آفتاب

مشکل فیلم اکسیدان چیست؟ | احتمال توقیف فیلم اکسیدان +عکس

مشکل فیلم اکسیدان چیست؟ | احتمال توقیف فیلم اکسیدان +عکس

عکس: فیلم اکسیدان | اکسیدان که این روزها با اقبال تماشاگران مواجه شده، حساسیت های عده ای را برانگیخته است. همچنان که مردم برای تماشای فیلم اکسیدان به سینماها می روند، عده ای توقیف این فیلم سخن می گویند! مشکل فیلم اکسیدان چیست و بحث بر سر چیست؟! عکس های فیلم اکسیدان را ببینید و اخبار حاشیه ای این فیلم را بخوانید!

عکس: فیلم اکسیدان | اکسیدان که این روزها با اقبال تماشاگران مواجه شده، حساسیت های عده ای را برانگیخته است. همچنان که مردم برای تماشای فیلم اکسیدان به سینماها می روند، عده ای توقیف این فیلم سخن می گویند! مشکل فیلم اکسیدان چیست و بحث بر سر چیست؟! عکس های فیلم اکسیدان را ببینید و اخبار حاشیه ای این فیلم را بخوانید!

 اواخر هفته گذشته 17 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توقف اکران دو فیلم «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» را خواستار و تاکید کردند: اخیرا اکران دو فیلم سینمایی مبتذل به نام‌های «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» ‌ نگرانی جمعی از نمایندگان مجلس را فراهم آورده است. 

در ادامه این نامه آمده است: از آنجایی که قرآن مجید به کلیه ادیان و پیامبران اولوالعزم احترام و تقدس قائل است و با توجه به فرمان ولی امر مسلمین بر حفظ وحدت ملی و احترام متقابل به همبستگی موحدان در مبارزه با استکبار و صهیونیسم بین‌المللی که از مسائل اساسی است، لذا انتظار می‌رود که جنابعالی به عنوان مسئول فرهنگ و ارشاد اسلامی از ادامه اکران و نشر این دو فیلم جلوگیری به عمل آورده و از ادیان مقدسی که به ساحت آن‌ها توهین شده، دلجویی و از اختلاف‌افکنی در صفوف واحد ملت شریف و بزرگوار ایران ممانعت به عمل آورید. بر اساس این گزارش، اکران دو فیلم «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» که آخرین روزهای اکران خودرا سپری می‌کند، با انتقاد جامعه‌‏ ارامنه و مسیحیان کشورمان همراه است. پیش از این، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز این دو فیلم را در سینماهای خود اکران نکرد.


** انتقاد از جمع آوری امضا علیه «اکسیدان»
در همین راستا، علیرضا رحیمی نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در کانال تلگرامی خود نوشت: جمع کردن امضا از نمایندگان در صحن مجلس امر عادی و بعضاً همراه با حاشیه هایی است. امضاها علاوه بر طرح های قانونی و تذکرات و سوال های رسمی نمایندگان، بعضا در قالب نامه به رئیس جمهور یا مقامات عالی، بیانیه نمایندگان جمع آوری می شود. انگیزه واقعی جمع کنندگان امضاها و متولیان اصلی غالبا در آغاز امر آشکار نیست و با کمی درایت و تفحص قابل دسترسی و کشف است. روز چهارشنبه (14/4/96) در حاشیه جلسه علنی یکی از نمایندگان متنی را در ضدیت با اکران فیلم اکسیدان تهیه کرده بود و با ادعای اینکه در این فیلم به دین مسیحیت اهانت شده امضا جمع می‌کرد. به او که از بنده درخواست امضا داشت گفتم من که فیلم را ندیده ام و قضاوتی ندارم و امضا نکردم. در توضیح گفت که بعضی مراجع قم هم ناراحت شده اند از این اهانت. همانجا با یکی از متولیان خوشنام سینما تماس گرفتم و توضیحی در باره اکسیدان خواستم مشخص شد اتفاقا این فیلم در جهت تقریب ادیان تهیه و ساخته شده است توضیحاتی دادند و پیشنهاد داد با تهیه کننده آن هم صحبتی داشته باشم. به فاصله کمی با آقای منوچهر محمدی تهیه‌کننده فیلم تماس داشتم توضیحات بیشتری با جزییات دادند که روشن شد اتفاقا تبلیغ مسیحیت و نمادهای آن مثل کشیش و کلیسا در این فیلم پررنگ و برجسته شده و به نوعی تبلیغ مسیحیت شده است. همین امر یکی از ایرادهای شورای نمایش برای صدور پروانه پخش بوده است. یعنی نقطه مقابل ادعای مطرح شده در نامه سرگردان در صحن مجلس. این نامه نهایتا با ۱۷ امضا به دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد رسید. 


