آفتاب

عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از دیدگاه ژنرال سابق سعودی

عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از دیدگاه ژنرال سابق سعودی

ایرنا نوشت: 'انور عشقی' ژنرال سابق سعودی و مشاور پادشاه سابق عربستان در سخنانی گفت: در صورتی که اسرائیل (رژیم صهیونیستی) طرح عربستان را بپذیرد، ریاض روابط خود را با تل آویو عادی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دویچه وله، «انور عشقی» رئیس مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی خاورمیانه متعلق به رژیم آل سعود، افزود: در صورت موافقت تل‌آویو با طرح ابتکار عربی، عربستان سعودی عادی‌سازی روابط با اسرائیل(رژیم صهیونیستی) را آغاز خواهد کرد و از آن پس روابط میان دو طرف بر اساس منافع مشترک خواهد بود.

ژنرال سابق سعودی گفت: عادی‌سازی روابط با اسرائیل منوط به موافقت آن (این رژیم) با طرح ابتکار عربی است که ملک عبدالله برای صلح در خاورمیانه آن را در سال 2002 طرح کرد و شامل تشکیل کشور فلسطین در مرزهای سال 1967، بازگشت آوارگان، عقب‌نشینی از بلندی‌های اشغالی جولان در مقابل به رسمیت شناختن اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و عادی سازی روابط کشورهای عربی با آن است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه با امضای توافقنامه ترسیم مرزها بین مصر و عربستان و واگذاری جزایر تیران و صنافیر به سعودی این کشور عملا همسایه اسرائیل شده و این به معنی شروع نزدیکی ریاض با تل آویو است، گفت: هدف از استرداد این دو جزیره، برقراری رابطه میان عربستان و اسرائیل (رژیم صهیونیستی)نبود و تنها هدف، ترسیم مرزها با مصر بود؛ زمانی که این مرزها رسم شد، دو جزیره مذکور داخل مرزهای عربستان محسوب شد و این مسئله به تعامل بر اساس توافقنامه کمپ‌دیوید منجر خواهد شد. این توافقنامه صرفا یک توافقنامه مصری - اسرائیلی نیست، بلکه یک معاهده بین‌المللی است. مصر و عربستان به طور مشترک بر روی گذرگاه آبی (خلیج عقبه) که کشتی‌های اسرائیلی و اردنی و ...در آن در حرکتند، سیطره یافته‌اند؛ لذا عربستان رابطه با اسرائیل را برقرار خواهد کرد، اما شرط آن، موافقت تل آویو با طرح ابتکاری عربی و اجرای آن است.

عشقی همچنین در پاسخ به سوالی درباره وجود یک طرح صلح در خاورمیانه و تلاش عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل افزود: عربستان پس از اجرای طرح ابتکار عربی به عادی‌سازی روابط با اسرائیل روی خواهد آورد. به ویژه که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل (رژیم صهیونیستی) نیز طرح مشابهی ارائه داده و تنها در برخی موارد کوچک با طرح ابتکار عربی تفاوت دارد و در حال بررسی در آمریکا است. پس از آن، در صورت موافقت برادران فلسطینی با این طرح، من یقین دارم که عربستان نیز به آن، اعتراضی نخواهد کرد.
وی درباره تفاوت های این دو طرح گفت: تفاوت‌ها در این است که، اسرائیل در صورتی اجازه تشکیل یک کشور فلسطینی را خواهد داد که بر اساس اتحاد کنفدرالی و تحت ضمانت اردن و مصر تشکیل شود؛ نکته دوم این است که مسئله قدس به پایان کار محول شود.

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و راهبردی خاورمیانه متعلق به رژیم آل سعود درخصوص ضمانت صلح از سوی عربستان نیز ادعا کرد: مهمترین برگه‌ای که عربستان در دست دارد، عادی‌سازی روابط با اسرائیل است. این بزرگترین ضامن برای اعطای حقوق فلسطینی‌ها است؛ زیرا همانطور که در کنفرانس سران اسلامی در عربستان دیدیم، موضع ریاض، راهنما و الگوی کشورهای اسلامی است و اگر روابط عربستان با اسرائیل عادی سازی شود، سایر کشورهای اسلامی نیز با اسرائیل وارد رابطه خواهند شد و انزوای اسرائیل در منطقه شکسته خواهد شد. اسرائیل با این طرحی که ارائه کرده، نوعی انعطاف در اعطای حقوق فلسطینی‌ها نشان داده است.

وی درباره احتمال قبول این طرح از سوی حماس نیز گفت: من معتقدم که جنبش حماس نیز با آن موافقت می‌کند، زیرا این جنبش روابط خوبی با اخوان المسلمین دارد و اخوان در دوره‌ یکساله‌ای که زمام امور مصر را در دست داشت، طرح‌های خوبی به اسرائیل پیشنهاد داد که با طرح ابتکار عربی اختلاف داشت، اما این طرح‌ها صرفا به نفع جماعت غزه بود، نه تشکیلات خودگردان فلسطین.

عشقی درباره قبول این طرح صلح از سوی مردم نواز غزه و کرانه باختری نیز ادعا کرد: بر اساس سند اخیری که از جنبش حماس به دست آمده، این جنبش با راه‌حل دو دولت و پذیرش مرزها با اسرائیل موافقت کرده است، اما این مسئله را بروز نمی‌دهد که با اسرائیل توافق خواهد کرد، اما به هر حال، این یک تحول بزرگ در این طرف است. اسرائیل اکنون تنها می‌خواهد طرحش، راهکاری جامع برای حل و فصل مسائل با فلسطین و کشورهای عربی باشد.

عشقی همچنین مدعی شد که حماس باید در چارچوب تشکیلات خودگردان قرار بگیرد، چرا که عربستان تنها با تشکیلات خودگردان فلسطین سر وکار دارد و اینکه با هریک از جنبش های فلسطینی مانند حماس و جهاد اسلامی جداگانه تعامل شود تاکنون در ریاض مطرح نشده بلکه عربستان همیشه با تشکیلات خودگردان در تعامل بوده است.

وی همچنین گفت: پس از صلح و عادی سازی روابط ریاض با تل آویو رابطه عربستان با اسراییل براساس منافع مشترک خواهد بود. عربستان در حال حاضر با آمریکا همپیمان است که به لحاظ نظامی از اسرائیل قدرتمند تر است.

انور عشقی یکی از چهره های شاخص و جنجالی سعودی است که در سال های گذشته بسیار برای عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل تلاش کرده است. وی در این راستا دیدارهای علنی و سری از تل آویو و گفت وگوهای با مقامات رژیم صهیونیستی داشته است.

52311

کد N1722999

وبگردی