آفتاب
پس از یک سال پیگیری خبرگزاری مهر؛

نبض زندگی در حومه شاهرود کُند می‌زد/راه دور توسعه در پردیس

نبض زندگی در حومه شاهرود کُند می‌زد/راه دور توسعه در پردیس

شاهرود - شهرک پردیس شاهرود پس از سال‌ها همچنان از حداقل امکانات همچون گاز، برق و آب بی‌بهره است تا نبض زندگی در آنجا همچنان کندتر از گذشته بزند.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: یک سال پیش در روزهای گرم اوایل تابستان بود که خبرگزاری مهر در استان سمنان گزارشی را با عنوان «نبض کند زندگی در شهرک پردیس شاهرود» به نگارش درآورد نبضی که امسال کندتر از پارسال در میان سکوت مسئولان استانی، شهرستانی و مدیران شهری به‌سوی خاموشی می‌رود، گزارشی که در اوایل واکنش قریب به‌اتفاق مسئولان را در پی داشت اما پس از مدتی همه‌چیز جای خود را به سکوتی خودخواسته داد.

شهرک پردیس شاهرود که به آن قلعه میرزا تقی نیز می‌گویند در قسمت جنوب شرقی شاهرود و پس از بیمارستان امام حسین(ع) این شهر است آن را از کمربندی نیز می‌توان دید حتی سوار بر قطار یا با خودرو درحالی‌که از خیابان شرق بیمارستان امام حسین(ع) شاهرود در تردد هستیم اما پردیس را آن‌هایی که باید ببینند نمی‌بینند.

پردیس رهاشده است

پردیس مدت‌هاست که رهاشده از هر قیدوبندی و مردمش که عمدتاً مهاجرانی از روستاها و شهرهای هم‌جوار دچار بحران خشکسالی هستند باتحمل سال‌ها سختی و مشقت نه پای رفتن دارند و نه تاب ماندن، اوضاع در این شهرک درست همان‌گونه است که سال گذشته در قاب گزارش خبرگزاری مهر استان سمنان نشست، حتی بعضاً بدتر. اینجا به تعداد ساخت‌وسازهای غیرمجاز افزوده‌شده و جمعیت این شهرک کوچک بیش از سال گذشته به نظر می‌رسد.

ماجرای پردیس به یک دهه گذشته بازمی‌گردد زمانی که چندین نفر با تفکیک اراضی‌شان بدون در نظر گرفتن اینکه این اراضی کاربری کشاورزی دارند یا مسکونی، اوقافی هستند یا اصلاً در طرح تفصیلی قرار دارند یا خیر؟، با اخذ مبالغ اندکی به نسبت زمان‌های مرکز شهر و سایر شهرک‌ها، به مردمانی که عمدتاً مهاجرت از روستاها به شهر تنها اتفاق پیش برنده زندگی‌شان بوده، خشت نخست مشکلات را در اینجا بنا نهادند. خشتی که آن‌قدر کج نهاده شده که امروز حتی زور شهردار نیز به صاف کردنش نمی‌رسد.

نماینده شاهرود به پردیس می‌آید

امروز اما این شهرک به‌واسطه پیگیری‌های خبرگزاری مهر استان سمنان، میهمان نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی و دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس است که در رأس هیئتی برای بازدید از شرایط پردیس قلعه میرزا تقی، راهی این شهرک می‌شود در بدو ورود سید حسین حسینی شاهرودی، مردم کم‌کم می‌آیند وقتی می‌فهمند بالاخره یک مسئول این شهر به دادشان توجه کرده، می‌توان اشتیاق برای بیان مشکلات را از چشمانشان دید.

اهالی این شهرک هنوز از نداشتن‌هایشان می‌گویند پس از سال‌ها زندگی بدون امکانات ابتدایی همچون آسفالت و ... «این روزها حتی تاکسی‌های تلفنی هم به این شهرک نمی‌آیند یا اگر هم بیایند کرایه‌ای جدا از مردم اخذ می‌کنند» این گفته صدیق پور، مادر مسن ساکن این شهرک است که می‌گوید برای بیان مشکلات ده‌ها بار به شهرداری، ادارات مختلف و ارگان‌ها رفته ولی گوش شنوایی پیدا نکرده است.

