آفتاب

مسئول جدید امنیت پایتخت را بشناسید /بمب خبری حاج‌محمد در سال ٦٨ و نقش هاشمی‌رفسنجانی

مسئول جدید امنیت پایتخت را بشناسید /بمب خبری حاج‌محمد در سال ٦٨ و نقش هاشمی‌رفسنجانی

شرق نوشت: قریب به یک ماه از حمله تروریستی ١٧ خردادماه داعش در تهران می‌گذرد و انتصاب سردار کوثری به جانشینی فرماندهی قرارگاه ثارالله، قرارگاهی که وظیفه تأمین امنیت پایتخت را برعهده دارد، درخور توجه و تأمل است.

نام کاملش محمداسماعيل کوثري است و فرزند محمدباقر. او ٦٢ سال پيش در تهران به دنيا آمد. به واسطه تجربه‌هاي امنيتي و نظامي که به کوثري محول شده است، اطلاعات دقيق و تأييدشده‌اي از خانواده و زندگي شخصي او در دست نيست.

کوثري داراي مدرک کارشناسي جغرافي سياسي و کارشناسي ارشد مديريت امور دفاعي است و دکتراي دفاعي و امنيت ملي‌اش را سال ٩٤ از دانشگاه امام صادق گرفت. او در همين دانشگاه «مديريت امور دفاعي» تدريس مي‌کند.

بيشترين دليل شهرت او به حضور در جبهه برمي‌گردد؛ آن روزها که به «حاج محمد» شهره بود. حاج محمد به دليل حضور مستمر در جبهه چند بار مجروح شد. جنگ که پايان يافت، جانباز ٧٠ درصد بود. در سال‌هاي اخير آنچه او را در تيررس اخبار قرار داد، اعلام مواضعش درباره برجام و دولت روحاني در مجلس نهم بوده است.

با شکل‌گيري سپاه پاسداران به عضويت آن درآمد و راهي جبهه شد. آن روزها همه او را به نام حاج محمد مي‌شناختند. رفت‌وآمدهايش در جبهه سبب شد که موردتوجه فرماندهان ارشد سپاه پاسداران قرار گيرد و چهار سال بعد به فرماندهي لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله رسيد. او در مقام فرماندهي لشکر ٢٧ محمد رسول‌الله در عمليات‌هاي مهمي مانند کربلاي ۵، والفجر ۸ و مرصاد مسئوليت داشت.

جنگ براي او حاشيه‌ساز هم شد؛ خبر بازداشت در سال ٦٨ او بمب خبري آن روزها بود، بازداشتي که از همان روزها او را به منتقد آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني  بدل کرد. آن‌طور که در خبرها آمده او به اتهام «اشغال غيرقانوني تأسيسات کشاورزي» بازداشت شد. خودش مدعي است هاشمي‌رفسنجاني دستور بازداشت او را داد، اما بعدها هاشمي در خاطراتش نوشت که در بازداشت کوثري نقشي نداشته و حتي به واسطه محسن رضايي فرمانده وقت سپاه پاسداران براي آزادي او وساطت هم کرده است.

بازداشت کوتاه او مانع استمرار حضورش در لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله سپاه نشد؛ او تا سال ٧٩ يعني ١٦ سال فرمانده آن لشکر بود. بعدها با حکم سردار محمدعلي جعفري جايش را به سردار همداني داد و به اداره امنيت ستاد کل نيروهاي مسلح رفت. او رياست اين اداره را برعهده گرفت تا اينکه در سال ٨٦ از حوزه تهران، ري و شميرانات کانديداي ورود به هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي و از فهرست اصولگرايان وارد بهارستان شد.

او دو دوره متوالي در مجلس بود و نمايندگي تهران را برعهده داشت. در مجلس هشتم به عضويت کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي درآمد و خيلي کم پيش مي‌آمد که درباره موضوعات سياسي روز اعلام موضع و خبرسازي کند. او آن سال‌ها سعي مي‌کرد به دور از حاشيه‌سازي و اخبار باشد. در مجلس نهم و با حضورش در فهرست انتخاباتي جبهه پايداري اما رويه حضورش در بهارستان کمي متفاوت شد، او ديگر نايب‌رئيس کميسيون امنيت ملي بود و هم صدايش رساتر بود و هم جايگاهش خبرسازتر. دولت دوم محمود احمدي‌نژاد که به پايان رسيد و حسن روحاني سکان‌دار قوه مجريه شد، صداي او هم بلندتر و نقدهايش صريح‌تر و گزنده‌تر شد.
هم‌ در زمان رأي اعتماد به وزراي پيشنهادي دولت يازدهم فعال‌تر شد و هم براي استيضاح برخي وزراي کابينه روحاني پيشگام بود؛ بعدها هم که برجام بحث داغ رسانه‌هاي اصولگرا شد، او هم منتقد جدي برجام شد و از آن روزها بود که با داغ‌شدن بحث برجام نقدهاي او هم داغ‌تر شد و همچنان هم منتقد مانده است.

کوثري با تذکرهاي پي‌درپي به رئيس‌جمهوري و تيم مذاکره‌کننده کشور ديگر به چهره‌اي رسانه‌اي بدل شده بود و نام و مواضعش معرف حضور همگان بود. با وجود اين شهرت اما سال ٩٤ در ورود به مجلس ناکام ماند؛ با استقبال مردم از فهرست اميد در پايتخت، او و همفکرانش از ورود به مجلس دهم بازماندند.

به دنبال اين ناکامي او چند ماه بعد يعني اوايل سال ٩٥ به قرارگاه مرکزي خاتم‌الانبيا(ص) رفت. همان روزها که به قرارگاه خاتم رفت، خبرهاي غيررسمي درباره مخالفت برخي مسئولان براي حضور او در سوريه منتشر شد. اين زمزمه‌ها در عالم خبر هر روز قوت بيشتري مي‌گرفت تا اينکه خودش در مهرماه سال گذشته دراين‌باره اعلام موضع کرد و با تأييد شايعات منتشرشده درباره ممانعت از حضورش در سوريه به خبرنگاران گفت: «خيلي مشتاق به حضور در سوريه هستم که بروم و از تجربيات دوران دفاع مقدس در آنجا استفاده کنم و اين امر را به عنوان يک تکليف مي‌دانم، اما با تلاش‌هايي که براي اعزام به سوريه انجام دادم موفق به حضور نشدم هرچند خانواده‌ام موافق هستند ولي مسئولان امر اجازه لازم را براي حضور مستقيم نداده‌اند، به محض آنکه اين مجوز را اخذ کنم براي دفاع از حرم اهل بيت (ع) راهي سوريه مي‌شوم».

پس از آن ديگر خبر زيادي از کوثري در دست نبود مگر در خبرهاي جسته‌وگريخته‌اي که از حضور او در محافل رسمي به گوش مي‌رسيد. اما حالا با انتصاب او به فرماندهي قرارگاه ثارالله شاهد تأثيرگذاري بيش از پيش وي در عرصه سياسي- امنيتي کشور به‌ويژه در پايتخت خواهيم بود و به همين واسطه احتمالا اخبار بيشتري از او منتشر خواهد شد.

29219

 

 

کد N1724929

وبگردی