آفتاب

پالس‌های الکتریکی بر درد ناحیه کمر بی تاثیر هستند

پالس‌های الکتریکی بر درد ناحیه کمر بی تاثیر هستند

تهران – ایرنا - محققان دریافتند تنها تاثیر استفاده از جریان الکتریکی برای درمان درد ناحیه کمر، افزایش قوا و توانایی جابه‌جایی است.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس دیلی، این فرآیند که تحت عنوان انهدام با فرکانس رادیویی شناخته می‌شود، به عنوان یک شیوه درمان درد ستون فقرات و گردن، محبوبیت یافته است. در این شیوه با استفاده از جریان الکتریکی گرما ایجاد می شود تا اعصاب مورد هدف تخریب شوند و در نتیجه در جریان ارسال سیگنال‌های درد به ستون فقرات اختلال ایجاد شود. اما محققان به این نتیجه رسیدند که شیوه مذکور در درمان درد ناحیه کمر بی‌تاثیر است. بر اساس این تحقیقات استفاده از یک برنامه تمرینی استاندارد، مناسب‌ترین گزینه برای درمان چنین بیمارانی محسوب می‌شود.
دردناحیه کمر حداقل یک بار در زندگی 80 درصد از مردم اختلال ایجاد کرده است. به گزارش سازمان جهانی بهداشت، مهمترین عامل محدودیت حرکت و غیبت از محل کار در اغلب نقاط دنیا که منجر به تحمیل بار اقتصادی اضافی به اشخاص، خانوارها و نظام‌های اقتصادی می‌شود، درد ناحیه کمر است.
در این تحقیقات 681 بیمار مبتلا به درد ناحیه کمر در جریان سه آزمایش بالینی مورد بررسی قرار گرفتند. این داوطلبان نسبت به درمان‌های رایج دارویی و فیزیوتراپی واکنشی نشان ندادند. هریک از این بیماران یک برنامه تمرینی استاندارد سه‌ماهه دریافت کردند و در صورت نیاز کمک‌های پزشکی نیز در اختیار آن‌ها قرار گرفت. این بیماران در هفته اول دو جلسه تمرینی یک ساعته داشتند. در طول 9 هفته بعدی 18 جلسه تمرینی 30 دقیقه‌ای را پشت سر گذاشتند. در هفته پایانی نیز برای ارزیابی وضعیت آن‌ها یک جلسه تمرینی یک ساعته برگزار شد. برخی از این داوطلبان به‌طور اتفاقی در کنار برنامه ورزشی با استفاده از انهدام با فرکانس‌های رادیویی حداکثر برای سه نوبت مورد درمان قرار گرفتند. در نتیجه این آزمایشات مشخص شد انهدام با فرکانس‌های رادیویی هیچ تاثیری بر درد ناحیه کمر ندارد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of American Medical Association منتشر شده است.
علمی (6)**9259
مترجم: سپیده علی کاشانی*انتشار:محتشمی
کد N1728019

وبگردی