آفتاب

سوخت به قیمت جان؛ فاجعه مرگبار تانکر در پاکستان/ آمار کشته‌ها به 140 نفر رسید

سوخت به قیمت جان؛ فاجعه مرگبار تانکر در پاکستان/ آمار کشته‌ها به 140 نفر رسید

خبرگزاری رسمی پاکستان در خبری فوری اعلام کرد که در حادثه آتش سوزی تانکر سوخت در شهر 'باهاوالپور' ایالت پنجاب پاکستان، 140شهروند کشته شده و 200 نفر نیز زخمی شده اند.

گویا بوی بنزین هوش از سرشان برده بود؛ جمع کردن چند لیتر از بنزین ریخته شده روی خاک تا بتوانند کمی سوخت بدون هزینه برای باک موتور سیکلت ها و خودروهایشان تهیه کنند، در چشم به هم زدنی به بهای جانشان تمام شد و140 نفر از مردم پاکستان صبح امروز به استقبال مرگ رفتند.

به گزارش ایرنا، فاجعه ای عظیم و هزینه جانی سنگین در شب عید فطر که تنها و تنها برای تامین چند لیتر سوخت رخ داد؛ گویا بوی بنزین رایگان، هوش از سر رهگذران برده بود.

صبح امروز، واژگون شدن یک تریلی تانکر حامل 25 هزار لیتر بنزین در منطقه 'احمد پور شرقیه' از توابع شهر 'بهاولپور' ایالت پنجاب پاکستان، باعث جاری شدن بنزین روی زمین شد و تعداد زیادی از رهگذران برای جمع کردن بنزین، بی پروا در محل حادثه تجمع کردند با هر وسیله ای که دم دستشان بود، حتی کیسه های پلاستیکی، شروع به جمع کردن بنزین کردند و همه چیز مهیا بود تا یک آدم بی احتیاط با سیگار روشن به محل حادثه نزدیک شود و آنجا را جهنمی از دود و آتش بسازد.

آنهایی سرگرم جمع کردن بنزین رایگان از روی خاک بودند، اعم از کودک و زن و مرد، در شعله های آتش بی احتیاطی با چاشنی فقر و گرانی سوخت، گرفتار شدند و جان و جسم خود را سوختند.

تصاویر منتشر شده از محل وقوع حادثه نشان می دهد تعداد زیادی موتور سیکلت و خودروهای کوچک و قدیمی در اطراف تانکر کاملا در آتش سوخته اند. از این تصاویر می توان دریافت بیشتر کسانی که در این آتش سوزی جان خود را به خاطر تنها چند لیتر سوخت از دست دادند، کارگران و افرادی کم درآمد بوده اند که برای صرفه جویی تنها چند صد روپیه، بدون اینکه به خطر فکر کنند، از موتور سیکلت ها و خودروها پیاده شده و به دل خطر رفته اند.

بهای هر لیتر بنزین در پاکستان در زمان حاضر حدود 74 روپیه (حدود 2500 تومان ایران) معادل حدود هفت دهم یک دلار آمریکا (70 سنت) است که برای مردم کم درآمد پاکستان رقمی بسیار قابل توجهی است.

بحران کمبود سوخت و به طبع، قیمت بالای آن در پاکستان از یک سو و پایین بودن سطح درآمد اکثر مردم این کشور از سوی دیگر باعث شده تا تامین سوخت موتور سیلکت های پرتعداد و خودروها در این کشور، یکی از دغدغه های مردم باشد.

دولت کنونی و نیز دولت های قبلی پاکستان، در دوران رقابت های انتخاباتی، همواره قول های زیادی برای پایان دادن به مسئله کمبود سوخت و بهبود وضعیت بحرانی برق، گاز و کاهش دادن بهای بنزین در این کشور داده اند اما این هیچ یک از این وعده ها تاکنون محقق نشده است.

مردم پاکستان از کمبود شدید برق در طول سال رنج می برند. حتی در ساعاتی که برق خانه هایشان روشن است، آنهایی که درآمد خوبی ندارند، ترجیج می دهند به سراغ وسایل پرمصرف نروند چون حتی استفاده از یک وسیله خنک کننده مناسب در گرمای طاقت فرسای تابستان یا یک بخاری برقی در زمستان بدون گاز، حتی به مدت چند ساعت در روز، باعث می شود آخر ماه قبضی به اندازه نصف و حتی بیش از نصف درآمد آن خانواده برایشان صادر شود.

در طول فصل سرما هم، لوله های خالی از گاز، شرایط سختی را برای مردم بسیاری از مناطق پاکستان ایجاد می کند و بسیاری از مردم برای پخت و پز و گرم کردن خانه هایشان به هیزم پناه می برند چون برای تهیه کپسول های گاز، هم باید مسافت زیادی بروند و هم پول زیادی بپردازند.

