آفتاب
رئیس مرکز تحقیقات چشم:

عوارض چشمی دیابت تبعات اجتماعی و اقتصادی هم دارد

عوارض چشمی دیابت تبعات اجتماعی و اقتصادی هم دارد

تهران - ایرنا - رئیس مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی به افزایش دیابت در سال های اخیر اشاره کرد و گفت که سیر صعودی عوارض چشمی این بیماری از مقوله پزشکی فراتر رفته و جنبه اجتماعی و اقتصادی پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر مهدی مدرس زاده روز جمعه در سمینار تازه های بیماری های شبکیه چشم در سالن همایش رازی با بیان این که بیماری های چشمی از شایع ترین بیماری ها هستند، افزود: عوارض چشمی دیابت، شایع ترین علت اختلال بینایی در سنین فعالیت از 20 تا 64 سال است و این موضوع علاوه بر این که افراد مبتلا را از فعالیت های اجتماعی باز می دارد، سبب اختلال در زندگی شخصی و خانوادگی می شود.
وی در توضیح بیشتر، دیابت را مهمترین علت ابتلا به بیماری های عروق شبکیه دانست و تصریح کرد: ابتلا به بیماری های چشمی ناشی از دیابت در حال افزایش است، به طوری که این وضعیت از مقوله پزشکی فراتر رفته و جنبه اجتماعی و اقتصادی پیدا کرده است.

*شیوع دیابت در ایران حداقل 10 درصد است
وی با اشاره به این که تخمین زده می شود شیوع دیابت در ایران حداقل 10 درصد است، گفت: این بیماری در کشور در حال افزایش است.
فوق تخصص شبکیه چشم، کم شدن فعالیت بدنی، رژیم غذایی نامناسب و بالا رفتن سن را از مهمترین علت افزایش دیابت اعلام و به مردم توصیه کرد که تحرک بدنی روزانه داشته باشند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر این که افراد روزانه و یا حداقل دو روز یکیار حدود نیم ساعت پیاده روی داشته باشند، از مردم خواست در مصرف مواد غذایی نیز احتیاط کنند تا دچار چاقی، دیابت و عوارض چشمی ناشی از آن نشوند.
وی ادامه داد: دیابت نوع دو در بزرگسالان معمولا در سال های اول علامت ندارد و آنها باید هر سال آزمایش دهند.

*تعداد مبتلایان دیابت در دنیا تا سال 2035 به 592 میلیون نفر می رسد
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به تعداد مبتلایان دیابت در دنیا اشاره کرد و گفت: تعداد مبتلایان دیابت در دنیا در سال 2013 میلادی 385 میلیون نفر بود و پیش بینی می شود تا سال 2035 به 592 میلیون نفر می رسد که نشان دهنده افزایش 55 درصدی مبتلایان خواهد بود.
مدرس زاده با اشاره به اینکه بیشترین میزان افزایش مبتلایان در آفریقا خواهد بود، بیان کرد: پیش بینی می شود در آفریقا بیش از 100 درصد، آمریکای شمالی 37 درصد، اروپا 22 درصد و خاورمیانه و آفریقای شمالی 96 درصد، این بیماری افزایش خواهد یافت.
وی به افزایش هزینه های دیابت هم اشاره کرد و افزود: هزینه های درمانی در سال2013 میلادی 548 میلیارد دلار بود که پیش بینی می شود در سال 2035 به 627 میلیارد دلار برسد که نشان دهنده افزایش چشمگیر در این زمینه است.
مدرس زاده در خصوص اهداف برگزاری سمینار تازه های بیماری های شبکیه چشم گفت: ارائه آخرین دستاوردهای علمی، آشنایی پزشکان با عوارض بیماری و انتقال اندوخته های علمی از مهمترین اهداف برگزاری این سمینار است.
سمینار تازه های بیماری های شبکیه چشم امروز ( 16 تیر ماه) در سالن همایش های رازی تهران برگزار شد.
علمی 1201
خبرنگار: عبدالکریم جبارپور*انتشار: زهره محتشمی پور
کد N1728233

وبگردی