آفتاب

تولید حسگر بسیار کوچک با استفاده از گرافین سفید

تولید حسگر بسیار کوچک با استفاده از گرافین سفید

تهران - ایرنا - محققان دانشگاه فنی دلفت هلند با همکاری محققان دانشگاه کمبریج روش جدیدی را برای تولید حسگرهای مکانیکی کوچک با استفاده از گرافین سفید یافتند.

به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس دیلی، محققان برای ساخت این حسگرها یک صفحه دو بعدی از نیترید برن با ساختار شش ضلعی را که به عنوان گرافین سفید شناخته می‌شود، روی سطحی از جنس سیلیکون قرار دادند.
درون این سطح سیلیکونی سوراخ‌های بسیار ریزی وجود دارد که امکان عبور گاز را فراهم می‌کند. بدین ترتیب زمانی که از سوراخ‌های مذکور گاز جریان می‌یابد یا هوای درون آن‌ها تحت فشار قرار گرفته و به جریان می‌افتد، لایه گرافین سفید در حرکتی شبیه به طبل، به حرکت در آمده و مانند یک حسگر مکانیکی عمل می‌کند.
نیترید برن یا گرافین سفید یک ماده جالب با ساختار لانه زنبوری است که شباهت زیادی به گرافین دارد. اما بر خلاف گرافین که رسانای جریان الکتریکی است، نیترید برن عایق الکتریکی محسوب می‌شود. این ماده از نظر شیمیایی و الکتریکی پایدارتر از گرافیت است و در محیط‌های خاص مانند فضا و در مجاورت پرتوهای ماوراءبنفش کاربرد دارد.
یکی از مهمترین کاربردهای این فناوری تشخیص جریان های کوچک گاز و فشار در تجهیزات الکترونیکی آینده از جمله گوشی‌های تلفن هوشمند است.
علمی (6)**9259**1440
مترجم: سپیده علی کاشانی** انتشار: گلشن
کد N1723488

وبگردی