آفتاب

هدفگذاری برای افزایش تولید آبزیان کشور تا 1.6 میلیون تن

هدفگذاری برای افزایش تولید آبزیان کشور تا 1.6 میلیون تن

ارومیه- ایرنا- رئیس سازمان شیلات ایران و معاون وزیر جهاد کشاوری با اشاره به تولید یک میلیون و 70 هزار تنی انواع آبزیان کشور در سال 95، گفت: افزایش این میزان به 1.6 میلیون تن جزو برنامه ششم توسعه است.

به گزارش ایرنا حسن صالحی روز پنجشنبه در دیدار با استاندار آذربایجان غربی در ارومیه با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت های شیلات، علاوه بر تامین آبزیان مورد نیاز کشور می تواند کمک موثری به ایجاد اشتغال و ارزآوری کند، افزود: 45 درصد این هدفگذاری از طریق آبزی پروری و بقیه از محل صید و صیادی تولید می شود.
صالحی با بیان اینکه مصرف سرانه ماهی کشور 10.6 کیلوگرم است، گفت: افزایش سرانه مصرف ماهی تا 15 کیلوگرم برای سال پایانی برنامه ششم توسعه هدفگذاری شده و این میزان مصرف در صورت تحقق نیز همچنان حدود پنج کیلوگرم از سرانه مصرف جهانی به میزان 20 کیلوگرم کمتر است.
وی به جایگاه نخست ایران در پرورش قزل آلا در آب های شیرین در میان کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه تاکید کرد و ادامه داد: کشور در صید تن ماهی در اقیانوس هند نیز پس از اندونزی دارای جایگاه دوم است.
صالحی گفت: 800 شناور ایران هم اکنون در آب های بین المللی مشغول صید هستند و تعداد کارخانه های کنسرو ماهی به 140 واحد و مراکز فرآوری آن به بیش از 500 باب رسیده است.
وی بیان کرد: کشور از نظر جایگاه شیلاتی در آبزی پروری در منطقه آسیای میانه، قفقاز و خاورمیانه مقام اول را دارا بوده و در صید و صیادی در آبهای بین المللی میزان صید ایران از تمام کشورهای همسایه بیشتر است.
وی بیان کرد: در بخش اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی، از حدود 70 بندر صیادی و 119 مرکز تخلیه صید بیش از 40 بندر صیادی فعال به تشکل های صید و صیادی واگذار شده که مصداق خصوصی سازی است.
به گزارش ایرنا نقش شیلات در تامین بخش عمده ای از پروتئین با ارزش جامعه و حصول منابع ارزی و درآمد ملی بر کسی پوشیده نیست و توجه بیشتر به این بخش، اقدام سازنده ای برای عملیاتی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
فرآوری و توسعه بازار آبزیان از اولویت های سازمان شیلات ایران در دولت یازدهم به شمار رفته و تنوع بخشی به محصولات بر اساس قابلیت تجاری سازی آنها دنبال شده است.
سال گذشته یک میلیون و هفتاد تن آبزیان در کشور تولید شد که سهم آذریایجان غربی از آن میزان حدود 15 هزار تن بوده است؛ این استان از مناطق پیشرو در آبزی پروری در میان استان های غیر ساحلی است.
7125/3072
** خبرنگار: طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
کد N1723531

وبگردی