با وجود اینکه پاکستان قرارداد رسمی احداث خط لوله گاز با ایران برای واردات گاز طبیعی از ایران امضا کرده و حدود دو سال و نیم است که از ضرب الاجل تعیین شده برای این قرار می گذرد، طرف پاکستانی با بهانه قراردادن تحریم ها، هیچ اقدامی برای اجرای تعهداتش در قبال این قرارداد انجام نداده درحالی که ایران با صرف بودجه ای حدود دو میلیارد دلار، پیش از پایان سال 2014 به عنوان ضرب الاجل این قرارداد، به تعهد خود عمل کرد و خط لوله را تا نزدیک خاک پاکستان احداث کرد.

ایران همچنین در شرایط کنونی حدود 100 مگاوات برق به پاکستان صادر می کند و آمادگی خود را برای افزایش آن به سه هزار مگاوات اعلام کرده است اما طرف پاکستانی به رغم ابراز تمایل، هنوز پاسخ روشن به این پیشنهاد ایران نداده است.

پاکستان بخشی قابل توجهی از گاز مورد نیاز این کشور را از قطر وارد می کند و هزینه بالای حمل گاز مایع از قطر با کشتی، باعث شده تا انتقادهای زیادی در داخل پاکستان علیه این واردات پرهزینه مطرح شود. منتقدان می گویند ایران به لحاظ همسایگی و نزدیک بودن و به دلیل اینکه از منابع غنی انرژی برخوردار است، بهترین گزینه برای پاکستان برای رهایی از بحران انرژی است.

پاکستان کشور وارد کننده انواع سوخت شامل بنزین، گازوئیل و گاز مایع است و میزان اندک نفت و گاز که در داخل این کشور تولید می شود، پاسخگوی نیاز جمعیت 200 میلیون نفری این کشور نیست.

با وجود ارزش بالای سوخت در پاکستان، حمل و نقل این مواد ارزشمند و درعین حال قابل اشتعال و خطرناک، با استاندارهای لازم همراه نیست و کامیون ها و تانکرهایی که حمل سوخت در پاکستان آن هم در مسیرهای طولانی را انجام می دهند، بیشتر کامیون های فرسوده بوده و تانکرهایی هم که پشت کامیون ها قرار دارد، از کیفیت و استاندارد کافی برای حمل سوخت برخوردار نیست.
اگرچه ظرفیت حمل بار کامیون ها با توجه به نوع آن محدود است و اضافه بار می تواند موجب خسارات جبران ناپذیر شود، اما در

پاکستان این محدودیت ظرفیت رعایت نمی شود و گاهی کامیون های فرسوده و قدیمی حتی بیش از دو برابر ظرفیت تعریف شده، بار حمل می کنند که این موضوع در خصوص تانکرهای حمل سوخت با ظرفیت های بیش از حد مجاز نیز صدق می کند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی پاکستان، 'رانا محمد سلیم افضل' معاون کمیسیونر شهر 'باهاوالپور' در مورد جزئیات این حادثه گفت: یک تانکر حامل بنزین پس از خارج شدن از مسیر جاده ، واژگون شد و به همین دلیل سوخت از تانکر خارج شده است.

وی اضافه کرد: پس از این واقعه، صدها نفراز مردم روستاهای اطراف با دوچرخه و خودرو برای جمع آوری سوخت به صحنه حادثه هجوم بردند.

این مسئول محلی همچنین اضافه کرد: در این لحظه بود که آتش تانکر نفتی که صدها نفراز مردم در حال جمع آوری سوخت ریخته شده بودند، شعله ور شد و تاکنون، 120نفر شامل زنان و کودکان جان باخته اند و چندین نفر دیگر نیز زخمی شده اند.

یک منبع پلیس نیز در این خصوص به خبرگزاری رسمی پاکستان گفت که این تانکر، حامل 25 هزار لیتر بنزین در مسیر کراچی به لاهور بوده که پس از تغییر مسیر از جاده، واژگون می شود.

وزیر اعظم ایالت پنجاب نیز در بیانیه‌ای نسبت به این حادثه و «از دست رفتن جان ارزشمند انسان‌ها» ابراز تاسف کرد.
در این آتش سوزی مهیب دهها دستگاه خودرو و موتور سیکلت طعمه حریق شد.

خبرگزاری ایتارتاس از مسکو گزارش داد، امدادگران برای کمک رسانی و کنترل آتش سوزی بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند.
برخی گزارش ها علت واژگونی کامیون را سرعت بالای آن اعلام کرده اند.

شبکه جیو نیوز به نقل از برخی شاهدان اعلام کرد چندین نفر از مردم در محل حادثه سرگرم کشیدن سیگار بودند و ممکن است همین کار باعث آتش سوزی شده باشد.
این نگرانی وجود دارد که تعداد کشته های حادثه افزایش یابد.
رسانه های پاکستانی عکس هایی از این حادثه منتشر کرده اند که در آن خودروهای سوخته دیده می شود.
بر اساس اعلام منابع رسمی پاکستان، حضور مردم این شهر در پاکستان در اطراف تانکر واژگون شده حامل سوخت برای جمع آوری بنزین، سبب آمار بالای کشته شدگان و زخمی ها شده است.

5252

کد N1721929

وبگردی