آفتاب
در نشست خبری مطرح شد

جزئیات جشن مستقل سینمای مستند اعلام شد/ اهدای نشان ویژه

جزئیات جشن مستقل سینمای مستند اعلام شد/ اهدای نشان ویژه

رییس نهمین دوره جشن مستقل سینمای مستند عنوان کرد که در این دوره از جشن، نشان ویژه طراحی و به آثار اهدا می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست جشن مستقل سینمای مستند ایران صبح امروز ۱۲ تیرماه با حضور سام کلانتری رییس جشن مستقل سینمای مستند، رامین حیدری فاروقی رییس هیأت مدیره انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند ایران و محمد تهامی‌نژاد رییس هیأت مدیره انجمن صنفی کارگردان‌های سینمای مستند در خانه سینما برگزار شد.

سام کلانتری در ابتدای این نشست با اشاره به ویژگی‌های جشن مستقل سینمای مستند گفت: امسال اولین دوره‌ای است که جشن مستقل نشان ویژه خود را خواهد داشت و به زودی این نشان طراحی و از آن رونمایی می‌شود. در هشت دوره گذشته و دوره‌های قبل‌تر از آن جشن سینمای مستند، تندیس خانه سینما را به کارگردانان، تهیه‌کنندگان و بخش پژوهش می‌داد اما امسال قرار است نشان ویژه به تمامی شاخه‌های مستند از جمله شاخه‌های فنی و غیرفنی داده شود و این امر به خاطر ارزشی است که ما برای رشته‌های مختلف قائل هستیم. علاوه بر آن دو تندیس بخش اصلی خانه سینما را نیز خواهیم داشت.

وی افزود: هرچند جشن مستند از جشن اصلی خانه سینما مستقل است اما جدا نیست و این دو جشن درواقع مکمل هم هستند. این موضوع نشان‌دهنده این است که پیکره واحدی داریم. اینکه جشن سینمای مستند مستقل شده به این دلیل است که ما به سمت آکادمی شدن می‌رویم. اتفاق دیگری که در این دوره از جشن خواهد افتاد این است که ما وب‌سایتی طراحی کرده‌ایم که از دوستان مستند حمایت خواهد کرد. نکته دیگری که باید بگویم این است تا به امروز تداومی در امور ما وجود نداشته اما ما سعی می‌کنیم این اتفاق بیفتد. چیزی که ما به عنوان مفهوم جشن می‌خواهیم در آن رعایت کنیم این است که در برگزاری تداوم داشته باشیم و همه برگزیدگان و کاندیداها به نوعی برندگان نهایی ما باشند و این شعار این دوره از جشنواره است.

کلانتری ادامه داد: راه‌اندازی دبیرخانه دائمی جشن از اهداف دیگر ماست که درصدد راه‌اندازی آن هستیم. وظیفه این دبیرخانه حمایت منتخبان جشن مستقل سینمای مستند خواهد بود. همانطور که گفتم جشن به سمت آکادمی شدن می‌رود که این جریان سه ساله خواهد بود و هیأت رییسه سه ساله جشن مستقل هم انتخاب می‌شوند که وظیفه آن تدوین اساسنامه کلی جشن و حمایت از افراد است. این هیأت رییسه متشکل از هشت نفر از افراد هر دو صنف یعنی انجمن صنفی تهیه‌کنندگان سینمای مستند و انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند است.

رییس جشن مستقل سینمای مستند با اشاره به فراخوان این دوره از جشنواره تصریح کرد: فراخوان جشنواره از امروز منتشر شده و تا ۱۵ روز کاری ادامه خواهد داشت. این را هم باید بگویم که این جشن متعلق به تمام خانواده مستند و اهالی خانه سینما است و از همه دعوت می‌کنیم که بر سر این سفره حضور داشته باشند.

وی با اشاره به نشان این دوره از جشنواره گفت: ما امسال ۹ نشان ویژه جشن مستقل خواهیم داشت، یک نشان هم به هیأت داوران داده می‌شود که اگر دستاورد ویژه‌ای در آثار دیدند به صاحبان آن اهدا کنند.

