آفتاب

نامه محرمانه دبیرکل سازمان ملل به روحانی برای آزادی یک زندانی دوتابعیتی

نامه محرمانه دبیرکل سازمان ملل به روحانی برای آزادی یک زندانی دوتابعیتی

«فارین پالسی» مدعی شد «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد تلاش‌های مخفیانه‌ای را برای آزادی باقر نمازی یکی از بازداشت‌شدگان دو تابعیتی در ایران آغاز کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از مجله «فارین پالسی»، یک منبع آگاه از درخواست «آنتونیو گوترش» از مسئولان ایرانی برای تجدید نظر در حکم بازداشت و آزادی شهروند ایرانی-آمریکایی سالخورده بازداشت شده در ایران خبر داده است.

این منبع آگاه گفته: گوترش نخست وزیر سابق پرتغال و دبیر کل فعلی سازمان ملل در نامه‌ای بسیار محرمانه به حسن روحانی رییس‌جمهور ایران در هفته گذشته از او خواسته که باقر نمازی ۸۱ ساله که بازنشسته یونیسف است را به دلایل حقوق بشری آزاد کند. 

فارین پالسی نوشت: دیپلماسی مخفی دبیر کل سازمان ملل نشان دهنده اقدامی مقتدرانه در نهادی است که اغلب تنها مزایای آمریکا را در نظر می‌گیرد. این اقدام فرصتی را فراهم کرده تا او بر ارزش‌های سازمان ملل تاکید کند در حالی که دبیرکل در تلاش برای تقویت روابطش با دولت ترامپ است که قصد کاهش بودجه این سازمان را دارد. 

در گزارش فارین پالسی گفته شده که نمازی یک ایرانی آمریکایی دو تابعیتی است که در سال ۲۰۱۶ در پی سفرش به تهران به منظور تلاش برای آزادی سیامک فرزندش که در سال ۲۰۱۵ در ایران بازداشت شده بود، بازداشت شده است. 

فارین پالسی مدعی شده وضعیت ناخوشایند نمازی‌ها در زندان توجه جامعه بین‌الملل را به این موضوع دوچندان کرده است. از طرفی اوایل این ماه «اتو وارمبیر» دانشجوی ۲۲ ساله دانشگاه ویرجینا شش روز بعد از آزادی از زندان کره شمالی به کما رفت. همین مساله توجه‌ها را به وضعیت نمازی‌ها در ایران بیشتر کرده است. 

بابک نمازی برادر سیامک به فارین پالسی گفته که او نگران پدرش است چرا که از بیماری قلبی رنج می‌برد و ممکن است در زندان بمیرد. او همچنین نسبت به وضعیت برادرش نیز ابراز نگرانی کرده است. 

بر اساس در خواست شورای حقوق بشر سازمان ملل سیامک نمازی در زندان اوین در بخش زندانیان سیاسی نگهداری می‌شود.

مقامات کاخ سفید در گفت‌و‌گو با فارین پالسی گفته‌اند که دولت مساله آزادی نمازی‌ها و سایز زندانیان آمریکایی را در خارج از کشور در اولویت خود قرار داده است. کاخ سفید درباره گزینه‌های احتمالی و استراتژی‌ها با خانواده نمازی صحبت کرده است. 

یکی از مقامات عالی رتبه دولت ترامپ مدعی شده که وضعیت سیامک نمازی غیرقابل تحمل است.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل در اظهارنظری که در فیس‌بوک خود بعد از دیدار با بابک نمازی‌ منتشر کرده مدعی شده اگر ایران بخواهد اعتباری در جهان داشته باشند باید اجازه دهند سیامک و پدرش به خانه‌شان برگردند. 

مقامات سازمان ملل از گوترش خواسته‌اند که اقداماتی برای برطرف کردن این نگرانی‌های بین‌المللی برای یکی از کارکنان سابق سازمان ملل انجام دهد و این اقدام به دستور آمریکا یا هر کشور دیگری نباید باشد. 

در واقع بیشتر فشار‌ها برای اقدام از سوی گروه بازنشستگان یونیسف بوده که از دبیرکل در خواست کرده بودند با دولت ایران برای آزادی باقر نمازی گفت‌و‌گو کند. 

آنتونی لیک مدیر اجرایی یونیسف که در زمان بحران گروگانگیری، در دولت کار‌تر خدمت می‌کرده نیز خواستار اقدام قاطع سازمان ملل برای آزادی باقر نمازی شده است. 

جرارد گنسر وکیل نمازی‌ها نیز گفته توجه سازمان ملل به این پرونده حائز اهمیت است چراکه ایرانی‌ها را از اینکه آزادی نمازی‌ها تنها درخواست آمریکایی‌ها نیست بلکه در اولویت دبیر کل سازمان ملل نیز است مطمئن خواهد کرد.

دولت فعلی آمریکا کاهش نفوذ ایران در منطقه را اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است. 

یکی از اعضای ارشد کنگره آمریکا در تکرار ادعاهای خود عنوان کرده که همه گزینه‌ها درباره ایران روی میز است اما به نظر من موثر‌ترین راه برای آزادی نمازی‌ها مذاکره مستقیم با ایرانی‌هاست. 

در ادامه این گزارش آمده است: با توقف روابط ایران و آمریکا در دوران ترامپ همه کانال‌های ارتباطی مستقیم با ایران نیز متوقف شده است. و مشخص نیست که آیا واشنگتن برای استفاده از کشور ثالث جهت برقراری ارتباط با ایران به عنوان واسطه نیز آمادگی لازم را دارد یا نه. عمان روابط دوستانه‌ای با ایران و آمریکا دارد و همواره نقش مهمی در تضمین آزادی زندانیان آمریکایی در ایران در دهه گذشته بازی کرده است. 

آزادی نمازی‌ها چالش بزرگی برای آمریکایی است که یک دور مبادله زندانی‌ها را با ایران در ژانویه ۲۰۱۶ تجربه کرده است. بر اساس توافق قبلی اوباما شخصا برای آزادی چهار آمریکایی از جمله جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن پست و مبادله آن‌ها با شش ایرانی آمریکایی دو تابعیتی اقدام کرده بود. 

اما مبادله قبلی شامل حال سیامک نمازی نشد (در آن زمان باقر نمازی هنوز بازداشت نشده بود.) 

مقامات آمریکا مدعی‌اند که جان کری یک هفته بعد از توافق هسته‌ای توافقی را با جواد ظریف برای آزادی نمازی داشته اما مورد موافقت ایران قرار نگرفته است.

مقامات آمریکا زمانی که از آزادی نمازی نا‌امید شدند در اواسط سال ۲۰۱۶ به دبیر کل وقت سازمان یعنی‌بان کی مون مراجعه کردند.

به گفته یکی از مقامات سابق آمریکا در هفته آخر حضور اوباما بر سر کار او به دنبال حمایت‌های گوترش از این پرونده بود.

تلاش‌های آمریکا برای آزادی نمازی‌ها تا آخرین دقایق جابه جایی دولت در آمریکا نیز ادامه داشته است. راس لتینن سناتور آمریکایی در آخرین تماس خود با گوترش از او درخواست کرده که از نفوذ و ارتباطش با دولت ایران برای کمک به آزادی نمازی‌ها استفاده کند و گوترش قول مساعد داده است. 

لیک مدیر اجرایی یونیسف به فارین پالسی گفته من از اینکه ابراز نا‌امیدی کنم اجتناب می‌کنم. ما هر کاری فکر می‌کردیم درست است انجام دادیم اما هیچ موفقیتی به دست نیاورده‌ایم.

کد N1722988

وبگردی