آفتاب
خسارات جانی و مالی گرما در کشور

تب تند تابستان ازخوزستان تا سیستان؛گرما در برخی استان‌ها رکورد زد

تب تند تابستان ازخوزستان تا سیستان؛گرما در برخی استان‌ها رکورد زد

تب تند تابستان امسال از دهه سوم خردادماه برخی استان‌ها را فراگرفت تا گرمای هوا علاوه بر خسارات جانی و مالی، مشکلاتی را برای اهالی برخی مناطق کشور به همراه داشته باشد.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: «قطعی و کاهش فشار آب»، «نوسان برق»، « گرمازدگی»، «آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع» و ... تنها بخشی از سرتیتر اخباری است که این روزها به روند گرمای هوا در برخی استان‌های کشور پیوند زده می‌شود.

هرچند که از آغاز فصل تابستان در کشورمان چند روزی می‌گذرد اما گرمای تابستانی از هفته‌های پایانی خردادماه به استان‌های مختلف سر زده بود. این گرمای کم‌سابقه در برخی استان‌ها روزه‌داری رمضان امسال را سخت کرد و حتی ساعت برنامه راهپیمایی روز قدس و نماز عید فطر را نیز جلو انداخت.

همچنین در برخی استان‌های کشور شاهد افزایش مصرف برق بوده‌ایم به‌طوری‌که اوج مصرف برق در استان سمنان ۵۰ روز زودتر از پیک مصرف در سال ۹۵ ثبت شد.

حوادثی نیز در برخی استان‌ها رخ داد، به‌طوری‌که در شهرستان کرج گرمای بالای هوا و جاری شدن بنزین سبب بروز آتش‌سوزی در یک پمپ‌بنزین شد که هم خسارات مالی داشت و هم مصدوم برجای گذاشت.

افزایش آتش‌سوزی در جنگل‌ها، مراتع، مزارع و باغات نیز از دیگر رهاوردهای گرمای هوا در برخی استان‌ها بود افزایش آتش‌سوزی در جنگل‌ها، مراتع، مزارع و باغات نیز از دیگر رهاوردهای گرمای هوا در برخی استان‌ها بود که با آغاز فصل تابستان به نظر می‌رسد استمرار داشته باشد و همین امر موجب صدور اطلاعیه‌هایی از سوی سازمان‌ها و نهادهای مسئول ازجمله سازمان حفاظت محیط‌زیست شد.

به‌رغم اینکه طی هفته‌های اخیر گرمای هوا در شرق و جنوب کشور رکوردهایی را ثبت کرده بود سازمان هواشناسی از گرم شدن هوا در نیمه غربی کشور هم خبر داده است.

در اطلاعیه‌ای که از سوی این سازمان منتشرشده آمده است: به اطلاع می‌رساند طی روزهای دوشنبه تا پنجشنبه روند تدریجی افزایش دما بین ۴ تا ۷ درجه در استان‌های واقع در جنوب غرب، غرب و شمال غرب پیش‌بینی می‌شود.لذا توصیه می‌شود جهت مدیریت در مصرف بهینه انرژی اقدامات لازم به عمل آید.

همچنین در سه روز آینده به سبب وزش باد شدید همراه با گردوخاک، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا در شرق کشور به‌ویژه منطقه زابل پیش‌بینی می‌شود.

وزیر نیرو نیز اواخر خردادماه در اظهار نظری گفته بود که به دلیل افزایش دمای هوا در برخی شهرهای کشور میزان مصرف برق از پیک تابستان گذشته تاکنون، ۱۰ درصد افزایش داشته است.

اصفهان، از حادثه در پالایشگاه تا افت فشار آب

گرمای هوا در استان‌های دیگر هم حوادثی رقم زد. ساعت ۱۱ صبح روز  ۵ تیرماه ۱۳۹۶ براثر گرمای هوا، گوگردهای دپو شده(یکی از محصولات پالایشگاه) در محوطه رو باز، دچار خودسوزی شد که این حادثه تعدادی مصدوم برجای گذاشت.

مسئولان پتروشیمی اصفهان اعلام کردند که براثر اصطکاک لودر با هوای گرم زمین، میزانی از گوگردها آتش می‌گیرد که این حادثه  مصدوم به همراه داشته است.

اما مشکلات ناشی از گرمای هوا در اصفهان تنها به حوادثی ازاین‌دست محدود نشد، سخنگوی شرکت آب و فاضلاب اصفهان گفت: در روزهای با گرمای بالای ۳۷ درجه سانتی‌گراد، افت شدید فشار آب را در اصفهان خواهیم داشت.

سید اکبر بنی طبا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: خط قرمز ما جیره‌بندی آب است و افت شدید فشار آب در روزهایی که دمای هوا بالای ۳۷ درجه سانتی‌گراد است، خواهیم  داشت.

بنی طبا تصریح کرد: اوج مشکلات و کمبود فشار آب از هفته اول تیر تا نیمه مردادماه است و در محدوده ۴۵ روز انجام می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در روزهای خیلی گرم افت فشار آب را در تمام سطح شهر اصفهان خواهیم داشت چراکه شبکه آب و فاضلاب هوشمند است.