ما امسال ۹ نشان ویژه جشن مستقل خواهیم داشت، یک نشان هم به هیأت داوران داده می‌شود که اگر دستاورد ویژه‌ای در آثار دیدند به صاحبان آن اهدا کنندپس از صحبت‌های سام کلانتری، رامین حیدری فاروقی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: در طی سال‌های اخیر درباره سینمای مستند صحبت‌های زیادی شده است اما چگونگی توجه به آن، محل بحث است. از همین رو فکر می‌کنم ما باید کمک کنیم تا مفهوم اکران که این روزها برای سینمای مستند فراموش شده، دوباره بازیابی شود.

سپس سام کلانتری درباره توجه به آثار مستند جنگ گفت: در یکی، دو سال گذشته در هر جشنی که برگزار شده، دیده‌ایم که دوستان مستندساز به سینمای جنگ نگاه ویژه‌ای داشته‌اند بنابراین برآورد ما این است که امسال فیلم‌های خوبی از این موضوع به جشن ما برسد و امیدواریم تیم‌های انتخاب شده در این دوره از جشن از این اتفاق هم باشند. البته در کنار این موضوع باید توجه شود که ما جشن برگزار می‌کنیم نه جشنواره. این دو مفهوم تفاوت‌هایی با هم دارند؛ جشن بخش‌های جنبی ندارد و ما هم هیچ‌گاه بخش جنبی نداشته‌ایم.

محمد تهامی‌نژاد هم در سخنانی گفت: فیلم‌هایی که به جشن می‌رسد با فیلم‌هایی که در جشنواره‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، تفاوت‌هایی دارند. جشنواره‌ها بزرگتر و فراگیرتر هستند اما جشن ما محدود و صنفی است. ما با فیلم‌هایی که در یک سال ساخته شده‌اند، سر و کار داریم بنابراین محدودیت‌هایی در موضوعات نیز داریم اما تاکنون اطلاع دقیقی از فیلم‌هایی که ساخته شده، به دست ما نرسیده است.

در ادامه کلانتری در پاسخ به پرسشی درباره اتفاقات اخیر که برای مستندسازان در خانه سینما رخ داده است، تصریح کرد: اتفاقاتی که در چند وقت اخیر در بین دوستان مستندساز رخ داده است به زودی مرتفع می‌شود و این ارتباطی با جشن ما ندارد. همانطور که گفتم این جشن متعلق به همه دوستان و کسانی است که خانه سینما را خانه خود می‌دانند بنابراین آنها می‌توانند بر سر این سفره بنشینند.

این جشن متعلق به همه دوستان و کسانی است که خانه سینما را خانه خود می‌دانند بنابراین آنها می‌توانند بر سر این سفره بنشینندوی افزود: جشن اصلی خانه سینما به سمت آکادمی شدن پیش می‌رود و ما هم با یک شیبی سعی می‌کنیم به همان سمت برویم به همین دلیل هیأت رییسه آکادمی، فردی از سینمای مستند را هم دارد.

در ادامه حیدری فاروقی درباره همین موضوع گفت: حرکت به سمت آکادمی شدن یک جریان سه ساله است و به تدریج و با فراهم شدن زمینه به آن سمت پیش می‌رویم. بنابراین در حال حاضر باید آثار به همین شکلی که وجود دارد، ساخته و دیده شوند تا در دو سال آینده شرایط برای آکادمی شدن فراهم شود. از همین رو طی دیداری که با محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی داشتیم، اعلام شد که در حال حاضر شورایی در حال شکل‌گیری از دو صنف برای فعالیت‌های این‌چنینی در حال تشکیل شدن است.

در پایان سام کلانتری درباره بزرگداشت‌های این دوره از جشن گفت: امسال دو بزرگداشت در جشن خواهیم داشت که طی نشست آینده اسامی این افراد اعلام خواهد شد ضمن اینکه هیأت رییسه در حال حاضر درباره این موضوع جلسه‌ای دارند. درباره تاریخ برگزاری جشن هم باید بگویم که به احتمال زیاد ۱۹ شهریور ماه برگزار شود.

کد N1725938

وبگردی