درخواست توقف اکران اکسیدان !!
صرفنظر از اینکه این روزها اولویت‌های مهم کشور و زندگی مردم چیست و اقدامات نمایندگان فردی و جمعی رسمی و غیر رسمی چقدر با واقعیت مشکلات و اولویت های مردم و کشور منطبق است این سوال مطرح است که چرا با وارونه کردن واقعیات برای مردم و کشور حاشیه سازی

می کنیم؟

همین وقت و انرژی اگر صرف مشکلات و اولویت ها شود چه میزان ارزش افزوده در اقتصاد و معیشت مردم ایجاد می شود؟

آیا رای مردم برای حضور ما در حاشیه هاست یا شهامت گام نهادن در متن مشکلات و چاره جویی برای آنها؟

اکسیدان نیز مانند بقیه فیلم‌های زیر تیغ حاشیه به اندازه کافی ادله و مستندات در دفاع از محتوا و قالب و تاثیر بر مخاطب دارد و دراین میان (و موارد مشابه) سکوت سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فضاهای وسیعتری در اختیار حاشیه سازان خواهد گذاشت.


**** امکان ندارد نمایندگان «مادر قلب اتمی» را دیده باشند

اما نامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص تقاضای توقف اکران دو فیلم «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» علاوه بر واکنش تلگرامی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، واکنش تهیه‌کننده فیلم «مادر قلب اتمی» را نیز در پی داشت چه آنکه این تهیه کننده دراینباره گفت:« اگر این امضاها واقعی باشند و نمایندگان مجلس شورای اسلامی پای این نامه را امضا کرده باشند، نظر آنها به عنوان نمایندگان مردم برای ما محترم است. اما این نمایندگان باید اعلام کنند کدام قسمت فیلم سینمایی «مادر قلب اتمى» خاطر آنها را مشوش کرده است.» 

امیرسیدزاده در ادامه اظهاراتش گفت:« این تعداد از نمایندگان مجلس باید بگویند چه شد که به این نتیجه رسیدند فیلم «مادر قلب اتمی» به ادیان الهی توهین کرده است. بنده به عنوان صاحب این اثر سینمایی تمام قد به دفاع از این فیلم سینمایی می‌پردازم و اصلا قبول ندارم در فیلم «مادر قلب اتمی» به ادیان الهی توهین شده است، زیرا زمانی که پروانه نمایش این فیلم سینمایی در اختیار معاون سابق نظارت و ارزشیابی بود و نزدیک به دو سال اجازه اکران پیدا نمی‌کرد، یکی از دلایل عدم نمایش این فیلم را «احتیاط در ترویج سایر ادیان» اعلام کرده بودند. حال چه شده که نمایندگان مجلس این فیلم را توهین به ادیان الهی قلمداد کرده‌اند؟!» 


علی احمدزاده تهیه کننده فیلم در ادامه با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس اصلا فیلم «مادر قلب اتمی» را تماشا نکرده اند، گفت: «بنده می‌خواهم به ضرس قاطع این مطلب را بیان کنم نمایندگانی که پای این نامه را امضا کرده‌اند به هیچ عنوان فیلم «مادر قلب اتمی» را ندیده‌اند و گرنه به این راحتى مرتکب اشتباهى نمی‌شدند که نتیجه‌اى جز آب در آسیاب دشمن ریختن در پی ندارد.شاید تنها از روی حرف برخی از اطرافیان خود تصمیم گرفته‌اند که این نامه را امضا کنند!» 


تهیه کننده «شماره 17 سهیلا» در ادامه می‌گوید: « نمایندگان مجلس بگویند با چه معیار اعتقادی به این نتیجه رسیده‌اند که در «مادر قلب اتمی» به ادیان الهی توهین شده است و بنده می‌توانم راست‌راست درخیابان‌ها راه بروم؟ در نظامی که پیروان تمامی ادیان به خوبی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند اگر من بخواهم به دینی توهین کنم، اولین کسی که باید مرا مورد بازخواست قرار دهد نظام جمهوری اسلامی است. ما امروز با پدیده‌ای مواجه هستیم که به صورت یک بام و دو هوا ادعاهایی را مطرح می‌کند و به تشویش اذهان عمومی می‌پردازد.» امیر سیدزاده در پایان، موضع گیری اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بیشتر حاصل انگیزه‌های سیاسی ‌می‌داند تا دغدغه فرهنگی. وی در اینباره به آی سینما گفت: «نمایندگان مجلس بهتر است با حضور کارشناسان مسائل فقهی و شرعی فیلم «مادر قلب اتمی» را بررسی کنند و اگر حرف آنها در مورد توهین این فیلم سینمایی به ادیان الهی درست بود، گردن من از مو هم نازک تر است. اما اگر حرف آنها درست نبود، آنها باید قبول کنند به جای پیگیری مسائل فرهنگی، از جناح بندی‌های سیاسی و مسائل سیاسی پیروی می‌کنند و به خاطر اهداف سیاسی خود، اذهان عمومی را مشوش می‌کنند.»


