آفتاب

جزئیاتی از اضافه‌کردن شربت معده به روغن سرخ‌کردنی

جزئیاتی از اضافه‌کردن شربت معده به روغن سرخ‌کردنی

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی درباره انتشار خبر «ریختن شربت معده در روغن‌های‌ سرخ‌کردنی» توضیحاتی ارائه داد.

كاوه زرگران در گفت‌وگو با همشهري، ضمن تكذيب اين خبر گفت: اين قبيل اخبار هيچ منبع علمي موثقي ندارند و تنها به تشويش اذهان عمومي دامن مي‌زنند. وي افزود: در خبري كه برگرفته از مصاحبه با يكي از شخصيت‌هاي آكادميك بود، اينگونه بيان شده بود كه «برخي سودجويان براي شفافيت روغن‌هاي سرخ كردني به آن شربت معده اضافه مي‌كنند كه سلامت مردم را به خطر مي‌اندازد»، نشر اين خبر سبب شد بسياري از خوانندگان آن به غلط اينطور برداشت كنند كه در فرآوري محصولات كارخانجات از چنين ماده‌اي استفاده مي‌شود.

وي در ادامه توضيح داد: روغن‌هاي سرخ كردني شفاف كه چربي اشباع پايين و اولئيك بالايي دارند در راستاي سياست‌هاي سلامت محور وزارت بهداشت به بازار ارائه شده‌اند كه در فرآوري آن از عمليات وينترايز استفاده شده كه بسته‌بندي در ظروف شفاف را ممكن ساخته است.

زرگران افزود: حتي اگر فرضيه استفاده از شربت معده هنگام سرخ‌كردن زولبيا و باميه صحت داشته باشد، بايد اينگونه در خبر عنوان مي‌شد كه براي شفافيت روغن‌هاي سوخته كه به دفعات زولبيا و باميه در آن سرخ شده، از شربت معده استفاده مي‌شود.
وي همچنين افزود: نكته مهم اين است كه علاوه بر رنگ و ظاهر روغن سرخ‌كردني شاخص‌هاي مهم ديگري از قبيل دماي روغن، بو، نقطه دود، اسيدهاي چرب آزاد، اسيدهاي چرب اكسيد شده و ميزان تركيبات قطبي وجود دارد كه براي تعيين عمر روغن سرخ كردني و نقطه دور ريز آن كاربرد دارد؛

شربت آلومينيوم ‌ام جي اس تنها مي‌تواند باعث ته‌نشين شدن ذرات غوطه‌ور در روغن شود؛ اگر به فرض متخلفي با ريختن شربت معده به روغن‌هاي زولبيا و باميه، كه به دفعات مورد استفاده قرار گرفته است، مشكل رنگ را حل كند، نمي‌تواند از طريق اين ماده ساير شاخص‌هاي كنترلي دور ريز از قبيل تركيبات قطبي، نقطه دود، اسيد چرب اكسيد شده و... كه توسط بازرسان و ناظران وزارت بهداشت كنترل مي‌شود را رفع كند.

دبير كل كانون انجمن‌هاي صنايع غذايي در پايان عنوان كرد: مطابق قانون اظهارنظر و هشدار در مورد سلامت و كيفيت محصولات غذايي تنها در صلاحيت وزارت بهداشت و سازمان ملي استاندارد است و از رسانه‌ها خواست از انتشار اخبار غيرمعتبر و غيرمستند كه زاييده تصورات شخصي است و صرفاً باعث تشويش اذهان مي‌شود، خودداري كنند.

کد N1722387

وبگردی