آفتاب

زنگ خطر کمبود آب شیرین در یزد

زنگ خطر کمبود آب شیرین در یزد

شرایط اقلیمی بسیار نامطلوبی بر استان یزد حاکم است. کم بودن ارتفاع کلی منطقه و تابش خورشیدی شدید و دوری از منابع رطوبتی از عوامل نامطلوب ...

دنیای اقتصاد - یزد- محبوبه مظفری:شرایط اقلیمی بسیار نامطلوبی بر استان یزد حاکم است. کم بودن ارتفاع کلی منطقه و تابش خورشیدی شدید و دوری از منابع رطوبتی از عوامل نامطلوب جوی یزد است. از سوی دیگر سهم اندکی از بارندگی سیستم‌های جوی که از غرب کشور وارد می‌شوند و در مسیر خود تا رسیدن به فلات مرکزی رطوبت خود را از دست می‌دهند به این استان خشک و کویری می‌رسد. طی 15 سال گذشته استان یزد به غیر از یک یا دو سال همیشه 70 تا 80 درصد بارندگی نرمال داشته و این موضوع اهمیت مدیریت مصرف آب و ضرورت حفظ و بازچرخانی آب در یزد نسبت به دیگر استان‌های کشور را نشان می‌دهد.علی اسلامی، مدیرعامل آب و فاضلاب استان با بیان اینکه آب در همه دنیا اهمیت دارد و ریشه خلقت عالم است، افزود: در کشور ما وضعیت آب خاص و در استان یزد دارای اهمیت مضاعف است. به لحاظ بارندگی این استان آخرین نقطه کشور است. به گونه‌ای که میانگین بارندگی در دنیا 755 میلی‌متر و در ایران حدود 220 میلی‌متر بوده و در استان یزد حدود 65میلی‌متر است.

 

وی اظهار کرد: شرکت آبفا، آب منطقه‌ای و آبفای روستایی سه سازمانی هستند که وظیفه آبرسانی به شهروندان را برعهده دارند که خوشبختانه به‌دلیل هماهنگی خاص و کاملی که بین این سازمان‌ها وجود دارد در موضوع تامین آب شرب کمترین چالش را داشته‌ایم. وی افزود: در فصل گرم حدود 50 میلیون مترمکعب مصرف آب داریم که 20 میلیون مترمکعب از این میزان مربوط به مصرف کولرهای آبی است که از مشکلاتی محسوب می‌شود که هیچ گریزی از آن وجود ندارد. مردم نمی‌توانند در دمای بالای یزد از وسیله سرمایشی استفاده نکنند.اسلامی با تاکید بر اینکه در ماه‌هایی از سال که آب و هوای استان مناسب است مصرف آب در استان متعادل بوده و سرانه مصرف در کل سال 154 لیتر است، تصریح کرد: میزان هدررفت آب در استان حدود 5/ 17 درصد از مجموع آب استحصالی است که نسبت به میانگین کشوری که 28 است، عدد بسیار خوبی به حساب می‌آید. وی گفت: تلاش بر این است که با اصلاح شبکه و اقداماتی که در این زمینه لازم است این عدد را تا دو سال آینده به زیر 15 برسانیم که یک نرم خوب در کشورهای پیشرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد اظهار کرد: آب استحصالی از منابع آب شیرین استان در سال 87 معادل 3166 لیتر در ثانیه بوده که متاسفانه در سال گذشته این عدد به 2631 لیتر در ثانیه کاهش یافته که این موضوع زنگ خطری برای منابع آب شیرین استان است.اسلامی افزود: در موضوع حفظ منابع آب دو اقدام اساسی در استان انجام شده که یکی استفاده از بخش‌خصوصی در توسعه تاسیسات فاضلاب بوده که به این وسیله توانستیم هم از فاضلابی که می‌توانست منابع آبی زیرزمینی را به شدت با مشکل مواجه کند جلوگیری کنیم و هم از حساب حاصله آن در بخش صنعت و کشاورزی استان یزد استفاده کنیم. به عنوان مثال در اردکان تاسیسات و شبکه فاضلاب طی چهار سال به اتمام رسید و در ماه‌های آینده شاهد افتتاح این مجموعه به عنوان اولین طرح شاخص به روش بیع‌متقابل در کشور خواهیم بود. وی ادامه داد: این روش در شهرهای مهریز و بافق اجرا شده و اخیرا در میبد با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به مبلغ 200 میلیارد تومان با سرعت هرچه تمام‌تر در حال اجرا است. مدیرعامل آبفای استان افزود: در شهر یزد نیز مقدمات کار فراهم شده است و پیش‌بینی می‌شود حدود 800 میلیارد تومان در اجرای تاسیسات فاضلاب شهر یزد از سوی بخش‌خصوصی سرمایه‌گذاری شود.

اسلامی گفت: در مجموع تاکنون نزدیک به 800میلیارد تومان در فاضلاب شهری استان سرمایه‌گذاری شده و درصورتی که میزان سرمایه‌گذاری شهر که تا چند ماه آینده انجام می‌شود اضافه کنیم این میزان به 1600 میلیارد تومان می‌رسد. وی اقدام اساسی دیگر را استفاده از دستگاه‌های آب شیرین کن اعلام کرد و گفت: در شهر بافق باید با استفاده از روش Boo حدود 100 لیتر آب که از منابع آب شور برخوردار است شیرین کنیم و به‌عنوان یک ظرفیت در اختیار شهروندان قرار دهیم. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان نیز گفت: عمده منابع آبی استان منحصر به آب‌های زیرزمینی است؛ چراکه به علت کم بودن بارندگی از آبهای سطحی بسیار اندکی برخوردار است. محمدمهدی جوادیان‌زاده افزود: نزولات جوی که وارد سفره منابع آب‌های زیرزمینی می‌شود 1140 میلیون مترمکعب در سال است. میزان برداشت از سفره یک میلیارد و 180 میلیون مترمکعب در سال است به عبارت دیگر 10 مترمکعب در ثانیه معادل 340 میلیون مترمکعب آب در سال بیش از ظرفیت مجاز از سفره‌های آب زیرزمینی استان برداشت می‌شود که منجر به افت شدید سطح آب سفره‌ها در این استان شده و خشک شدن بسیاری از قنوات و چاه‌های ناشی از این اضافه برداشت را در پی داشته است. وی با بیان اینکه 40 درصد چاه‌های کشاورزی یزد به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند، گفت: چشم‌اندازی که در نظر گرفته‌ایم تامین آب کم و پایدار برای ذی‌نفعان (آب شرب مردم، صنایع، محیط زیست و بخش‌های نیازمند آب) است.

کد N1725575

وبگردی