آفتاب

سرشماری 1230 سمندر از گونه کمیاب در کردستان

سرشماری 1230 سمندر از گونه کمیاب در کردستان

سنندج- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: کارشناسان محیط زیست یک هزار و 230 سمندر از 2 گونه آتشین و سمندر خال زرد کردستانی را در زیستگاه های استان سرشماری شد.

عبدالوحید ریاضی فر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به منظور شناسایی زیستگاه های این گونه نادر و پراکنش، تهدیدها و وضعیت زیستگاه، کارشناسانان بخش حیات وحش اداره کل اقدام به پایش و سرشماری آن کردند.
به گفته وی در این پایش 13 زیستگاه مختلف در استان توسط کارشناسان بررسی شده و یک هزار و 200 سمندر از گونه کوهستانی کردستان و 30 سمندر از گونه آتشین شناسایی شد.
وی اضافه کرد: وضعیت حفاظتی گونه های سمندر آتشین و سمندر کوهستانی کردستان در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) نزدیک به تهدید محسوب می شوند.
وی اظهار کرد: برنامه سازمان حفاظت محیط زیست در جهت تهیه، تدوین و اجرای برنامه عمل حفاظت و مدیریت گونه های جانوری در معرض خطر تهدید به عنوان یکی از اولویت های اجرایی در سال 1396 و در طول برنامه پنجساله ششم توسعه کشور در اولویت کاری قرار گرفت.
وی در مورد پراکنش این گونه گفت: این دوزیست، بومی زیستگاه های کوهستانی جنگلی استان کردستان از قبیل اورامانات و محدوده شهرستان های مریوان، سروآباد، بانه، سقز، سنندج و کامیاران است.
به گفته وی عدم شناخت جوامع محلی از این گونه، تخریب زیستگاه، آلودگی منابع آبی زیستگاه به دلیل آفت کش ها، علف کش ها و کودهای شیمیایی و ورود فاضلاب های انسانی، کاهش جمعیت گونه، تغییر کاربری منابع آبی و انتقال آن به خارج از زیستگاه توسط کشاورزان آتش زدن زیستگاه و خشکسالی را از عوامل تهدید کننده این جانور دوزیست است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: این گونه به دلیل حساس بودن به شرایط محیطی، همواره با آسیب های بسیار جزئی و آلودگی بسیار کم منابع آبی از بین می روند و برخی پرندگان شکاری و مارها نیز آنها را شکار می کنند.
وی اضافه کرد: به دلیل خشک شدن چشمه ها و تغییر کاربری آنها این گونه نادر بسیاری از زیستگاه های خود را از دست داده و در شمار گونه های در حال انقراض قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در اصطلاح محلی به این گونه جانوری 'بوکه کانیله'، 'کانی بوک' گفته می شود که به معنی عروس چشمه است و این نامگذاری حاکی از آن است که تنها در چشمه های با آب روان و صاف قابل مشاهده است.
ریاضی فر گفت: محل زیستگاه این جانور در چشمه سارها و جویبارهای کوهستان در ارتفاعات 1300 تا 1400 متری با پوشش گیاهی مناسب زیست است که معمولا در اوایل صبح یا شب در نزدیکی چشمه ها و جویبارها از آب خارج می شود.
به گزارش ایرنا، سمندر از راسته دوزیستان دمدار و خانواده سالاماندریده(سمندرها) بوده که از این جنس سه گونه در ایران وجود دارد که در لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در دسته به شدت در معرض خطر انقراض طبقه بندی شده و زیستگاه آن چشمه سارها، جویبارها و آب های روان و زلال است.
این گونه جانوری علاوه بر کردستان در مناطق جنوبی آذربایجان غربی و کرمانشاه نیز شناسایی شده است.
3020/ 6108/ 6075
**خبرنگار: عبدالله رحمانی** انتشار دهنده: زهرا هجینی نژاد
کد N1721748

وبگردی