آفتاب

اختصاص 90 میلیارد ریال برای لایروبی 2 بندر صیادی رمین و بریس چابهار

اختصاص 90 میلیارد ریال برای لایروبی 2 بندر صیادی رمین و بریس چابهار

چابهار- ایرنا - مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت که با تلاش ها و پیگیری های انجام شده از سوی صیادان و این اداره کل بعد از گذشت چندین سال، 90 میلیارد ریال برای لایروبی بنادر صیادی رمین و بریس چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان اختصاص پیدا کرده است.

هدایت الله میرمرادزهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در 2 بندر یاد شده گل و لای زیادی در قسمت حوضچه های آن ها جمع شده و تردد را برای شناورها سخت کرده است به طوری که در هنگام جزر لنج و قایق ها قادر به حرکت نیستند و تنها در زمان مد می توانند برای صید از حوضچه ها خارج شوند.
وی با بیان اینکه بنادر صیادی چابهار و کنارک در جزر و مد گل و لای زیادی می گیرند، خاطرنشان کرد: برنامه ریزی شده از این پس بنادر ماهیگیری استان مجهز به دستک هایی برای جلوگیری از ورود گل ولای به حوضچه ها شوند.
وی تصریح کرد: هزینه نصب دستک ها پایین تر از لایروبی بنادر است و نیاز به لایروبی را برای چند سال به تاخیر می اندازد.
وی با بیان اینکه از حدود 20 سال قبل تاکنون اقدامی عملی برای توسعه و لایروبی بنادر صیادی و گردشگری این منطقه انجام نشده است، خاطر نشان کرد: لایروبی و توسعه 11 بندر صیادی و تخلیه صید می تواند به ایجاد اشتغال بیشتر کمک کند.
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان افزود: آسفالت محوطه بنادر صیادی، روشنایی و توسعه اسکله ها از نیازها و ضرورت هاست تا صیادان و سایر مراجعان به این بنادر با دلگرمی بیشتری فعالیت کنند.
میرمرادزهی گفت: حدود 25 هزار صیاد در قالب 34 تعاونی صیادی در آب های ساحلی شهرستانهای کنارک و چابهار به وسیله 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قایق مشغول صید و صیادی هستند.
وی ادامه داد: چابهار و کنارک ظرفیت های خوبی برای آبزی پروری دارند و هم اینک پرورش ماهی در قفس و پرورش میگو در سایت گواتر در حال انجام است.
وی بیان کرد: صیادان چابهار و کنارک هم اینک تامین کننده بیش از 60 درصد ماهیان صنعتی کشور هستند و رتبه نخست صید در غرب اقیانوس هند را دارند.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
3043**3213
خبرنگار: رستم کریمی نژاد **تنظیم کننده: اکبر نوری * انتشار: عباسعلی نقی یان
اخبار لحظه به لحظه را در کانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال کنید. @irnazahedan
کد N1721371

وبگردی