آفتاب

رئیس سازمان بهزیستی: سند ملی سالمندی تدوین می‌شود

رئیس سازمان بهزیستی: سند ملی سالمندی تدوین می‌شود

تبریز- ایرنا - رئیس سازمان بهزیستی کشور از تدوین سند ملی سالمندی کشور با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد.

به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی روز دوشنبه در همایش بین المللی سالمندی جمعیت و پیامدهای مرتبط با سیاستگذاری در تبریز اظهار کرد: محورهایی چون تامین رفاه اجتماعی، سالمندی با سلامت، دسترسی عادلانه به خدمات حمایتی، مسکن مناسب و کرامت سالمندان در این سند ملی مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اعلام اینکه 22 هزار نفر نیروی متخصص سازمان بهزیستی برای اجرایی کردن سند ملی سالمندی همکاری می کنند، گفت: برنامه‌های پیشگیری و مقابله با سالمند آزاری هر چند در کشور ما شایع نیست در این سند پیش بینی شده است.

** رشد جمعیت سالمندی کشور زنگ خطری برای سیاستمداران
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: در استان‌های شمالی کشور درصد رشد سالمندی به میانگین جهانی رسیده است و این زنگ خطری برای سیاستمداران کشور است.
محسن سلمان‌نژاد در این همایش با بیان اینکه رشد جمعیت سالمندی، گریبانگیر کشورهای دنیاست، گفت: کشور ایران نیز به سمت رشد جمعیت سالمندی پیش می‌رود و باید به ارتقاء خدمات سالمندی نیز توجه ویژه‌ای شود.
وی با بیان اینکه افزایش رشد جمعیت سالمندی می‌تواند بار اقتصادی برای دولت‌ها داشته باشد، اعلام کرد: دولت‌ها باید نظام بودجه‌ای کشور را طوری تنظیم کنند که سهم مناسبی از آن برای ارائه خدمات به سالمندان تخصیص یابد.

** 10.73 درصد جمعیت آذربایجان شرقی سالمندند
معاون سیاسی استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: 10.73 درصد جمعیت استان سالمندند و از این لحاظ رتبه 5 کشوری را داریم .
سعید شبستری در این همایش با بیان اینکه 20 درصد مراقبت از سالمندان در منزل و توسط افراد خانواده و اشنایان انجام می شود، اعلام کرد: 35 درصد سالمندان استان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند.
وی بر مناسب سازی اماکن عمومی برای استفاده سالمندان تاکید و نسبت به برگزاری همایش های بین المللی در رابطه با موضوع جمعیت همزمان با سال 2018 اعلام آمادگی کرد.
به گزارش ایرنا، همایش بین المللی سالمندی جمعیت و پیامدهای مرتبط با سیاستگذاری با هدف تسریع در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های کلان برای مواجهه با پدیده سالمندی با حضور کارشناسان و صاحب نظران حوزه سالمندی از ایران و کشورهای میانمار، تایلند، مالزی، ویتنام، پاکستان، ژاپن، استرالیا و کره جنوبی برگزار می شود.
پیامدهای سالخوردگی، گذر و تغییر جمعیتی در آسیا، نحوه برخورد مجالس شوراهای آسیا با سالمندی جمعیت، گذر و تغییر جمعیتی در ایران، چالش های تامین درآمد در سنین سالمندی، انزوای اجتماعی و آسیب پذیری در سنین سالمندی، تغییرات جمعیتی و سیاست های مرتبط با سالمندی و تغییرات جمعیتی و برنامه ملی توسعه از محورهای این همایش است.
همایش منطقه ای سالمندی جمعیت و پیامدهای مرتبط با سیاست گذاری به همت سازمان بهزیستی و همکاری صندوق جمعیت سازمان ملل امروز با حضور 20 چهره بین المللی از هشت کشور جهان و تعدادی از صاحب نظران داخلی در تبریز گشایش یافت و تا 14 تیر ادامه خواهد داشت .
خبرنگار: پرویز انصاری**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
3071/518
کد N1725995

وبگردی