است. جابر بلوچ معاون کمیسیونر منطقه پنجگور در غرب ایالت بلوچستان در گفت‌و‌گو با «نیشن» ضمن تایید این خبر مدعی شده که این حادثه روز شنبه اتفاق افتاده است. 

*** گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و سعودی درباره ایران

«عادل الجبیر» و «رکس تیلرسون» وزرای خارجه عربستان سعودی و آمریکا، در حاشیه نشست سران «گروه ۲۰» در شهر هامبورگ آلمان دیدار و درباره روابط دوجانبه بین دو کشور، تلاش‌های مشترک برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند. خبرگزاری رسمی عربستان گزارش کرد که الجبیر با تیلرسون همچنین درباره آنچه که «مداخله‌های ایران در امور منطقه» خوانده و نیز پرونده قطر رایزنی کرد.

*** نیروهای ایران وظیفه حفاظت از امیر قطر را بر عهده دارند

پایگاه خبری آمریکایی نیوزویک در گزارشی بحران قطر را علیرغم اختلافات ایران و قطر در سوریه فرصتی استراتژیک برای ایران خوانده است و مدعی شد نیروهای نظامی ایران وظیفه حفاظت از امیر قطر را برعهده گرفته است.

*** جزییات بازداشت مجدد بقایی از زبان جوانفکر

علی اکبر جوانفکر مشاور رییس دولت‌های نهم و دهم بازداشت حمید بقایی را تایید کرد. او در این چارچوب، با بیان اینکه اکنون قریب یکسال و نیم از آزادی بقایی سپری شده است، اظهار داشت: امروز به دستور‌‌‌ همان بازپرس، نامبرده از مقابل منزل بازداشت و به دادسرا بردند. در آنجا به ایشان گفتند که شما را احضار کرده‌ایم ولی در بازپرسی حاضر نشده‌اید.

***جزییات حوادث بازداشتگاه کهریزک از زبان مسئول رسیدگی به پرونده

۱۸ تیر سال ۸۸، تهران همچنان روزهای ملتهب بعد از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم را پشت سر می‌گذاشت. روز پنج شنبه بود و گروهی از جوانان و دانشجویان به مناسبت دهمین سالگرد حمله به کوی دانشگاه به خیابان آمده بودند. نیروی انتظامی همچون روزهای گذشته سعی در کنترل تجمعات داشت و بعضا برخی از تجمع کنندگان را بازداشت می‌کرد. ۱۸ تیر و اعتراضات پایان یافت اما نیروی انتظامی ماند و بیش از ۲۰۰ بازداشتی. ناجا برای تعیین تکلیف بازداشتی‌ها با دادستانی هماهنگ می‌کند. دستور می‌آید بازداشتی‌ها به کهریزک منتقل شوند. پس از ۴ روز که خبر بدرفتاری و ضرب و شتم بازداشت شدگان که منجر به کشته شدن محسن روح ‌الامینی، محمد کامرانی و امیرجوادی‌فر شده، به مقام معظم رهبری می‌‌رسد، ایشان فورا دستور تعطیلی این بازداشتگاه را صادر و گروهی را برای بررسی مساله مامور می‌کنند. گروهی از مسئولان ناجا برای رسیدگی به اتهاماتشان تعلیق می‌شوند و در مهر ماه سال ۸۸ سردارعلی‌قلی فودازی به ریاست بازرسی پلیس پایتخت منصوب شد. او در زمانی که ریاست بازرسی پلیس پایتخت را بر عهده داشت، مسئول رسیدگی به پرونده بازداشتگاه کهریزک نیز شد.

*** دومین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی

دومین جلسه رسیدگی به پرونده اخلال‌گران نظام اقتصادی وشرکای بابک زنجانی صبح امروز در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به صورت علنی و با حضور نماینده دادستان و مته‌مان پرونده «م. ش» فرزند مرتضی، «ح. ف. ه» فرزند علی و وکلای آن‌ها و وکلای شرکت نفت وسازمان تامین اجتماعی و بانک مسکن برگزار شد و ادامه بررسی آن به یکشنبه هفته آینده موکول شد.

***آتشی نیست که «آتش‌بس» بخواهیم/ باید هر چه زود‌تر فضای سیاسی تلطیف شود

حسن غفوری‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به احتمال تغییرات در کابینه دولت دوازدهم گفت: ظاهراً در کابینه دولت دوازدهم تغییراتی در سطح چند وزارتخانه‌ و وزرا صورت می‌‌گیرد که درباره وزارت صنعت و معدن، راه و شهرسازی، بحث‌هایی مطرح شده است.

* * *هدف طرح دولت در سایه استفاده از فرصت‌ها برای مداخله در کار دولت است

سعید شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره ویژگی‌های کابینه دوازدهم و سطح تغییرات در این کابینه گفت: کابینه یازدهم عملکرد قابل قبولی داشته که البته همان‌طور که هم‌فکران خود آقای روحانی و اصلاح‌طلبان گفتند نقدهایی نیز بر آن بر آن وارد است. او گفت: کابینه دوازدهم باید با دولت همسویی داشته باشد تا مدیریت کلان کشور در سطح عالی صورت بگیرد.

***آخرین اخبار از وزرای احتمالی دولت دوازدهم

درحالی که طبق خبرهای رسیده به ایلنا کارگروه‌های مشخص شده دولت برای معرفی وزرای پیشنهادی کارشان به اتمام رسیده اما گمانه زنی‌ها در مورد گزینه‌های وزارتخانه‌ها همچنان وجود دارد. کارگروه‌هایی با حضور محمد شریعتمداری، اسحاق جهانگیری و محمود واعظی و محمدعلی نجفی کار بررسی گزینه‌های کابینه دوازدهم را برعهده داشته‌اند. هرچندکار بررسی کارگروه‌های مورد نظر به اتمام رسیده و آنها هم نظرات خود را براساس تفکیک وزارتخانه‌های صنعت و بازرگانی، ورزش و جوانان و راه و مسکن به رییس جمهور منعکس کرده‌اند اما هنوز مجلس به فوریت لایحه دولت در خصوص تفکیک وزارتخانه‌ها رای نداده است.

کد N1729802

وبگردی