ایلام؛ استمرار گرمای هوا

در استان ایلام نیز برخی شهرستان‌های مرزی طی دو هفته روزهای گرمی را سپری کردند به‌طوری‌که راهپیمایی روز قدس در این شهرستان‌ها زودتر از سایر نقاط کشور یعنی ۹ و نیم صبح شروع شد.

اما پیش‌بینی‌های هواشناسی نیز از استمرار گرمای هوا در این استان خبر می‌دهد. مطابق اعلام هواشناسی گرمای سوزان در روز چهارشنبه در مناطق گرمسیر استان و ثبت دمای ۵۰ درجه و مناطق سردسیر استان بیش از ۴۰ درجه پیش‌بینی‌شده است.

گرمای شدید هوا در حالی استان ایلام را فرامی‌گیرد که مصرف آب در استان افزایش‌یافته است، طبق اعلام مسئولان آب و فاضلاب شهری ایلام از ابتدای امسال تاکنون به نسبت دوره مشابه سال گذشته مصرف آب هفت درصد افزایش‌یافته است.

مسئولان به مردم استان ایلام توصیه کرده‌اند که  در مصرف حامل‌های انرژی صرفه‌جویی و از روشن کردن آتش در جنگل‌ها پرهیز کنند.

بوشهر؛ افزایش چشمگیر مصرف برق

استان بوشهر هم با توجه به اینکه در منطقه گرم و خشک کشور واقع‌شده است در فصل تابستان علاوه بر گرمای شدید هوا، رطوبت نیز در نقاط مختلف این استان افزایش می‌یابد که شرایط طاقت‌فرسایی را ایجاد کرده است.

چند روزی از آغاز فصل تابستان نگذشته اما بیشتر از یک ماه است که گرما و رطوبت فصل تابستان بر استان بوشهر چیره شده است و فضای کاملاً تابستانی را در این استان شاهد هستیم.

کارشناس هواشناسی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در روزهای اخیر گرمای استان بوشهر به‌شدت افزایش‌یافته است و این موضوع را در روزهای آینده نیز شاهد خواهیم بود.

پیام مساعدی اضافه کرد: با استقرار یک الگوی تابستانه در روزهای اخیر در سطح استان، دمای هوا افزایش‌یافته و شاهد وزش بادهای گرم در استان هستیم.

وی ادامه داد: دمای برخی از نقاط استان بوشهر در روزهای اخیر به بیش از ۵۰ درجه سانتی‌گراد رسیده است.

اما با افزایش میزان گرما، استفاده از وسایل سرمایشی نیز در نقاط مختلف استان افزایش‌یافته و این موضوع باعث افزایش چشمگیر مصرف برق استان شده است.

اهالی استان بوشهر برای غلبه بر گرما به‌صورت هم‌زمان از چند کولرگازی استفاده می‌کنند و با توجه به مصرف بالای برق در کولرهای گازی، مصرف برق در استان افزایش چشمگیری یافته است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر به خبرنگار مهر گفت: متوسط سرانه مصرف برق در سطح کشور دو هزار و ۸۰۰ کیلووات ساعت در سال است و سرانه برق مصرفی در استان بوشهر ۱۰ هزار و ۶۲۹ کیلووات ساعت در سال است.

استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان رکورددار مصرف برق در سطح کشور هستندامرالله پاراد با اشاره به اینکه بوشهری‌ها تقریباً چهار برابر متوسط کشوری برق مصرف می‌کنند، ادامه داد: استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان رکورددار مصرف برق در سطح کشور هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر بیان کرد: سال گذشته شاهد همکاری ادارات استان بوشهر برای تغییر در ساعت کاری بودیم و این موضوع باعث شد تا مشکلاتمان کاهش یابد.

پاراد ادامه داد: امسال نیز انتظار داریم ساعت کاری ادارات در ماه‌های تیر و مرداد تغییر کند تا شاهد کاهش مصرف برق در ساعت اوج مصرف باشیم که این مهم نیازمند همکاری همه‌جانبه است.

وی زمان پیک بار و اوج مصرف در استان بوشهر را بین ساعت ۱۳ تا ۱۵ عنوان کرد و افزود: اگر از ساعت ۱۳ ادارات تعطیل شود، مشکلی درزمینه ٔ تأمین برق نخواهیم داشت.

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر هم از تداوم وزش بادهای گرم در سطح استان خبر داده و گفته است: دمای هوای استان بوشهر به بیش از ۵۰ درجه رسید.

خراسان جنوبی، گرمای بی‌سابقه

علیرضا خندان‌رو مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به گرمای شدید هوای خراسان جنوبی در چندین روز اخیر بیان کرد: این گرما در طول ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه طی چند روز گذشته دمای هوای بیرجند و فردوس به ۴۳ درجه سانتی‌گراد رسیده بود، گفت: همچنین شهرستان طبس به  گرمای ۴۸ درجه سانتی‌گراد، قاین ۴۰ درجه سانتی‌گراد و سرایان ۴۴ درجه سانتی‌گراد رسیده بود.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان گرمای بی‌سابقه‌ای را به خود دیده است، گفت: این گرما به دلیل هم‌زمانی دو الگو زودتر از موعود  در پایان فصل بهار رخ‌داده است.

کد N1722595

وبگردی