آفتاب

ساخت پلاستیک زیستی با استفاده از پروتئین سویا

ساخت پلاستیک زیستی با استفاده از پروتئین سویا

تهران - ایرنا - محققان دانشگاه سویل با استفاده از پوتئین سویا نوعی پلاستیک زیستی ساختند که قابلیت جذب 40 برابر وزن خود را دارد. این پلاستیک جدید کاملا گیاهی و زیست‌سازگار است.

به گزارش روز پنجشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس دیلی، این پلاستیک زیستی در صنایع کشاورزی به ویژه به عنوان ماده اولیه تولید کود کاربرد دارد. همچنین یکی از کاربردهای مهم این ماده جایگزینی با پلاستیک‌های پلیمری است.
محققان برای تولید این ماده، ساختار شیمیایی سویا را تغییر دادند تا درصد بیشتری آب را در خود نگه دارد. سویا قابلیت جذب بالایی دارد و به همین علت ماده بسیار مناسبی برای این آزمایشات محسوب می‌شود. در حالت طبیعی سویا قادر است 12 برابر وزن خود آب جذب کند؛ اما پس از تغییر ساختار مولکولی آن، قابلیت جذب آب توسط سویا تا 36 برابر افزایش یافت. سپس محققان سویا را فرآوری کرده و با استفاده از تکنیک انجماد خشک، پروتئین آن را استخراج کردند. در مرحله پایانی، محققان این پروتئین خشک فاقد آب را با مواد دیگری ترکیب کردند تا پلاستیک زیستی تولید شود.
در حال حاضر محققان در تلاشند تا راهکاری را بیابند که مواد معدنی و مغذی مورد نیاز محصولات کشاورزی را با استفاده از این پلاستیک زیستی به مرور در محیط رشد گیاهان رها کنند.
علمی (6)**9259**1440
مترجم: سپیده علی کاشانی** انتشار: گلشن
کد N1723487

وبگردی