آفتاب

می‌توانیم بازار خارجی بازی‌های رایانه‌ای را به دست بگیریم

می‌توانیم بازار خارجی بازی‌های رایانه‌ای را به دست بگیریم

وزیر ارشاد گفت: جوانان ما قدرت رقابت را دارند. همه اصحاب رسانه، دانشگاه و نخبگان به کمک جوانان بیایند.

به گزارش ایلنا، سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای در سالن همایش‌های صداوسیما با بیان این مطلب افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بر رویکرد درون‌گرا در حوزه اقتصاد مقاومتی، باید فرصت به جوانان برای تولید و مصرف فرهنگی در حوزه‌های مختلف و بازی‌های رایانه‌ای داده شود.

وی با اشاره به حضور برخی بازی‌های رایانه‌ای گفت: در کشور شناخت کافی نسبت به بازی‌های رایانه‌ای وجود ندارد. باید بدانیم بازی‌های رایانه‌ای یک حرکت فرهنگی است و ظرفیت اشتغال‌زایی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید ادامه داد: با تولید محتوا در این حوزه می‌توانیم نسل جوان را به سمت مصرف سالم هدایت کنیم.

وی درباره چگونگی رقابت بازی‌های رایانه‌ای داخلی با خارجی گفت: در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کارشناسان متخصص بازی‌های رایانه را رصد می‌کنند و به نحوی به ساماندهی این حوزه می‌پردازند.

صالحی‌امیری تصریح کرد: از جمله برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتقای این حوزه تشویق جوانان در عرصه ملی به ارایه آثار در عرصه‌های رقابتی خارج از کشور است.

وی ادامه داد: رسالت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای حمایت از جوانان فعال در عرصه تولیدات بازی‌های رایانه‌ای است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر به سیاست‌گذاری و نظارت آثار می‌پردازد تا این آثار در چارچوب مبانی دینی و قانونی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور پررنگ جوانان در نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای افزود: ذهن جوانان در تولید آثار فاخر و قابل رقابت در عرصه‌های بین المللی خلاق است. باید جوانان را باور کنیم.

وی تصریح کرد: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ٣ وظیفه سیاستگذاری، حمایت مستقیم و حمایت غیر مستقیم به صورت معنوی و حقوقی و ارایه تسهیلات بانکی به فعالان این عرصه و تلاش برای بازاریابی دارد.

صالحی امیری افزود: باید برای ایجاد تعامل بین سازمان‌ها و شرکت‌های داخلی و خارجی فعال در عرصه بازی های رایانه ای تلاش کنیم تا به فروش بالایی از این بازی ها دست یابیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با مدیریت محتوا در جهت مبانی هنجاری و ارزشی کشور به طور قطع آثار خوبی در این زمینه می توانیم تولید کنیم.

وی درباره نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر بازی‌های خارجی گفت: ما در آغاز راه هستیم. موضوع بازی‌های رایانه‌ای در هیات دولت مورد بحث قرار گرفته است. با کمک دولت می‌توانیم از تولیدکنندگان داخلی به نحوی حمایت کنیم تا بتوانند در فضای بین‌المللی به رقابت بپردازند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ایجاد فضای تبلیغاتی و حضور جوانان فعال در این عرصه در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌تواند شرایط رقابت آنها با رقیب‌های خارجی را فراهم آورد زیرا جذابیت بازی در رقابت است.

وی بر حمایت مستقیم، ایجاد تسهیلات و حمایت حقوقی و معنوی برای رقابت با بازی‌های خارجی تاکید کرد.

صالحی امیری با اشاره بر نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بر محتوای آنها، ادامه داد: در این بنیاد بر محتوای بازی‌ها نظارت می‌شود. محتوای هر بازی که با افکار اعتقادی، هنجاری و ملی در تعارض باشد اصلاح می‌شود زیرا آثار تولیدی باید در چارچوب قوانین و موازین دینی و اخلاقی باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حال حاضر نیاز عمده ما در این عرصه حمایت از جوانان فعال و ایجاد شرایط لازم برای حضور در عرصه‌های رقابتی بین المللی است.

