آفتاب

فقدان توجه به نوآوری و خلاقیت در آمریکای لاتین خطری تهدیدکننده علیه آینده این منطقه

فقدان توجه به نوآوری و خلاقیت در آمریکای لاتین خطری تهدیدکننده علیه آینده این منطقه

تهران - ایرنا - این روزها مسئله ای مهم در منطقه آمریکای لاتین وجود دارد که به نظر می رسد رهبران کشورهای این منطقه نسبت به آن بی توجه بوده اند. در این منطقه غنی از استعداد، نوآوری و ابتکار جایی ندارد و این باعث شده تا این منطقه از دیگر مناطق جهان در مورد روند نوآوری عقب بیفتد.

به گزارش تارنمای ' گلف تایمز'، براساس یک مطالعه جدید مشخص شده است که منطقه آمریکای لاتین در موضوع نوآوری و ابتکار ناکام بوده است.
در گزارش شاخص جهانی نوآوری در سال 2017 عنوان شده است که کشورهای آفریقایی، شرق اروپا و جنوب شرق آسیا در مقایسه با کشورهای منطقه آمریکای لاتین عملکرد بهتری در مدرن کردن اقتصادشان و تولید کالاهای پیشرفته تر و خدماتی که به رشد سریع اقتصاد آنها کمک کند، داشته اند.
در رتبه بندی کشورهای نوآور و مبتکر جهان نام هیچ کشوری از آمریکای لاتین در میان 25 کشور برتر در حوزه نوآوری وجود نداشته و این در حالی است که برزیل، مکزیک و آرژانتین در میان 25 اقتصاد بزرگ جهان حضور دارند.
دراین رتبه بندی شیلی رتبه 46، کاستاریکا رتبه 53، مکزیک رتبه 58، کلمبیا رتبه 65، اروگوئه رتبه 67، برزیل رتبه69، پرو 70، آرژانتین 76، اکوادور 92، السالوادور 103 و بولیوی 106 را به خود اختصاص دادند.
دراین گزارش عنوان شده است: رتبه نوآوری منطقه آمریکای لاتین در سالهای اخیر در مقایسه با دیگر مناطق جهان به طور چشمگیری بهبود نیافته است. هیچ کشوری در منطقه آمریکای لاتین و حوزه کارائیب نشانی از بهبود عملکردش در حوزه نوآوری و ابتکار مربوط به سطح توسعه اش ندارد.
حال سوال اینجاست که این منطقه با استعدادهای فراوان چرا نمی تواند در رتبه بندی کشورهای نوآور و مبتکر جهان جایگاه بهتری بدست بیاورد؟ این منطقه استعدادهای بسیار خلاق و موفقی در عرصه جهان داشته است که از جمله آنها می توان به لیونل مسی فوتبالیست مشهور آرژانتینی، ' ماریو بارگاس یوسا' برنده جایزه نوبل ادبی و ' رافائل ریف' رئیس فعلی موسسه فناوری ماساچوست یا ام آی تی، برترین دانشگاه جهان براساس جدید‌ترین رتبه‌بندی QS، دانشگاهی تحقیقاتی و خصوصی در کمبریج ماساچوست اشاره کرد. حتی پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان نیز از منطقه آمریکای لاتین بوده است.
اقتصاددانان بسیاری بر این باورند که کشورهای آمریکای لاتین قوانین دولتی بسیار زیادی دارند که جلوی فعالیت شرکت های مبتکر را می گیرد و سرمایه گذاری کافی برای بودجه رسانی در ایده ها از سوی افراد خلاق را در اختیار ندارد. در حالیکه در بیشتر کشورهای آمریکای لانین برای راه اندازی شغلی کوچک گام های زیادی حقوقی باید برداشته شود، گام های اندکی در این راستا در دیگر کشورهای جهان از جمله سوئیس برداشته می شود.
برخی نیز معتقدند که آمریکای لاتین به دولت های مداخله گر بیشتر برای نوآوری نیاز دارد. باید خود دولت‌ها وارد عمل شوند و در این راستا مداخله کنند. در حالیکه کشورهای با سطح نوآوری بالا 4.2 درصد از تولید ناخالض داخلی خود را در امور تحقیقاتی و توسعه هزینه می کنند، این آمار درایالات متحده آمریکا 2.8 درصد است. میانگین این آمار در کل منطقه آمریکای لاتین نیم درصد است.
تارنمای گلف تایمز در پایان این مطلب عنوان کرد: توجه اندک دولتهای آمریکای لاتین به مسئله نوآوری و ابتکار نگران کننده است. لازم است کشورهای آمریکای لاتین برای حل این چالش فوری اقدام کنند تا دیگر منطقه ای با استعدادهای فراوان و نوآوری اندک لقب نگیرد.
اروپام**9234** مترجم: اطهر اینانلو- انتشار: محمد حسن دوستارگان
کد N1725149

وبگردی