آفتاب

رئیس جبهه اعتدال: قرارداد توتال سرآغاز حماسه اقتصادی در پساتحریم است

رئیس جبهه اعتدال: قرارداد توتال سرآغاز حماسه اقتصادی در پساتحریم است

ارومیه- ایرنا- رئیس جبهه اعتدال با اشاره به امضاء قرارداد 4.8 میلیارد دلاری شرکت توتال با جمهوری اسلامی ایران، گفت: این قرارداد سرآغاز حماسه اقتصادی در دوران پساتحریم است.

غلامعلی عرب خدایی روز شنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان غربی و در گفت و گو اختصاصی با ایرنا با بیان اینکه با صرف هر 450 میلیون ریال می توان یک فرصت شغلی در کشور ایجاد کرد، اظهار کرد: طبق این اصل و با امضاء این قرارداد برای چندین هزار نفر در کشور فرصت شغلی ایجاد می شود.
وی افزود: قرارداد نفتی توتال که با هدف توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا شده است، سبب ورود سرمایه، تکنولوژی ساخت سکوهای تقویت فشار و نیروی متخصص به کشور می شود.
وی با بیان اینکه در دولت دهم کشورهای اروپایی حتی حاضر به انتقال یک دلار به ایران نبودند، گفت: جلب اعتماد برای سرمایه گذاری کشورهای اروپایی در جمهوری اسلامی ایران، نشانگر همان عزتی است که برجام و گفت و گوی سازنده با جهان برای کشور به ارمغان آورد.
رئیس جبهه اعتدال، سرمایه گذاری کشورهای اروپایی در ایران را به معنای امنیت پایدار و برطرف شدن سایه جنگ از کشور دانست و ادامه داد: برجام زمینه لازم برای توسعه ایران را فراهم کرده است.
عرب خدایی با اشاره به برخی فضاسازی های منتقدان علیه قرارداد امضاء شده با شرکت نفتی توتال، اظهار کرد: این افراد منافع ملی را زیر سوال می برند نباید یک موفقیت اقتصادی را با یک فعل سیاسی زیر سوال برد.
عرب خدایی نشست منافقان در فرانسه را بی اهمیت و هم تراز با جلسه های هم اندیشی همجنس گرایان عنوان کرد و افزود: متاسفانه عده ای خواسته یا ناخواسته با پرداختن به موضوع تجمع اخیر منافقان، این نشست را با اهمیت جلوه دادند تا قرارداد همکاری با یک شرکت فرانسوی /توتال/ را به حاشیه بکشند.
به گزارش ایرنا، ایران اولین قرارداد نفتی پسابرجامی خود با شرکت توتال به ارزش 4.8 ‌میلیارد دلار را روز دوشنبه، 12 تیر سال جاری امضا کرد؛ این قرارداد با هدف توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضا شد و نقطه عطفی برای آغاز عصر جدید توسعه صنعت نفت ایران و اجرای سایر قراردادها به شمار می رود.
فاز 11 پارس جنوبی به عنوان نامزد اجرای نخستین مدل جدید قراردادهای نفتی کشورمان انتخاب شده و امضای این قرارداد سرآغازی برای عقد سایر قراردادهای جدید نفتی ایران است که انجام سرمایه گذاری های جدید و به ویژه انتقال فناوری را به دنبال دارد.
با به ثمر رسیدن این قرارداد روزانه 56 میلیون مترمکعب (معادل 2 میلیارد فوت مکعب) به ظرفیت برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی مشترک با قطر افزوده می‌شود.
ویژگی مهم این قرارداد، برنامه ریزی برای ساخت سکوهای تقویت فشار در پارس جنوبی برای نخستین بار در کشور است.
با توجه به افت فشار میدان گازی پارس جنوبی و کاهش تولید قرار است در توسعه فاز 11 از طریق همکاری با شرکت های بین المللی، برای نخستین بار از فناوری های جدید برای افزایش فشار و جلوگیری از افت تولید این میدان استفاده شود.
به گفته مدیران صنعت نفت قرار است کارشناسان ایرانی پس از بومی شدن دانش ساخت سکوهای تقویت فشار از این تجربه در سایر فازهای پارس جنوبی استفاده کنند.
8135/ 3072
** خبرنگار: شاهین سپهراد ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
کد N1728775

وبگردی