آفتاب

قانون خط کشی برای تعیین حقوق و تکالیف افراد جامعه نسبت به یکدیگر است

قانون خط کشی برای تعیین حقوق و تکالیف افراد جامعه نسبت به یکدیگر است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان لرستان از قانون به عنوان خط کشی برای مشخص کردن مرز و حدود وظایف، تکالیف و حقوق آحاد جامعه نسبت به یکدیگر یاد کرد و گفت: احترام به قانون و احترام و توجه به حقوق شهروندی را باید از درون خانواده‌ها آموزش داد.

به گزارش ایلنا، سعید رازانی ظهر امروز با حضور در برنامه خانواده یک شبکه یک سیما با تبریک فرا رسیدن هفته قوه قضاییه و گرامی داشت یاد و خاطره شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر گفت: حق و تکلیف در واقع دو روی یک سکه‌اند که اگر به خوبی موارد و مصداق‌های آن را برای مردم تبیین کنیم، شاهد اقبال مردم به آن و تحقق بهتر حقوق شهروندی در جامعه که‌‌ همان روابط و حق و حقوق افراد در جامعه نسبت به یکدیگر است، خواهیم بود. 

دادستان عمومی و انقلاب خرم آباد با تاکید بر اینکه خانواده هسته اولیه جامعه و پایگاه اصلی رشد و آموزش پذیری افراد است گفت: تمام آنچه افراد در قبال جامعه و افراد دیگر باید انجام دهند به آموزش‌های خانه و خانواده بر می‌گردد. 

او تاکید کرد: توجه جدی به قانون و رعایت الزامات قانونی، توجه و احترام به محیط زیست و بهداشت و سلامت جامعه و سایر مقولات مهم در زندگی اجتماعی ابتدا باید در خانواده آموزش داده شود. 

دادستان خرم آباد افزود: در صورتی که آموزش‌های لازم در خانواده‌ها در خصوص نحوه زیستن سالم در جامعه و احترام به حقوق شهروندی و قانون به فرزندان داده شود و آگاهی بخشی صورت گیرد، بار زیادی از روی دوش قوه قضاییه برداشته می‌شود و از حجم پرونده‌های میلیونی ما کاسته خواهد شد. 

رازانی از قانون به عنوان خط کشی برای مشخص کردن حد و حدود وظایف و تکالیف و حقوق آحاد جامعه یاد کرد و گفت: قانون در واقع تنظیم کننده روابط بین انسان‌ها و خواسته‌های آنان است که البته باید احترام به قانون هم در خانواده‌ها و نظام‌های آموزشی ما از کودکی آموزش داده شده و نهادینه شود و در کنار آن ضمانت‌های اخلاقی احترام به قانون هم باید همواره برجسته شود. 

این مقام قضایی تلاش برای نهادینه شدن احترام به قانون و رعایت حقوق شهروندی را نیازمند تلاش همگانی در فرهنگ سازی و آموزش رفتارهای مدنی دانست و گفت: رسانه‌ها و به ویژه رسانه ملی نقش بسیار مهمی در این زمینه دارند و البته مردم هم باید پس از آگاهی و اشراف بر ضرورت حفظ و رعایت حقوق متقابل در جامعه خودشان را ملزم به رعایت قانون و احترام به حقوق دیگران و حقوق جامعه ببینند.

کد N1723019

وبگردی