آفتاب

توسعه 48 هزار هکتاری سطح زیر کشت گلخانه های کشور

توسعه 48 هزار هکتاری سطح زیر کشت گلخانه های کشور

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: 48 هزار هکتار سطح زیر کشت گلخانه های کشور تا 10 سال آینده توسعه می یابد.

به گزارش ایلنا، محمدعلی طهماسبی روز پنجشنبه در نشست ستاد توسعه باغات دیم کردستان با بیان اینکه هم اکنون 11 هزار و 200 هکتار گلخانه در کشور فعال است اظهار کرد: 16 هزار و 760 هکتار گلخانه از میزان 48 هزار هکتار برنامه ریزی شده تا پایان برنامه ششم توسعه اجرا می شود.

وی افزود:  وزارت جهادکشاورزی هم اکنون چهار کارگروه برای توسعه سطح زیرکشت گلخانه های کشور تشکیل داده تا تمامی توسعه ها با استفاده از توان فنی و مهندسی انجام شود.

طهماسبی افزود: این وزارتخانه طی تفاهم نامه ای با ورزات علوم، رشته کارشناسی ارشد توسعه محصولات گلخانه را به تصویب رسانده و انتظار می رود پژوهشگران و اعضای هیات علمی دانشگاه ها مقطع دکترای این رشته را با استفاده دانش کشورهای خارجی تاسیس کنند.
باغات دیم در 500 هزار هکتار از اراضی شیب دار کشور احداث می شود

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی باغات دیم در 500 هزار هکتار از اراضی شیب دار احداث می شود افزود: برای تحقق این هدف، احداث 60 هزار هکتار در سال جاری هدف گذاری شده است.

به گفته وی در سال گذشته 30 هزار هکتار از این میزان در دستور کار قرار گرفته و لازم است استان های مستعد اجرای این طرح از جمله کردستان تلاش بیشتری برای جذب سهمیه بیشتر داشته باشند.

وی افزود: مهمترین هدف از اجرای این طرح حفظ آب و خاک کشور بوده و با توجه به اینکه آب مورد نیاز این باغ ها از بارش های طبیعی تامین می شود توسعه آنها علاوه بر استفاده بهینه از آب سبز باعث جلوگیری از فرسایش خاک است.

به گفته وی، اراضی شیب دار در استان های حاشیه رشته کوه های البرز و زاگرس از جمله کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی، فارس، اردبیل، گلستان، گیلان و مازندران اجرا می شود.

طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در سفر 2 روزه خود به کردستان از باغات سه شهرستان استان سروآباد، مریوان و کامیاران بازدید کرده است.

طرح اراضی شیب دار در هشت هزار هکتار از اراضی دیم کردستان اجرا می شود که امسال اجرای سه هزار هکتار آن در دستور کار قرار گرفته است.

این طرح در شهرستان هایی اجرا می شود که میانگین سالانه بارش آنها بیش از 350 میلیمتر بوده و در زمان حاضر عمده محصول مورد هدف این طرح توسعه انگور دیم است.

کد N1728225

وبگردی