آفتاب

نگهداری 2 هزار و 500 جنین فریزشده در مرکزفوق تخصصی ناباروری استان مرکزی

نگهداری 2 هزار و 500 جنین فریزشده در مرکزفوق تخصصی ناباروری استان مرکزی

اراک - ایرنا - مسئول مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: 2 هزار و 500 جنین فریز شده از لقاح آزمایشگاهی به منظور استفاده در سال های آتی در این مرکز نگهداری می شود.

دکتر علی اصغر غفاری زاده روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود :این جنین ها متعلق به بیش از 400 زوج است که برای درمان به این مرکز مراجعه کرده اند.
وی اظهار کرد: این تعداد جنین به مدت سه سال نگهداری می شوند تا در صورت نیاز والدین در سال های آتی مورد استفاده قرار گیرد.
وی گفت: در لقاح مصنوعی و آزمایشگاهی 10 تا 20 تخمک بارور می شود و در روش های موجود یک یا 2 تخمک به رحم مادر منتقل و بقیه فریز می شود تا در سال های آینده در صورت نیاز یا درخواست زوج ها مورد استفاده قرار گیرد.
وی توضیح داد: جنین های فریز شده در دمای 190 درجه سانتیگراد زیر صفر و در محفظه های مخصوص نگهداری می شود و به هنگام خارج کردن این جنین ها از محفظه، شوک حرارتی به آن وارد شده و به دمای 30 درجه سانتیگراد می رسد.
وی مزیت های روش نگهداری جنین فریز شده را جلوگیری از بیهوشی مجدد مادر، هزینه کمتر، جلوگیری از تحریک مجدد تخمک گذاری و حفظ شانس باردار شدن مادر دانست.
وی اظهار کرد: افرادی که به مرکز ناباروری مراجعه می کنند برای فریز جنین 7 تا 10 تخمک رها می کنند که حداقل باید از این تعداد 80 درصد جنین داشته باشد در هر بار انتقال براساس سن بیمار و شرایط بدنی یک تا سه جنین انتقال پیدا می کند و بقیه جنین ها فریز شده تا از چندقلوزایی که برای مادر خطرناک است، جلوگیری شود.
وی گفت: نداشتن شرایط بارداری یکی از دلایلی است که والدین متقاضی فریز جنین هستند.
مسئول مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی، درباره هزینه نگهداری فریز جنین گفت: هزینه اولیه براساس ویژگی جنین یک میلیون ریال و نیز برای شارژ سالانه از متقاضیان گرفته می شود.
دکتر غفاری افزود: هنگام فریز جنین 2 تا سه جنین روی یک نی قرارداده می شوند که بعدها هنگام انتقال قابل مصرف باشند و از ذوب خارج نشوند.
وی، در ادامه به انجماد اسپرم در این مرکز اشاره کرد و توضیح داد: برخی بیماران قبل از انجام شیمی درمانی به علت آسیب جدی سلول های جنسی متقاضی انجماد اسپرم در مرکز هستند.
کار ساخت و تجهیز مرکز فوق تخصصی درمانی و تحقیقاتی ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی از سال 89 آغاز شده و اکنون این مرکز به متقاضیان درمانی از استان های قم، لرستان و خوزستان خدمات ارایه می دهد.
6991/6013/ خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
کد N1725622

وبگردی