صالحی امیری تاکید کرد: بازار بازی‌های رایانه‌ای مبتنی بر رقابت است. این بازار نه دستوری است و نه بخشنامه‌ای. آنچه در حوزه بازی‌های رایانه‌ای امروز در کشور ما وجود دارد براساس یک نیاز شکل گرفته، ما دو راه در این راستا بیشتر پیش رو نداریم، به این معنا که یا بازار را در اختیار شرکت‌های خارجی قرار بدهیم یا از مراکز داخلی، دانشگاه‌ها و جوانان حمایت کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد بازی‌های رایانه‌ای حمایت از مراکز علمی و دانشگاهی و آموزش به جوانان است. امروز با تشکیل مرکز رشد و انیستیتو در بنیاد بازی‌های  رایانه‌ای آموزش‌های جدی به نسل جوان داده می‌شود.

صالحی امیری تاکید کرد: آنچه امروز در این نمایشگاه دیده می‌شود بسیار غرور آفرین است و همه جوانان ما در سنین جوانی وارد این فضا شدند، ضمن اینکه نماد اقتصاد مقاومتی را در این نمایشگاه شاهدیم. رقابت جدی جوانان ما با خارجی‌ها کاملا در این نمایشگاه مشهود است.

وی افزود: در بازی‌های رایانه‌ای این دوره نمایشگاه بسیاری از آثار مفهومی، ارزشی، ملی و تاریخی را شاهد هستیم، در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی یک بازی مرتبط با شهید مدافع حرم به نام مصطفی موسوی را طراحی کرده که این حرکت یک کار همزمان اقتصادی  و فرهنگی است، اقتصادی از این منظر که اشتغال و تولید ایجاد می کند و فرهنگی به شمار می رود زیرا ارزش های فرهنگی و ملی ما را در جامعه تبلیغ می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه و صداوسیما بازتاب بیشتری از این فضا باید داشته باشند زیرا جوانان ما انگیزه کافی را دارند، ما هم به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه حمایت مستقیم، حقوقی و معنوی در این زمینه را داریم.

صالحی امیری با بیان اینکه ما می‌توانیم بازار خارجی را هم به دست بگیریم تصریح کرد: در نمایشگاه امسال با غرفه‌ای مواجه شدیم که ١٥٠ هزار دلار در خارج از کشور فروش بازی رایانه‌ای داشتند و این نشان می‌دهد جوانان ما قدرت رقابت را دارند و تقاضا دارم همه اصحاب رسانه، دانشگاه و نخبگان به کمک جوانان بیایند.

وی در مورد حمایت مالی از بازی رایانه‌ای برای تجاری‌سازی نیز گفت: برای کمک اساسا امکان حمایت مستقیم مالی از یک حدی بیشتر وجود ندارد، چون مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ده‌ها حوزه چون قرآن و عترت، فرهنگی و رسانه‌ای حمایت می‌کند و از این رو امکان ارائه بودجه محدود خواهد بود اما اخیرا با مدیرعامل یکی از بانک‌های دولتی صحبت شده و در حال مذاکره با دیگر بانک‌ها نیز هستیم تا با ارایه تسهیلات کم بهره به جوانان فعال در این عرصه کمک شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آینده بازی‌های رایانه‌ای نیز افزود: ما با تحول روبرو خواهیم بود. ابتدا انگیزه و خلاقیت جوانان ما و سپس حمایت وزارت ارشاد از آنها روزهای خوبی را برای بازی‌های  رایانه‌ای رقم خواهد زد.

وی درباره  تفاهم نامه دانشگاه آزاد و وزارت ارشاد که از گذشته منعقد شده، افزود: دانشگاه‌آزاد یکی از مراکز علمی بزرگ کشور است و علاوه بر دانشگاه آزاد با سایر دانشگاه ها هم ارتباط خواهیم داشت.

کد N1728371

وبگردی