آفتاب

سرعت وزش باد در شمال سیستان و بلوچستان به 90 کیلومتر برساعت رسید

سرعت وزش باد در شمال سیستان و بلوچستان به 90 کیلومتر برساعت رسید

زاهدان - ایرنا - کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: سرعت وزش بادهای 120 روزه در 24 ساعت گذشته در شمال استان به حدود 90 کیلومتر بر ساعت رسید.

علی ملاشاهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به شدت وزش باد دید افقی در زابل به هزار و 500 متر و در زهک به هزار متر کاهش یافت.
وی افزود: امروز از سرعت وزش باد در منطقه سیستان متشکل از پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز قدری کاسته می شود اما مجددا از فردا تا چهارشنبه وزش باد شدید همراه با گرد و خاک با سرعت حدود 80 تا 100 کیلومتر بر ساعت در این منطقه پیش بینی می شود.
وی ادامه داد: طوفان گرد و خاک و حرکت شن های روان در برخی نقاط شمال سیستان و بلوچستان در این مدت بسیار محتمل است.
به گزارش ایرنا هر ساله وزش بادهای 120 روزه در سیستان از نیمه دوم خرداد آغاز می شود و تا اواسط شهریور ماه ادامه دارد.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از فردا بعد از ظهر برای سایر نقاط استان افزایش غبار را داریم و در برخی نقاط همچون نصرت آباد و شوره گز تا زرآباد در نوار غربی و مرزهای شرقی استان از میرجاوه تا سراوان در روزهای سه شنبه و چهارشنبه وزش باد به نسبت شدید است.
ملاشاهی افزود: در جاده های زاهدان - بم و ایرانشهر - رودبار در استان کرمان و زابل - نهبندان در استان خراسان جنوبی ممکن است وزش گرد و خاک برای روزهای سه شنبه و چهارشنبه سبب کاهش دید و اختلال در تردد شود.
وی اظهار داشت: برای ارتفاعات جنوبی سیستان و بلوچستان هم در 2 روز آینده رشد ابر را داریم و احتمال رگبارهای پراکنده باران و گاهی رعد و برق دور از انتظار نیست.
وی گفت: از شدت گرمای هوا در شمال سیستان و بلوچستان کاسته شده است اما در نواحی جنوبی استان برای 2 روز آینده گرما تداوم دارد.
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: دریای عمان نیز امروز و فردا همچنان وزش باد به نسبت شدید است و دریای مواج و متلاطم پیش بینی می شود.
وی خاطرنشان کرد: در شبانه روز گذشته زاهدان با حداقل 27 درجه و دلگان، قصرقند و نیکشهر با حداکثر 49 درجه بالای صفر به ترتیب خنکترین و گرمترین نقاط استان بودند.
سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومتر مربع (معادل 5/11درصد مساحت کشور) و 19 شهرستان و بیش از 2 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که امکان دارد همزمان چندین پدیده از جمله طوفان، بارندگی، سیل و مواج شدن دریا را تجربه کند.
3042/ 6075** خبرنگار : محدثه حیدری گرجی** انتشار دهنده: زهرا هجینی نژاد
کد N1721663

وبگردی