آفتاب
حکایت این روزهای مردم سیستان؛

مردمانی ایستاده در غبار/ نیمروز تیره و تار می شود

مردمانی ایستاده در غبار/ نیمروز تیره و تار می شود

زاهدان - داستان این روزهای مردم منطقه سیستان بسیار غم انگیز است، زیرا مردم سیستان این روزها به تنهایی در غبار ایستاده اند و انگار کسی هم قرار نیست به داد آن ها برسد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- جواد قنبری: این روزها که در حال سپری کردن روزهای ابتدایی فصل تابستان هستیم روز به روز بر گرمای هوا افزوده می شود و این شرایط در برخی از نقاط کشور شرایط سخت و طاقت فرسایی را برای مردم ایجاد کرده است.

اما این گرمای در برخی از مناطق جنوبی کشور از جمله استان سیستان و بلوچستان بسیار شدید تر است به گونه ای که در برخی از مناطق این استان تحمل این اوضاع بسیار مشکل شده است.

البته زمانی تحمل این شرایط برای مردم استان سیستان و بلوچستان مشکل تر می شود که علاوه بر گرمای بین ۴۰ تا ۵۰ درجه ای باید مشکلات دیگری همچون قطعی آب و برق و نواسانات آن را نیز تحمل کنند.

آغاز ۱۲۰ روز سختی

با همه این موارد اما شرایط در منطقه سیستان با شروع فصل تابستان و با تشدید سرعت بادهای ۱۲۰ روزه از این هم دشوار تر می شود.

زیرا با توجه به خشکسالی دو دهه اخیر و کمبود آب و به تبع آن خشک شدن بستر رودخانه هیرمند و تالاب هامون با شروع بادهای ۱۲۰ روزه که حالا دیگر به ۱۵۰ تا ۲۰۰ روز هم افزایش پیدا کرده است مردم مظلوم منطقه سیستان علاوه بر گرمای طاقت فرسا باید گرد و غبار ناشی از طوفان را نیز تحمل کنند.

ماهی هایی که در سکوت می میرند

البته این خشکسالی و طوفان تنها بر بخش کشاورزی تاثیرگذار نبوده زیرا در زمینه شیلات هم با مردم و صیادان را با مشکلات فروانی مواجه کرده است و هر ساله تعداد زیادی از ماهی های منطقه به دلیل خشک شدن بستر رودخانه هیرمند و تالاب هامون در سکوت می میرند.

رئیس اداره شیلات زابل در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: هر ساله با شروع فصل بهار به دلیل ورود آب های سرریز سدهای افغانستان مقداری آب به منطقه سیستان وارد می شود که تعدادی ماهی نیز همراه آن وارد می شود.

وی افزود: این ماهی ها در مدت محدودی برای برخی از صیادان و مردم بومی منطقه سیستان اشتغال محدودی ایجاد می کند.

وی گفت: اما متاسفانه با آغاز فصل گرما و کم شدن میزان آب ورودی و تبخیر بستر رودخانه ها و انهار دیگر فضای کافی برای زندگی این ماهی ها وجود ندارد.

رضا سرگزی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع صیادان منطقه سیستان اقدام به جمع آوری تعدادی از این ماهی ها از درون رودخانه ها، انهار و کانال ها می کنند.

وی خاطر نشان کرد: مردم و صیادان محلی پس از جمع آوری، این ماهی ها را به استخرهای خاکی و بتنی موجود در منطقه منتقل می کنند.

وی تصریح کرد: البته علاوه بر صیادان، کارشناسان اداره شیلات زابل  نیز در کنار مردم حضور دارند و اقدام به جمع آوری ماهی ها می کنند تا از اتلاف تعدادی از آن ها جلوگیری شود.

رئیس اداره شیلات زابل گفت: البته با وجود همه این اقدامات بازهم تعداد بسیار زیادی از این ماهی ها در اثر بی آبی تلف می شوند.

در مجموع داستان این روزهای مردم منطقه سیستان بسیار شبیه داستان ها و فیلم های سینمایی شده است زیرا مردم سیستان این روزها به تنهایی در غبار ایستاده اند و از مرزهای ایران اسلامی دفاع می کنند و انگار کسی هم قرار نیست به داد آن ها برسد و مسئولین دولتی در استان سیستان و بلوچستان نیز ظاهرا قصد ندارند اقدامی به جزء پست گذاشتن در شبکه های اجتماعی انجام دهند.

کد N1724896

وبگردی