آفتاب
توسط محققان ایرانی؛

پودر زرشک تولید شد/ کاربرد به عنوان طعم دهنده غذاها

پودر زرشک تولید شد/ کاربرد به عنوان طعم دهنده غذاها

محققان ایرانی موفق شدند از زرشک، پودر تهیه کنند که به عنوان طعم دهنده در انواع غذاها مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، پودر زرشک یکی از محصولات منحصر به فرد تولید شده توسط یک شرکت دانش بنیان است که به عنوان تنها شرکت تولید کننده توانسته این محصول را تهیه کند. از آنجایی که ۹۴ درصد زرشک دنیا در استان خراسان جنوبی تولید می شود و زرشک نیز از محصولات اصلی این استان به شمار می رود لازم است که به طرق مختلف از آن در سفره مردم وجود داشته باشد.

زرشک در ایران به شکل اضافه شدن به پلو و یا مربا و ترشی مصرف می شود. این روش های مصرف نتوانسته است تاکنون وارد فرمولاسیون صنعتی مواد غذایی و دارویی شود و صادرات آن نیز به این شکل تقاضای زیادی ندارد.

تولید پودر زرشک باعث می شود که این محصول به عنوان طعم دهنده غذایی همانند زرد چوبه، لیمو امانی و ... وارد سبد غذایی شود. پودر زرشک یک طعم دهنده غذایی است که می توان همانند سایر طعم دهنده ها آن را به غذا اضافه کرد و علاوه بر ایجاد طعم ترش از خواص درمانی آن استفاده کرد.

همچنین تولید این پودر بعد از تولید در کشور می تواند مورد مناسبی برای صادرات باشد تا بدین واسطه یک محصول ایرانی در کشورهای دیگر به نوع دیگری وجود داشته باشد.

پودر زرشک حاوی آنتوسیانین، آلکالوئید های ضد سرطان و ویتامین سی است و برای کسانی که چربی خون دارند مصرف مخلوطی شامل ۵۰ درصد پودر زرشک و ۵۰ درصد پودر سماق به میزان ۳ گرم در روز پیشنهاد می شود.

از موارد مصرفی این طعم دهنده غذایی می توان در تهیه انواع غذاها، خورش قیمه، آبگوشت، فسنجان، آش زرشک، کوفته محلی، انواع سوپ ها، ته چین،  آش سماق، سس ها و ... استفاده کرد. حداقل یک قاشق غذا خوری پودر زرشک را همانند ادویه به غذا اضافه کرد. همچنین از این پودر زرشک می توان در پاپ کورن ها و سس ها استفاده کرد.

به گزارش مهر، این محصول توسط رضا ژرمنیان، عاطفه قلاسی در یک شرکت دانش بنیان به ثبت اختراع رسیده است.

کد N1728174

وبگردی