آفتاب

رئیس‌جمهور چین برای هنگ‌کنگ خط قرمز تعیین کرد

رئیس‌جمهور چین برای هنگ‌کنگ خط قرمز تعیین کرد

ایرنا نوشت: «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین، برای هنگ کنگ خط قرمز تعریف کرد و هشدار داد که هر گونه تلاش این منطقه برای به چالش کشیدن قدرت 'پکن' کاملا غیرقانونی است.

خبرگزاری شینهوا چین گزارش داد 'شی' امروز شنبه در مراسم جشن بیستمین سالگرد استقلال هنگ کنگ از بریتانیا و مراسم تحلیف رئیس اجرایی جدید این منطقه افزود: 'هر گونه تلاش برای سرنگونی حاکمیت و امنیت ملی، به چالش کشیدن قدرت مرکزی و اقتدار قانون اساسی یا انجام فعالیت های نفوذ و خرابکاری علیه سرزمین اصلی،کملا غیر قانونی و خط قرمز چین است. '

او گفت که مردم هنگ کنگ امروزه از حقوق و آزادی های دموکراتیک بیشتری نسبت به هر زمان دیگری برخوردارند و امور داخلی خود را در حوزه حاکمیت اداره می کنند ولی اجازه نمی دهد حاکمیت ملی به خطر بیافتد و اختیارات دولت مرکزی و قوانین هنگ‌کنگ به چالش کشیده شوند.

رئیس جمهوری چین تاکید کرد که این موضع بیانگر درک درست از رابطه 'یک کشور' و 'دو سیستم' است که به پیشرفت و حمایت از وحدت ملی منجر خواهد شد.
«کری لام» اولین رئیس اجرایی زن هنگ‌کنگ نیز در این آیین خواستار وحدت جامعه شد و گفت: یک شبه نمی‌توان تمام مشکلات را حل کرد.

«کری لام» که بتازگی ریاست منطقه را در اختیار گرفته از سوی کمیته ای انتخاب شده است که روابط بسیار خوبی با چین دارد.
«شی جین پینگ» که قدرت را در سال ۲۰۱۳ میلادی در چین در اختیار گرفت برای اولین بار با عنوان رییس جمهور راهی هنگ کنگ شد.

هنگ‌کنگ در سال 1997 از استعمار بریتانیا خارج و به چین ملحق شد اما همچنان یک منطقه خودمختار است.

52310

کد N1724590

وبگردی