آفتاب

سردار جلالی: مدیران سواد سایبری شان را ارتقا دهند

سردار جلالی: مدیران سواد سایبری شان را ارتقا دهند

تبریز - ایرنا - رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه فناوری سایبری در مقطعی ظهور کرد که مدیران سنتی بودند، بر ضرورت ارتقاء سواد سایبری مدیران تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، سردار غلامرضا جلالی عصر سه شنبه در جلسه پدافند غیر عامل در تبریز اظهار کرد: مدیران سنتی سواد 'آی تی' شان پایین است و سواد آی تی بیشتر متعلق به قشر تحصیل کرده جدید است.
وی گفت: در فضای سایبری کشور به دلیل اینکه یک توسعه باشتابی را انجام دادیم، زیر ساخت های حقوقی، قانونی و قوانین و مقررات قبل از توسعه فضای سایبری تدوین نشده است و بالطبع تداخل کار بین نهادهای قانونگذار، امنیتی، ایمنی و دفاعی وجود دارد.
سردار جلالی با بیان اینکه همیشه این گونه بود که صنعت بعد از آلایندگی می آید و بعد دولت ها مقررات می نوشتند، خاطرنشان کرد: سرعت تحولات سایبری خیلی زیاد است و در دنیا هم خیلی جاها مانده اند، ولی واقعیت این است که مقررات نویس ها چند قدم عقب هستند.
وی ادامه داد: مقابله با تهدیدات دو جنبه اطلاعاتی و اقدامات زیرساختی دارد که در بخش زیر ساخت می تواند به اندازه زیادی در کاهش امکان عملیات و کم کردن خسارات و تلفات نقش داشته باشد که سازمان پدافند غیرعامل بیشتر بر این بخش متمرکز است.
جلالی با بیان اینکه ما ظرفیت های خوبی هم در حوزه نیروی انسانی و هم در زمینه دانش داریم، افزود: همه سازمان ها باید با هم افزایی و بدون تزاحم نقش شان را اجرا کنند؛ یعنی هم ابعاد امنیتی هم ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در کنار هم کار کنند که این امر منجر به بهره وری بیشتر می شود.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه خوشبختانه دولت و دستگاه ها به یک فهم مشترک در این زمینه رسیده اند، گفت: در شورای عالی فضای مجازی، امنیت به حوزه ایمنی شامل مقررات و استانداردها و حوزه امنیت که دو حوزه آشکار و پنهان است تقسیم شده است.
جلالی لایه دفاع سایبری را جزء حوزه پدافند غیر عامل برشمرد و افزود: برای دفاع یک ساختاری در شورای امنیت ملی تدوین شده است که چون بعد امنیتی دارد، مباحث آفند و پدافند را کنترل بکند.
وی با تاکید بر اینکه چون امنیت یک موضوع یکپارچه ملی است، خاطر نشان کرد: در پدافند سایبری رویکردمان عمدتا رویکرد پیشگیری، کاهش آسیب پذیری و مصون سازی است.
خبرنگار: مینا بازگشا**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6120/6132/518
کد N1727115

وبگردی