آفتاب

توضیح بعیدی نژاد درباره پاسخ قطر به عربستان | واکنش قطر به درخواست قطع رابطه با ایران

توضیح بعیدی نژاد درباره پاسخ قطر به عربستان | واکنش قطر به درخواست قطع رابطه با ایران

پاسخ قطر به عربستان| سفیر ایران در انگلیس درباره پاسخ قطر به درخواست های عربستان توضیحاتی داد.

پاسخ قطر به عربستان| سفیر ایران در انگلیس درباره پاسخ قطر به درخواست های عربستان توضیحاتی داد.حمید بعید‌ی نژاد سفیر ایران در لندن در تاره ترین یادداشت تلگرامی خود به بررسی کنفرانس خبری وزیر خارجه قطر در چتم هاوس لندن پرداخت.
بیشتر بخوانید: رابطه عربستان و قطر؛ چرا قطع رابطه عربستان و قطر به سود ایران است؟
در یادداشت سفیر کشورمان آمده است:
در حالي كه وزراي خارجه عربستان، مصر، امارات و بحرين بعنوان چهار كشور تحريم كننده ي قطر براي اعلام پاسخ به نامه دولت قطر در قاهره جمع شده بودند، همزمان وزير خارجه قطر در كنفرانس چاتم هاوس در لندن حاضر شد و مواضع رسمي دولت قطر را در قبال درخواستهاي چهار كشور اعلام نمود كه خلاصه آن بدينقرار است:
١- تحريم عربستان و امارات با حمايت مصر و بحرين عليه قطر بسيار خصمانه بود. اما ما شوك اول تحريم را گذرانده ايم و الان قادر به تامين تمامي مايحتاج خود هستيم. تمامي راههاي جايگزين تحريمهاي موجود را شناسايي و تضمين كرده ايم.
٢- درخواستهايي كه آنها به قطر دادند هيچكدام براي ما قابل قبول نبوده است. درخواستهاي آنها ايجاب مي كند كه ما آزادي بيان را محدود كنيم، برخي افراد منتقد را تحويل شكنجه گران بدهيم، توان دفاعي خود را كاهش دهيم، تعيين اصول سياست خارجي خود را به دست رياض و ابوظبي بدهيم، و حتي با چك سفيد به تحريم كنندگان غيرقانوني خود غرامت هم بدهيم.
٣- بطور خلاصه آنها ميخواهند كه ما با نقض صريح حقوق ملت قطر، استقلال و حاكميت خود را تحت قيمومت عربستان و امارات قرار دهيم.
٤- قطر مايل است روابط دوستانه اي با همسايگانش داشته باشد و روابط خوب با منطقه و جهان را دنبال خواهد كرد و از جمله با جديت برگزاري مناسب جام جهاني را پيگيري خواهد نمود.
٥- تهديد اين كشورها براي اخراج قطر از شوراي همكاري خليج فارس موضعي بي معناست، چرا كه اين تصميم به اجماع تمامي اعضاي آن بستگي دارد و چنين اجماعي هم وجود ندارد.
٦- پيشنهاد كاهش روابط قطر با ايران در شرايطي كه خود امارات روابط وسيعي با ايران دارد بيمعني است، ما با ايران همسايه هستيم و مخازن گازي مشترك خود زمينه اي براي همكاري مشترك بين دو كشور است.
کد N1727906

وبگردی