آفتاب
در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

گرمای هوا جان کارگران سیستانی را تهدید می‌کند/وزارت بهداشت نظارتی بر سلامتی کارگران ندارد

گرمای هوا جان کارگران سیستانی را تهدید می‌کند/وزارت بهداشت نظارتی بر سلامتی کارگران ندارد

یکی از فعالان کارگری سیستان و بلوچستان گفت: خبر مرگ دو نوجوان بر اثر گرما می‌تواند چراغ هشداری برای کارگرانی باشد که در فضای باز فعالیت می‌کنند.

محمد گل بامری، به خبرنگار ایلنا گفت: با گذشت ده روز از مصوبه دولت مبنی بر تغییر و کاهش ساعت کار در مناطق گرمسیر برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، در سیستان و بلوچستان هیچ کارفرمایی در بخش خصوصی حتی نیم ساعت از زمان کار را تغییر نداده است.

این فعال کارگری خاطرنشان کرد: کمتر کارفرمایی در محیط‌های کاری استان از سیستم‌های خنک کننده می‌کند و هیچ فعالیتی نیز برای بهبود وضعیت کارگران انجام نشده است.

"با توجه به ابلاغ مصوبه دولت به استانداران در تمامی شهرهای استان‌های هرمزگان، خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس، یزد، ایلام و سمنان که دمای بالا‌تر از ۴۵ درجه دارند، این اختیار داده شده که بنا بر تشخیص شرکت‌های توزیع نیروی برق، ساعات شروع و پایان کار ادارات و دستگاه‌های مشمول را به ساعت ۶ و ۳۰دقیقه صبح تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه تغییر دهند".

او با اشاره به ماجرای دو نوجوانی که هفته گذشته به دلیل گرما در سیستان و بلوچستان جان خود را از دست دادند، گفت: فعالیت در دمای بالای هوا می‌تواند بیماری‌های پوستی، ریوی و ... را برای کارگران به همراه داشته باشد که در بلند مدت تاثیرات منفی دربرخواهد داشت.

این فعال کارگری گفت: خبر مرگ دو نوجوان سیستانی که بر اثر گرمای هوا جان خود را از دست دادند برای اهالی استان نگران‌کننده بود زیرا خطر مرگ، جان کارگرانی که در دمای بالا فعالیت می‌کنند را تهدید می‌کند.

بامری با اشاره به طرح مشترک وزارت بهداشت با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای رسیدگی به وضعیت کارگران گفت: باتوجه به طرح مشترک وزارت بهداشت با وزارت کار قرار بر این بود که نیروهای اورژانس، کارگاه‌هایی که بالای ۵۰ نفر کارگر دارند را زیر نظر داشته باشند.

این فعال کارگری در همین خصوص ادامه می‌دهد: نزدیک به سه سال است که این طرح در سیستان و بلوچستان انجام نمی‌گیرد. گویا آن‌ها فراموش کرده‌اند که در این استان تعداد زیادی از کارگران زیر فشار گرما مشغول به کار هستند.

کد N1729334

وبگردی