** باید مراقب باشیم خلاقیت را قربانی نکنیم
اما پس از واکنش علیرضا رحیمی و امیر سیدزاده اینبار نوبت به رئیس سازمان سینمایی بود که وارد گود شود و به نامه انتقادی جمعی از نمایندگان مجلس درباره اکران دو فیلم سینمایی «اکسیدان» و «مادر قلب اتمی» واکنش نشان

دهد. محمدمهدی حیدریان در اینباره گفت: حتما این حق نمایندگان مجلس است که درباره فعالیت‌های فرهنگی نقد و نظر داشته باشند و حتما در مقابل، ما نیز به‌عنوان فعالان فرهنگی این حق را داریم که کارها و محصولات‌مان ابتدا دیده شوند و بعد مورد نقد قرار بگیرند. ما نمی‌توانیم به خصوص در حوزه فرهنگ بدون اشراف کافی اظهارنظر کنیم. وی با اشاره به فرآیندهای قانونی تاکید کرد: بالاخره در قانون شوراهایی در نظر گرفته شده تا مرجع رسیدگی به اشکال‌ها و ایرادهای کارهای ما باشد و وقتی این فرآیند قانونی طی شده است، هرگونه اعتراض و نقد به آن هم باید از طریق مسیرهای قانونی صورت بگیرد. کما اینکه رسانه‌ها در این زمینه نقش صاحب نظر و کارشناس را دارند و به خوبی هم فعالیت‌های ما را رصد و نقد می‌کنند. 


حیدریان ادامه داد: تا زمانی که ما نتوانیم برای تولیدکنندگان فرهنگی امنیت خاطر فراهم بیاوریم، حتما خلاقیتی رخ نمی‌دهد و در نبود خلاقیت همه درگیر مسائل حاشیه‌ای می‌شویم؛ اتفاقی که همین امروز شاهدش هستیم و باید مراقب باشیم خلاقیت را قربانی نکنیم. در نبود خلاقیت است که پناه بردن به حواشی و بازی با خطوط قرمز، تبدیل به ضرورت حیات می‌شود. ما باید تامین خاطر ایجاد کنیم و قطعاً در این زمینه حرف‌ها و نقدهای معقول را هم باید شنید و رعایت خطوط قرمز و احترام به ارزش‌ها را هم از یاد نبرد. باید شرایطی ایجاد کنیم که تولیدکنندگان بدانند به صورت خلاقانه می‌توانند به موضوعات مختلف ورود کنند و حتما این نافی نقد کارشناسانه نیست. رئیس سازمان سینمایی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال اکران نیمه تمام فیلم‌های مورد نقد از سوی نمایندگان مجلس هم بیان کرد: حتما من چنین تصوری ندارم. همان روز انتشار نامه جمعی از نمایندگان، اظهارنظر یکی دیگر از نمایندگان در نقد این نامه هم منتشر شد که نکات درست و قابل تاملی در آن مطرح شده بود. بالاخره این یک نقد از درون مجلس است که باید به آن توجه داشته باشیم. 


حیدریان ادامه داد: وقتی یک ارگان قانونی به دلیل همان دغدغه‌ای که امروز نمایندگان به آن اشاره می‌کنند، برای یک اثر از دو ارگان قانونی امنیتی استعلام گرفته و بعد از جلساتی که برگزار شد اعلام کردند نگرانی ما در این مورد برطرف شده و هیچ مشکلی وجود ندارد، طبیعتا باید به آن احترام گذاشت. اگر ما دلسوز فرهنگ هستیم که حتما همه‌مان هستیم، باید بتوانیم مسائل را ابتدا درون خود مطرح کنیم. واقعا نمایندگان محترم مجلس پیش از این نامه‌نگاری با کارگردان یا تهیه‌کننده این فیلم‌ها صحبتی داشته‌اند؟ وقتی نه فیلم را دیده‌ایم، نه با کارگردان و تهیه‌کننده آن صحبت می‌کنیم و به جای آن اعتراض خود را رسانه‌ای می‌کنیم مردم حتما نسبت به ما قضاوت خواهند داشت و این قضاوت حتما مثبت نخواهد بود. به گزارش مهر، حیدریان درباره اینکه آیا سازمان سینمایی همچنان پای مجوز صادرشده برای این آثار ایستاده و خواهد ایستاد هم گفت: حتما اینگونه است و سابقه ما تا به امروز هم نشان داده که اینگونه عمل خواهیم کرد.

کد N1728840

وبگردی