آفتاب

سالانه ۱۰۰ هزار ایرانی گرفتار سرطان می‌شوند

سالانه ۱۰۰ هزار ایرانی گرفتار سرطان می‌شوند

ثبت سالانه ۱۰۰ هزار مورد ابتلا به سرطان در کشور، حکایت از این واقعیت دارد که شیوع سرطان در ایران نگران‌کننده است، اما قائم‌مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این‌باره گفت: بروز سرطان در ایران بسیار کمتر از متوسط جهانی است.

سرطان‌ها پس از بيماري قلبي عروقي و حوادث جاده‌اي به‌عنوان سومين عامل مرگ در ايران محسوب مي‌شوند و حدود 5.5درصد از بار بيماري‌هاي كشور مربوط به آنهاست. حتي در سال‌هاي اخير اخبار و گزارش‌هاي متعددي مبني بر اينكه سونامي سرطان در كشور در حال رخ دادن است، منتشر شده اما ايرج حريرچي با تأكيد بر نقش مهم رسانه‌ها در اطلاع‌رساني در مورد بيماري‌ها و عوامل خطر ايجاد‌كننده بيماري‌ها همچنان معتقد است:

در سال 2015ميلادي، بيش از 92هزار ايراني دچار سرطان شدند كه با احتساب سرطان‌هاي پوستي، اين ميزان به بيش از 100هزار نفر مي‌رسد. همچنين ميزان ابتلا به سرطان در سال 2012ميلادي در مردان و زنان ايراني به‌ترتيب 134و 128در هر100 هزار نفر بوده درحالي‌كه متوسط جهاني آن به‌ترتيب 205و 165است؛ يعني بروز سرطان در ايران بسيار كمتر از متوسط جهاني است.

طبق آمار سازمان بهداشت جهاني، بيماري سرطان در كشورهاي در حال توسعه بيشتر است كه طبق آمارها تا سال2030 ميزان شيوع سرطان در كشورهاي در حال توسعه تا 70درصد افزايش پيدا مي‌كند. در سال 1970، 15درصد سرطان‌ گزارش شده است و در سال 1980، اين ميزان تا 56درصد افزايش پيدا كرده كه در اين رده‌بندي ايران در رده چهارم ميزان شيوع سرطان در جهان قرار دارد.

سخنگوي وزارت بهداشت به نقشه سازمان جهاني بهداشت كه كشورها را از نظر شاخصي تحت عنوان بروز استاندارد شده سني سرطان (ASR) به 5دسته تقسيم كرده است، اشاره كرد و گفت: ايران در اين طبقه‌بندي به‌ترتيب نزولي، در دسته 4قرار مي‌گيرد (يعني پايين‌تر از متوسط جهاني است) و ميزان بروز سرطان در ايران در ميان 183كشوري كه اطلاعات آنها ثبت شده است، در رده 123قرار دارد. معاون‌كل وزارت بهداشت تأكيد كرد:

گاهي استناد به منابع غيرمعتبر و يا برداشت‌هاي غلط از منابع درست، سبب گمراهي مردم درباره بيماري سرطان مي‌شود. البته اين به اين معنا نيست كه سرطان در كشور ما مثل تمام كشورهاي دنيا در حال افزايش نيست، بلكه اين بيماري جزء 3عامل اصلي مرگ‌وميرها به شمار مي‌رود و ما تمام اقدامات بهداشتي و درماني خود را به‌كار مي‌گيريم كه آمار ابتلا را كاهش دهيم.

قائم‌مقام وزير بهداشت درخصوص چرايي افزايش بروز سرطان در ايران هم گفت: 3دليل عمده اين افزايش شامل افزايش اميد به زندگي و تعداد سالمندان، تغيير در شيوه زندگي و عوامل محيطي به شمار مي‌روند و در ايران نيز سالانه بيش از ۹۲هزار نفر دچار سرطان مي‌شوند كه سرطان‌هايي با بيشترين بروز در مردان شامل سرطان پوست، معده، پروستات، مثانه و روده بزرگ و در زنان شامل سرطان سينه، پوست، روده بزرگ، معده و لوكمي است.

همچنين سرطان‌هايي با بيشترين بروز در هر دوجنس نيز عبارتند از: پوست، سينه، معده، روده بزرگ و مثانه. حريرچي گفت: وزارت بهداشت، طي 4سال گذشته تلاش زيادي كرده است تا با ارائه آمارهاي درست و برگزاري پويش‌هاي ملي و منطقه‌اي به آگاهي عمومي درباره بيماري سرطان بيفزايد و از اين راه در جهت پيشگيري و تشخيص زودهنگام سرطان گام بردارد. وي گفت: از رسانه‌ها مي‌خواهيم كه منطبق با واقعيات اخبار را منتشر كنند تا اطلاع‌رساني‌ها از اين طريق مثمرثمرتر واقع شود و شاهد كاهش آمار اين بيماري در كشور باشيم.

حريرچي افزود: اطلاع‌رساني‌ها در زمينه بيماري‌ها بايد مبتني بر منابع كاملا ثابت شده علمي باشد چراكه افراط و تفريط در مورد انتشار اخباري كه مرتبط با شيوع عوامل خطر و شيوع بيماري است، مي‌تواند نتيجه‌اي برعكس داشته باشد.
وي در عين حال تأكيد كرد: اين بدان معنا نيست كه سرطان در كشور ما مثل تمام كشورهاي دنيا در حال افزايش نيست، بلكه اين بيماري جزو 3عامل اصلي مرگ‌وميرها به شمار مي‌رود و ما تمام اقدامات بهداشتي و درماني خود را به‌كار مي‌گيريم كه آمار ابتلا را كاهش دهيم.

کد N1723039

وبگردی