آفتاب

متفاوت‌ بودن و بهای آن در کتاب «بیگ نیت»

متفاوت‌ بودن و بهای آن در کتاب «بیگ نیت»

جلد اول کتاب «بیگ نیت» توسط انتشارات پرتقال منتشر شده است.

به گزارش ایلنا، جلد اول کتاب «بیگ نیت» به نویسندگی و تصویرگری لینکلن پیرس و با ترجمه نسترن فتحی توسط انتشارات پرتقال منتشر شده است.

متفاوت بودن همیشه بهایی دارد. بهایی که فقط متفاوت‌ها باید بپردازند. و الا برای بقیه فرقی نمی‌کند که شما درباره‌ی آسمان و روز و شب چطور فکر می‌کنید یا این‌که شب‌ها تا صبح بیدارید و صبح‌ها تا لنگ ظهر خواب هستید. نه مثل باقی آدم‌ها که سر ساعت می‌خوابند و سر ساعت بیدار می‌شوند و سر ساعت درس می‌خوانند و سر ساعت بازی می‌کنند و سر ساعت تلویزیون می‌بینند و حتی سر ساعت مشخصی از کسی خوششان می‌آید یا نمی‌آید. این همه سر ساعت بودن آدم‌ها را خیلی شبیه هم می‌کند. اما بیگ نیت متفاوت است.

دانش‌آموزی که با همه‌ی دانش‌آموزان دیگر فرق دارد. البته نه برای سر ساعت بودن. اما او بی آن‌که خود بخواهد با محیط و آدم‌های دور برش تفاوت دارد. و همین تفادت باعث شده که همه نگاهشان به او جلب باشد. بعضی‌ها فکر می‌کنند او اعجوبه‌ی کلاس‌ است. اما اگر حرف‌های خود بیگ‌نیت را درباره‌ی زندگی‌اش بشنویم شاید فکر کنیم او به راستی اعجوبه است. یک اعجوبه ی کوچک. هرکس مثل بیگ‌نیت بتواند با داشتن خواهری مثل الن که شانزده سالش شده و همیشه در حال خودنمایی است و پدری که باید نقش مادرشان را هم بازی کند و همیشه کلی کار سرش ریخته، بتواند باز هم روی پای خودش بایستد و این‌طور اکتیو به‌نظر برسد، طبعا در نوع خودش خیلی خاص و بی‌نظیر است.

اما خانم گادفری که از این چیزها خبر ندارد. برای همین همیشه سخت‌ترین سوالات را در بدترین مواقع از بیگ‌نیت می‌پرسد. با وجود خانم گادفری و مدیر سخت‌گیر مدرسه و دانش‌آموزان خرخوانی که قیافه‌های‌شان هم شبیه کتاب درسی شده و کسی جز خودشان را نمی‌بینند، نیت همین‌که می‌تواند در بازی‌ای مثل شطرنج این همه درخشان باشد و کسی حریفش نباید، یعنی که او بچه‌ی بی‌نظیری است. اما نیت بیچاره شانس هم ندارد، چون یکهو رقیبانی سر راهش سبز می‌شوند که می‌توانند او را در یک حرکت جانانه‌ی شطرنج کیش و مات کنند. مثلا آرتور که بیگ نیت را از مقام قهرمانی شطرنج مدرسه به مقام نائب قهرمانی تنزل می‌دهد. اما نیت هم کسی نیست که با یک شکست به این سادگی‌ها میدان را خالی کند. او در ذهن از خودش قهرمانی ساخته که همیشه می‌خواسته باشد.  یک ‌سوار شمشیر به دست که با اسبش آرام و مطمئن بیابان‌ها را پشت سر می‌گذارد. هرچند صد و چهل سانت قد برای قهرمان بودن هنوز خیلی کم است. ولی مهم نیَّت نِیت استکه خواسته قهرمان باشد و حتما قهرمان می‌شود.

بیگ نیت کتابی است که به بچه‌ها و به خود ما می‌آموزد برای چیزی بودن مهم این است که خودت به آن باور داشته باشی. تصوری که دیگران از تو دارند به تنهایی کافی نیست. تو باید بخواهی و تصمیم بگیری چه باشی و بعد به آن چه می‌خواهی برسی. البته کار ساده‌ای نیست. خیلی از ما چیزهایی را در زندگی خواسته‌ایم که هرگز به دست‌شان نیاورده‌ایم. اما فقط کافی است گاهی با خود بیندیشیم برای رسیدن به آن‌چه خواسته‌ایم چقدر تلاش کرده‌ایم. اگر ما یک دانش‌آموز با نمرات معمولی بوده‌ایم، در عوض می‌توانیم اختراعات عجیب و غریب بکنیم، این نشان می‌دهد که وقت زیادی از زندگی‌مان را برای اختراع کردن گذاشته‌ایم تا درس خواندن.

بیگ‌نیت هرچند کمی دست و پا چلفتی به‌نظر می‌رسد اما خیلی خوب می‌تواند از پس خودش بر بیاید چون در فکر و اندیشه‌ی خودش قرص و محکم است. فقط گاهی بدشانسی می‌آورد و در موقعیت‌هایی گیر می‌کند که مجبور است کاری کند که دیگران درباره‌اش تصور کنند بیگ دانش‌آموز شیطان و بی‌نظمی است. اما یک چیز درباره‌ی بیگ نیت مسلم است؛ او از آن بچه‌هایی است که با اطمینان خاطر سمت هدف می‌روند و به همین دلیل به آن‌چه می‌خواهند می‌رسند.

«لینکن پیرس» بعد از نوشتن ماجراهای بیگ نیت به چهره‌ای شناخته شده در ادبیات کودک و نوجوان تبدیل شد. او که خود کتاب‌های بیگ‌ نیت را تصویرگری کرده است، با نوشتن از این اعجوبه‌ی کوچک توانست پرفروش‌ترین اثر نیویورک‌تایمز را خلق کند. از پیرس پیش از این کتاب «یک بچه‌ی چلمن» به چاپ رسیده که آن کتاب هم جزو پرفروش‌ها بوده است.

انتشارات پرتقال جلد اول کتاب «بیگ نیت» را در 218 صفحه قطع رقعی و شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 14 هزار تومان به بازار کتاب کودک و نوجوان عرضه کرده است. 

کد N1722896

وبگردی