آفتاب
حدادعادل در پاسخ به مهر:

بودجه بنیاد سعدی کفاف رقابت را نمی‌دهد/ راه درازی در پیش داریم

بودجه بنیاد سعدی کفاف رقابت را نمی‌دهد/ راه درازی در پیش داریم

رئیس بنیاد سعدی با اشاره به گذشت چهار سال از تأسیس این بنیاد، عملکرد آن را در گسترش زبان فارسی در جهان با توجه به بودجه اندکی که به آن تخصیص می‌یابد، موفق ارزیابی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامعلی حدادعادل رئیس بنیاد سعدی صبح امروز (یکشنبه ۱۱ تیرماه) در جریان نشست خبری هشتاد و چهارمین دوره دانش‌افزایی زبان فارسی که در محل این بنیاد برگزار شد، در پاسخ به این سؤال خبرنگار مهر که با توجه به گذشت چهار سال از تأسیس بنیاد سعدی و اهدافی از قبیل افزایش تعداد گویشوران این زبان در جهان، توسعه حوزه نفوذ زبان فارسی در کشورهای مختلف و سایر اهدافی که در اساسنامه بنیاد سعدی آمده است، در حال حاضر زبان فارسی در مقایسه با حدود ۱۰ زبان پر گویشور در جهان از چه جایگاهی برخوردار است و آیا شما به اهدافی که تدوین کرده‌اید، نزدیک شده‌اید یا خیر؟ گفت: واقعیت این است که ما کار مقایسه‌ای به این شکلی که شما مدنظرتان است، انجام نداده‌ایم؛ اینکه مثلاً زبان خودمان را با سایر زبان‌ها تطبیق دهیم و بگوییم فلان رتبه را در میان زبان‌های مختلف کسب کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: اولاً بنیاد سعدی کار خودش را تازه شروع کرده و دوم اینکه ما با محدودیت‌های مالی مواجهیم؛ بنیاد سعدی در شرایط خاصی از حیث منابع درآمدی دولت تشکیل شد و به آن میزان که بودجه مورد نیاز است، اعتبار در اختیار ما قرار نمی‌گیرد تا بتوانیم در یک رقابت به صورت شایسته شرکت کنیم.

رئیس بنیاد سعدی ادامه داد: اما می‌توانیم بگوییم با نهایت صرفه‌جویی در اعتبارات تخصیصی، بنیاد سعدی موفق بوده است؛ نشانه‌ی آن هم آثاری است که تألیف، تدوین و منتشر کرده است؛ کما اینکه اگر بودجه ما را با بودجه مؤسسات خارجی مشابه در بعضی کشورهای دیگر که برای گسترش زبانشان فعالیت می‌کنند، مقایسه کنید، تصدیق خواهید کرد که هنوز راه درازی در پیش داریم تا به وضع مطلوب برسیم.

حدادعادل تصریح کرد: بودجه بنیاد سعدی یک بودجه حداقلی است و در چنین شرایطی ما سعی می‌کنیم با حداکثر صرفه‌جویی، بیشترین بهره‌وری را از این بودجه داشته باشیم.

در همین رابطه، باقر سخایی معاون اداری و مالی بنیاد سعدی در توضیحی در خصوص بودجه این بنیاد گفت: بنیاد سعدی در دوره شروع فعالیت خود با مشکلات مالی از ناحیه دولت مواجه بود و آن زمان بودجه چندانی به این بنیاد تخصیص نمی‌یافت. سال گذشته حدود هفت میلیارد تومان به عنوان بودجه برای بنیاد سعدی تصویب شد، اما حدود ۸۲ درصد آن یعنی نزدیک به ۵.۵ میلیارد تومان را به ما دادند که با توجه به اینکه ما بودجه مدرسین و معلمان آموزش زبان فارسی زیرمجموعه بنیاد سعدی را در کشورهای دیگر به صورت ارزی پرداخت می‌کنیم، رقمی در حدود ۱.۵ میلیون یورو خواهد شد که در مقایسه با بنیادهایی مانند بنیاد یونس اِمره و بنیادهای مشابه بسیار کم است.

کد N1725081

وبگردی