شهرداری می‌گوید به علت ساخت‌وساز غیرمجاز خانه‌هایتان را تخریب می‌کنیم اینجا حتی جریمه هم نمی‌گیرند و طبق مصوبه شورای شهر فوراً منازل را خراب می‌کنند

ناصر محمدی دیگر شهروند شاهرودی درباره مشکلات پردیس می‌گوید: شهرداری می‌گوید به علت ساخت‌وساز غیرمجاز خانه‌هایتان را تخریب می‌کنیم اینجا حتی جریمه هم نمی‌گیرند و طبق مصوبه شورای شهر فوراً منازل را خراب می‌کنند کجای این کار عدالت است که شخصی در بهترین نقطه شهر خانه‌ای سه‌طبقه را به پنج طبقه تبدیل می‌کند و ۲۰ برابر تراکم را که مبلغی حدود ۴۰ میلیون تومان می‌شود به‌جای جریمه پرداخت می‌کند آنگاه این واحد را ۴۰۰ میلیون تومان می‌فروشد اما ما چه کنیم.

وی می‌افزاید: مردم ساکن این منطقه روستا مانند، کدامشان به دل‌خوش در شهرک می‌نشینند؟ اگر پول داشتند که در مرکز شهر خانه می‌گرفتند کدامشان توانایی ساخت خانه‌ای دیگر دارند؟ تمام این خانه‌ها به این شکل ساخته‌شده که ابتدا اتاقی را مرد خانواده به کمک آشنایان می‌سازد، سپس در آن اتاق زندگی می‌کنند تا بخش دیگری احداث شود، پس از تکمیل آن به بخش مجاور می‌روند تا پس از چند ماه به ترتیب بخش‌های مختلف خانه ساخته شود. از این مردم چرا انتظار دارند که در برابر تخریب خانه‌شان ساکت بمانند حتی اگر قانون این اجازه را به مسئولان می‌دهد، از سوی دیگر اگر قرار به تخریب خانه‌ها باشد شاید ۲۰ خانه از میان ۴۰۰ خانه احداث‌شده در این شهرک باید سالم بماند.

چاره‌ای جز خرید خانه در پردیس نداشتیم

دیگر شهروند این شهرک می‌گوید: ما برای زمین‌هایمان قول‌نامه داریم، اینجا را خریده‌ایم به‌مرور آن را ساخته‌ایم اما امروز به ما می‌گویند پروانه ساخت باید باشد تا گاز، برق و آب بگیرید این‌ها را از کجا بیاوریم؟ ما حتی سواد نداریم که بدانیم ماده ۱۰۰ چیست؟ همان مسئولانی که چنین حرف‌هایی می‌زنند خودشان را جای ما بگذارند زمانی به دلیل خشک‌سالی و بدبختی از روستایت جدا می‌شوی باروبنه‌ات را با زن و بچه و اهل‌وعیال جمع می‌کنی به شهر می‌آیی تمام دارایی‌ات ۱۵میلیون تومان است و زور بازو، در آن هنگام یکی از همشهریانت می‌گوید در حومه شهر شهرکی وجود دارد که با ۱۰ میلیون تومان می‌توانی در آن زمین بخری و با مابقی‌اش ابزار کار برای کارگری و مصالح برای ساخت منزل چه می‌کنید؟ چه می‌کنید اگر در همان برهه زمانی رهن یک‌خانه در شهرک‌های شاهرود نیز ۲۰ میلیون تومان باشد؟ می‌روید در گوشه‌ای چادر می‌زنید؟ ۱۵ میلیون تومان را پول پیش یک‌منزل می‌دهید و مابقی‌اش را ماهانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان با شغل کارگری اجاره پرداخت می‌کنید؟ یا می‌روید همان زمین را می‌خرید که حداقل بدانید سرمایه‌ای دارید و در ضمن پول در دستانت نیست که روزبه‌روز خرجش کنی؟

وی می‌افزاید: وقتی با شهردار صحبت می‌کنی می‌گوید تراکم، ماده ۱۰۰، ماده پنج، سهم الاعاده و یک کلماتی که ما حتی معنی‌اش را هم نمی‌فهمیم ما تنها می‌دانیم که زمین‌های خریداری‌شده توسط ما مشکل‌دار بوده‌اند و به این دلیل به ما پایان کار نمی‌دهند پس نه گازداریم، نه برق، نه آسفالت و... حال سؤال ما از مسئولان این است که با آن شخصی که زمین‌ها را فروخته چرا برخورد نمی‌کنید؟ چرا وقتی پای دریافت هزینه جریمه و خسارت و انتخابات و صندوق رأی می‌شود ما پردیس نشینان را انسان حساب می‌کنید و وقتی پای ارائه خدمات می‌رسد ما حاشیه‌نشین، مهاجر، متخلف و محکوم‌به ویران کردن خانه‌هایمان هستیم.

