آفتاب
ثبت دمای ۷۴ درجه در کرمان؛

چشمان پر اشک دخترکان کویر زیر سراب باران/ آسمان خاک می‌بارد

چشمان پر اشک دخترکان کویر زیر سراب باران/ آسمان خاک می‌بارد

آسمان داغ و داغ‌تر و بر تعداد روزهای گرم و طاقت‌فرسا افزوده می‌شود هر روز آبادی‌ها و مزارع بیشتری خشک و سراب‌ها از دل کویر سبز می‌شود؛ این قصه غمبار این روزهای مادران کویر است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: چند سالی است اینجا تابستان زودتر آغاز می‌شود، بادهای فصلی داغ در جنوب کرمان دشت‌های تفتیده را بسیار زودتر از سال‌های قبل در برگرفته است و شلاق بلند بادهای ۱۲۰ روزه سیستان نیز این روزها از زابل به تن زخم‌خورده از خشک‌سالی شرق کرمان می‌خورد.

پدیده ماندگاری تابستان تا نیمه‌های زمستان سال ۹۵ کرمان را تا آستانه یکی از کم آب‌ترین سال‌های دهه‌های اخیر پیش برد، بهار هرسال کوتاه‌تر می‌شود، آسمان نیز سال‌هاست نمی‌بارد، این داستان مختص جنوب و شرق کرمان نیست بلکه همه پهنه بزرگ‌ترین استان کشور درگیر پدیده‌ای به نام بی‌آبی و تغییر اقلیم شده است.

حالا دیگر تنها دغدغه مردم تأمین آب کشاورزی و دامداری در استانی که ۴۲ درصد مردمش در روستاها زندگی می‌کنند نیست بلکه تأمین آب شرب هم به چالشی جدی تبدیل‌شده است.

ثبت دمای ۷۴ درجه‌ای در شهداد/ آغاز زندگی شبانه مردم

با آغاز فصل تابستان گرمای هوا در شهرستان‌های مختلف استان کرمان بیشتر از گذشته شده است ثبت دمای ۵۵ درجه در شرق کرمان و ۵۷ درجه در جنوب کرمان تنها گوشه‌ای از چالش‌های تغییر اقلیم در استانی است که روز گذشته دمای ۷۴ درجه هم در آن ثبت شد و مردم کویرنشین در شهداد که در مجاورت کویر مرکزی زندگی می‌کنند یکی از گرم‌ترین روزهای سال را تجربه کردند.

کد N1724615

وبگردی