آفتاب

ایجاد تغییراتی در پدیده پراکندگی نور با درخشان ترین نور جهان

ایجاد تغییراتی در پدیده پراکندگی نور با درخشان ترین نور جهان

تهران- ایرنا- فیزیکدانان آمریکایی با استفاده از درخشان ترین نوری که تاکنون در زمین تولید شده است، تغییرات اساسی در پدیده پراکندگی نور که برای قابل رویت شدن اشیا ضروری است، ایجاد کردند.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس دیلی، در شرایط معمولی زمانی که نور چراغ یا خورشید به سطحی برخورد می کند، پدیده پراکندگی نور، سبب رویت اشیا می شود.
فیزیکدانان دانشگاه نبراسکا-لینکلن در آمریکا با استفاده از لیزری (درخشان ترین نوری که تاکنون در زمین ایجاد شده است) که درخشندگی آن یک میلیارد برابر بیشتر از درخشندگی نور سطح خورشید است، تغییراتی را در پدیده پراکندگی نور مشاهده کردند.
این تغییرات سبب تولید پالس های منحصر به فرد اشعه ایکس با پتانسیل رویت تصاویر با وضوح بسیار بالا می شوند که در امور پزشکی، مهندسی و امنیتی قابل استفاده است.
یافته های این محققان که در شماره 26 ژوئن مجله Nature Photonics منتشر شده است، آزمایش هایی راکه در آینده با استفاده از لیزرهای با شدت بالا انجام می شوند نیز تحت الشعاع قرار خواهند داد.
محققان آزمایشگاه نور شدید دانشگاه نبراسکا-لینکلن در این مطالعه لیزر Diocles را بر الکترون های معلق هلیوم تاباندند تا چگونگی پراکندگی فوتون های لیزر را از یک الکترون منفرد اندازه بگیرند.
آنان مشاهده کردند که فوتون ها و الکترون ها رفتار بسیار متفاوتی نسبت به شرایط معمول داشتند به طوری که حدود هزار فوتون در یک زمان واحد از یک الکترون جدا و پراکنده شد.
این در حالی است که محققان پیش از این در آزمایش های مبتنی بر لیزر موفق شده بودند تنها چند فوتون را از یک الکترون پراکنده سازند.
محققان همچنین مشاهده کردند که در شدت های فوق بالای تولیدشده توسط این لیزر، فوتون ها و الکترون ها رفتار بسیار متفاوتی نشان می دهند.
آنان متوجه شدند که این نور فوق العاده روشن، تغییرات اساسی در پدیده پراکندگی که برای قابل رویت شدن اشیا ضروری است، ایجاد می کند.
علمی**2038**1834
مترجم: درنا محمدیان ** انتشار: ناهید شفیعی
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
کد N1722452

وبگردی