خانه ابوالفضل همچنان سوت‌وکور است

گزارش سال گذشته‌ام درباره این شهرک حول خانواده‌ای می‌گشت که با داشتن یک فرزند بیمار و وضعیت نابسامان اقتصادی همچنان با شرایط سخت می‌جنگیدند امسال اما شرایط ابوالفضل داستان ما همچنان همان‌گونه است دو فرزند و همسرش با برقی که از خانه همسایه به عاریت گرفته‌اند روزگار می‌گذرانند و حتی یک پنکه کوچک برای خنک کردن اهالی خانه نیز وجود ندارد فرزندشان همچنان نیازمند بستری شدن در بیمارستان است و هنوز برایشان کاری صورت نگرفته است.

نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی اما این بار مهمان‌خانه ابوالفضل می‌شود وقتی همسرش از مشکلاتش می‌گوید: دخترم به‌واسطه راه بسیار طولانی تا نخستین مدرسه و همچنین مخاطرات آن در کنار فقر نتوانست درسش را ادامه دهد و کلاس هفتم را پایانی بر دوران تحصیلش نهاد و پسرم نیز همچنان با بیماری تشنج دست‌وپنجه نرم می‌کند.

همسر ابوالفضل می‌گوید: همسرم سرایه‌دار ساختمان پزشکان است و ما همچنان وضعیتمان مانند سابق است. او به‌روزهایی اشاره می‌کند که همراه با سایر خبرنگاران خبرگزاری مهر، به منزلشان رفته بودیم زمانی که حتی نیمی از خانه‌شان ساخته نشده بود و شب‌ها مأمن امنی برای انواع حشره و جانوران بعضاً خطرناک می‌شد که در زمین‌های خاکی حومه شهر فراوان هستند.

مردم تعهداتشان را عمل نمی‌کنند

شهرداری شاهرود اما درباره وضعیت این شهرک معتقد است که مردم به تعهداتشان عمل نمی‌کنند برای آسفالت کوچه‌ها و معابر یک شهرک برحسب قانونی که متعلق به تمام کشور است، باید ۲۵درصد ارزش زمین یا درمجموع، شهرک به شهرداری پرداخت‌شده تا صرف آسفالت معابر شود اما مردم شهرک پردیس این کار را نکرده‌اند و بدون قاعده خاص و در هرکجا که خودشان خواسته‌اند خانه ساخته‌اند اینجا حتی در برخی موارد کوچه‌ها چهار متری هستند، در برخی موارد شش متری و  ۱۲ متری این یعنی هر کس هر طور دلش خواسته اینجا خانه ساخته است.

شهرداری شاهرود همچنین می‌گوید: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر شاهرود و باهدف جلوگیری از زمین‌خواری که زمانی در این شهرک بیداد می‌کرد، تابلوی بزرگی در ورودی شهرک نصب‌شده که منازل غیرقانونی فقط و فقط تخریب می‌شوند و هیچ جریمه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود لیکن قانونا شهرداری مکلف است منازل خودساخته مردم را تخریب کند و مشکلات با جریمه رفع نمی‌شود.

شهرک پردیس گازرسانی می‌شود

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی در حاشیه این دیدار و در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به‌ضرورت ساماندهی وضعیت شهرک‌های حومه شاهرود، گفت: این مناطق در سال جاری گازرسانی خواهند شد.

سید حسن حسینی شاهرودی بیان کرد: نمایندگان مجلس طرحی را به تصویب رسانده‌اند که دولت را مکلف می‌سازد تا در راستای گازرسانی و تأمین زیرساخت‌های شهرک‌های حومه شهر برای ساماندهی وضعیت حاشیه‌نشینی در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و پائین از این میزان، اقدام عاجل کند.

وی افزود: با استناد به این قانون و پس از بررسی مشکلات شهرک‌های حومه شهر شاهرود مانند پردیس میرزا تقی که به‌واقع دارای وضعیتی نابسامان است، می‌توان مشکلات گازرسانی این شهرک‌ها را طی ماه‌های آینده برطرف کرد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، گفت: بازدید از شهرک‌های حومه شهر می‌تواند دو ویژگی بارز داشته باشد که نخستین آن‌ها شناسایی ضعف‌ها و کمبودها و دیگری دلگرمی مردم از اینکه مسئولانشان به فکر مردم هستند لیکن بازدید از شهرک‌های پردیس، همت، فجر و ... در شهر شاهرود با این هدف صورت پذیرفت.

