آفتاب

ایران، روسیه و ترکیه برای تشکیل کمیته ویژه مناطق امن سوریه توافق کردند

ایران، روسیه و ترکیه برای تشکیل کمیته ویژه مناطق امن سوریه توافق کردند

ایرنا نوشت: هیات های نمایندگی ایران روسیه و ترکیه در دور پنجم نشست سوری آستانه پایتخت قزاقستان، برای تشکیل کمیته ویژه تعیین شاخص های مناطق کاهش تنش در سوریه به توافق رسیدند.

ایران، روسیه و ترکیه به کمیته ویژه مشترک اختیار دادند تا شاخص های فنی چهار محدوده کاهش تنش در سوریه را تعیین کند.
شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد: غیرت عبدالرحمانف وزیر امور خارجه قزاقستان سند نهایی نشست آستانه را اعلام کرد که در آن به توافق برای تشکیل این کمیته مشترک اشاره شده است.

رسانه روسی گفت: بیانیه مشترک سه کشور بانی مذاکرات آستانه حاکی از پیشرفت قابل توجه در این دور از مذاکرات است.
آلکساندر لاورنتیف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه نیز امروز پس از پایان نشست سوری آستانه به خبرنگاران گفت: پلیس نظامی روسیه مجهز به سلاح سبک در محدوده های کاهش تنش مستقر خواهد شد.

وی افزود: این گروه از واحدهای نظامی ارتش روسیه نخواهد بود، بلکه ماموران پلیس با وظایف معین غیرجنگی هستند.
لاورنتیف همچنین گفت: نمایندگان گروههای مسلح مخالف دولت سوریه نیز در جریان مذاکرات آستانه با ایجاد محدوده های کاهش تنش موافقت کردند.

وی ادامه داد: گروههای مسلح مخالف دولت سوریه از تلاش های روسیه استقبال کرده و برای ارائه هر گونه کمک لازم در این زمینه اعلام آمادگی کردند.
اجلاس آستانه پس از چند دور نشست های تخصصی دو و چند جانبه میان هیات های ایران، ترکیه، روسیه و سوریه و اعضای ناظر کنفرانس، عصر امروز در پایتخت قزاقستان برگزار شد.

در این نشست هیات های نمایندگی سه کشور ایران به سرپرستی حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه، روسیه به ریاست الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس جمهوری این کشور در امور سوریه و ترکیه به سرپرستی سدات اونال معاون منطقه ای وزارت خارجه این کشور شرکت داشتند.

برپایه توافق این نشست، اجلاس آتی کارشناسی اول و دوم آگوست (10 و 11 مرداد) و دور ششم کنفرانس آستانه در هفته آخر آگوست 2017 (هفته اول شهریور 96) درپایتخت قزاقستان برگزار خواهد شد.
موضوع اصلی این مذاکرات تعیین مرزهای چهار محدوده کاهش تنش یا امن در سوریه بود.
روند مذاکرات چندجانبه سوری آستانه که به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه بهمن ماه سال گذشته آغاز شد، برای نخستین بار مذاکره مستقیم نمایندگان دولت قانونی سوریه و معارضان مسلح را در پی داشت و همچنین سبب برقراری آتش بس تقریبا فراگیر و پایدار مورد تائید شورای امنیت سازمان ملل در این کشور شده است.

52311

کد N1727642

وبگردی