آفتاب

هشدار آماده باش مدیریت بحران مازندران برای گرمای هوا

هشدار آماده باش مدیریت بحران مازندران برای گرمای هوا

ساری - ایرنا - اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران عصر یکشنبه با انتشار اطلاعیه ای در باره گرم شدن هوا در روزهای آینده و ضرورت رعایت نکات ایمنی از جمله صرفه جوئی در مصرف آب و برق هشدار داد .

به گزارش ایرنا ، در این اطلاعیه از شهروندان مازندرانی و مسافران خواسته شده است در صورت مشاهده هرگونه دود و موارد مشکوک به آتش سوزی ، بلافاصله موارد را به نزدیک ترین مراکز خدماتی و امدادی اطلاع دهند .
اداره کل مدیریت بحران مازندران همچنین از شهرودان خواسته است تا از روشن کردن آتش در کنار مزارع و جنگل ها به طور جدی خودداری کرده و یا قبل از ترک محل از خاموش شدن کامل آتش اطمینان حاصل کنند.
در این اطلاعیه از مسافران و رانندگان هم درخواست شده است هنگام عبور از حاشیه مراتع ، مزارع و جنگل ها از انداختن ته سیگار روشن به خارج از خودرو به صورت جدی خودداری کنند .
اداره کل مدیریت بحران مازندران از مالکان واحدهای مرغداری و دامداری استان هم خواسته است به منظور جلوگیری از بروز تلفات در گله مرغ ها و دام ها ، دستگاههای خنک کننده مه پاش را برای به کار گرفتن در صورت نیاز ، آماده نگه دارند.
** آمادگی برای امدادرسانی
در این اطلاعیه همچنین آمده است : با توجه به افزایش دما و بالطبع افزایش مصرف آب و برق ،به کلیه هم استانی های عزیز توصیه می گردد نسبت به مدیریت و مصرف بهینه انرژی دقت و توجه لازم را مبذول نموده تا با قطع آب و برق مواجه نشوند .
اداره کل مدیریت بحران مازندران به تمامی دستگاههای اجرایی مرتبط و نیروهای امدادی و خدماتی هم توصیه کرد ضمن آماده سازی تجهیزات و ماشین آلات امدادی ، آمادگی لازم را جهت هرگونه عملیات امداد و نجات و خدمات رسانی همچون گذشته ،داشته باشند .
** گرمای هوا بر مدار 40 درجه
هواشناسی مازندران دیروز با انتشار اطلاعیه ای از گرم تر شدن هوای استان و افزایش دما در برخی مناطق تا 37 درجه خبر داده بود .
در اطلاعیه هواشناسی تاکید شده بود که از فردا دوشنبه تا روز پنجشنبه 15 تیر به دلیل استقرار سامانه کم فشار و شکل گیری جریانات گرم ، دمای هوا در بیشتر نقاط استان افزایش خواهد یافت ، به طوری که بیشینه در برخی شهرهای مرکزی و شرقی استان تا حدود 37 درجه سانتی گراد خواهد رسید .
هواشناسی مازندران هم توصیه کرده بود که با توجه به افزایش قابل توجه دما و کاهش رطوبت ، شهروندان و مسافران از روشن کردن آتش در کنار مزارع و جنگل حتی الامکان خودداری گردد.
دمای هوای مازندران از اواخر هفته گذشته رو به افزایش گذاشت ولی از عصر دیروز شنبه اندکی کاهش یافت که تا عصر امروز یکشنبه به همراه افزایش ابرناکی و رگبار پراکنده در برخی مناطق ادامه داشت. دمای هوا در گرم ترین زمان و گرم ترین نقطه استان امروز به 34 درجه سانتی گراد رسید.
مازندران در منطقه آب و هوائی معتدل خزری واقع است و میزان رطوبت هوا در بیشتر فصول سال بالاست و به همین دلیل هم در فصل گرم بیشتر مواقع هوای استان شرجی می شود.
اگر چه دمای هوا در بعضی از روزهای ماههای تیر و مرداد در مازندران به 43 تا 44 درجه سانتی گراد بالای صفر هم می رسد ، ولی افزایش دما همزمان با کاهش رطوبت هوا عمدتا طبیعت این استان را در برابر آتش سوزی آسیب پذیر می کند.
کمبود رطوبت سبب خشک شدن خار و خاشاک ، کاه و کلوش گیاهان در مزارع و برگ های ریخته شده در باغ ها می شود به گونه ای که حتی انداختن ته سیگار روشن می تواند به آتش سوزی بینجامد.
جمعه گذشته در پی گرم شدن هوا و کاهش رطوبت دستکم پنج مورد آتش سوزی در مناطق مختلف مازندران از جمله مزارع ، باغ ها و مراتع شهرستان های بهشهر ، نکا و قائمشهر رخ داد که منشاء تمامی آنها بی احتیاطی در روشن کردن آتش اعلام شد.
خبرنگار : زهره کرمی انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7330/1654
کد N1725425

وبگردی