حومه شاهرود دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود است

حسینی شاهرودی بیان کرد: حومه شهر شاهرود دارای ویژگی‌های مختص به خود است نخست، اینکه ساکنان این شهرک عمدتاً از مهاجرانی هستند که به‌واسطه تخلیه روستاها به دلایل مختلف مانند بیکاری، کم‌آبی، توقف فعالیت‌های کشاورزی و عدم تأمین مطالبات روی به شهرها آورده‌اند و مجبور به حضور در این شهرک‌ها می‌شوند لذا بالطبع شرایط ویژه روحی، روانی و اجتماعی نیز حول شخصیت این افراد وجود دارد که مسئولان ما باید با مدارای بیشتر نسبت به پاسخگویی مطالبات این افراد اقدام کنند.

وی افزود: خوشبختانه کارهای خوبی در حوزه شهری شاهرود برای این مناطق صورت گرفته است برای مثال آسفالت معابر فرعی واصلی، احداث بوستان و پارک، محل بازی کودکان و ده‌ها اقدام دیگر که برخی مشکلات ساکنان حومه شهر را برطرف کرده اما به‌واقع باید گفت تمام نیازهای این افراد همین مسائل فیزیکی نیست بلکه ساکنان شهرک‌های حومه شهر نیازمند برخی زیرساخت‌ها هستند.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی، گفت: حاشیه‌نشینی طبیعتاً با مسائل و موارد خود روبرو است لیکن باید تدابیری را اندیشید که در کاهش معضلات اجتماعی این حوزه بتوانیم به‌درستی عمل کنیم.

باید اتفاقات مثبتی در پردیس رقم بخورد

حسینی شاهرودی بیان کرد: توجه ویژه مسئولان شهرستانی و استانی به مقوله حاشیه‌نشینی می‌تواند اتفاقات مثبتی را در این حوزه رقم بزند که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تأمین تمامی زیرساخت‌های موردنیاز شهرک‌های حومه شهر شاهرود باشیم.

وی افزود: در حومه شرقی شاهرود بیش از هفت شهرک وجود دارد که نیمی از آن‌ها به دلیل ساخت‌وسازهای غیرمجاز و عدم رعایت طرح تفصیلی محکوم‌به تخریب، جریمه نقدی و بعضاً عدم ارائه خدماتی مانند گاز، آب، برق و ... است که متأسفانه درگذشته عده‌ای زمین‌خوار با تفکیک این اراضی از افرادی که روستاهایشان را ترک گفته و اندک سرمایه‌ای برای خود داشتند، مبالغی را دریافت کرده و اراضی را به آن‌ها واگذار کرده‌اند دراین‌بین اما مردمی متضرر شدند که امروز خانه‌هایشان در اخذ پایان کار با مشکلات روبرو است و بعضاً توان این خانواده‌ها نیز به خرید خانه در نقاط دیگر شهر نمی‌رسد لذا باید فکری به حال این مناطق کرد که شاهد چنین مشکلاتی نباشیم در این راستا البته قوانین بسیار خوبی در حوزه اراضی مصوب شده و عزم ویژه‌ای نیز از سوی دستگاه قضا برای مقابله با چنین مسائلی وجود دارد.

مسئولان قول مساعد دادند

زمانی که دیدار مردم شهرک پردیس میرزا تقی با نماینده شاهرود و میامی و شهردار این شهر به اتمام رسید مردم دور خودروی حامل مسئولان را گرفته بودند یکی از آسفالت می‌گفت، دیگری از گاز و معابر و خانه‌ها ... اما در این صدایی از سوی مسئولان شنیده می‌شد که به مردم قول می‌داد معابر اصلی این شهرک تا دو، سه ماه آینده آسفالت می‌شود. همچنین قرار است این شهرک در ماه‌های آتی گازرسانی شود این نیز دومین روزنه امید را به روح شهرک دمید اما ای‌کاش این وعده‌ها نیز مانند گزارش خبرنگار مهر در سال گذشته درباره این شهرک، خاک نخورد.

درست است که عوارض و پایان کار رکن اصلی اعطای امکانات به واحدهای مسکونی است و ادارات آب و فاضلاب، برق، گاز و مخابرات بدون پایان کار مجاز به ارائه خدمات به شهروندان نیستند اما مشکل ساکنان شهرک پردیس بسیار حاد است و مسئولان می‌بایست فکری به حال این مجموعه کنند.

نکته قابل‌تأمل دراین‌بین آن است که با اصرار شهرداری شاهرود بر عدم اعطای پایان کار و مشکلات عدیده زیرساختی همچنان بر ساکنان شهرک پردیس افزوده می‌شود شاید اینجا منزلگاه امید کسانی باشد که کوله‌بار بر دوش به‌سوی آینده گام برمی‌دارند از سوی دیگر باید گفت مردم شهرک پردیس در زمانی محکوم به تخریب منازلشان هستند که هنوز زمین خوار اصلی این پرونده حتی خم به ابرویش نیامده است.

کد N1721661

وبگردی