آفتاب

مشاهده لاشه یک دلفین در ساحل بندرعباس

مشاهده لاشه یک دلفین در ساحل بندرعباس

بندرعباس - ایرنا - رئیس اداره محیط زیست دریایی هرمزگان گفت: لاشه یک قطعه دلفین در پی گشت و کنترل نیروهای یگان حفاظت محیط ‌زیست در ساحل سورو بندرعباس مشاهده شد.

افشین عسکری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شواهد موجود و پس از بررسی وضعیت ظاهری حیوان مشخص شد به احتمال فراوان علت مرگ برخورد با پروانه قایق بوده است.
وی با بیان اینکه دلفین ‌های اطراف جزایر قشم، هنگام و لارک در فصول خاصی از سال که جمعیت ماهی آنچوی از خانواده موتو ماهیان افزایش می ‌یابد از این سفره طبیعی بهره برده و اقدام به ذخیره چربی می‌کنند، ادامه داد: براساس مشاهده گروه کارشناسی بیش از 10 روز از زمان مرگ این دلفین می گذرد و بدن جانور در حال فساد است.
وی اضافه کرد: لاشه دلفین بر اثر پدیده مد در روزهای گذشته چندین مرتبه توسط امواج از ساحل به دریا برده شده و دوباره بازگشته است.
رئیس اداره محیط زیست دریایی هرمزگان افزود: لذا پس از انجام عملیات بیومتری و شناسایی گونه مذکور نمونه برداری برای تکمیل اطلاعات ژنی صورت گرفت.
وی عنوان کرد: جانور مذکور از گونه دلفین بینی بطری اقیانوس هند-آرام (Indo-Pacific Bottlenose Dolphin) با نام علمی Tursiops aduncus به طول 230 سانتیمتر بوده و حدود 150 کیلوگرم وزن دارد.
عسکری ابراز داشت: این دلفین دارای بدنی ستبر و قوی و طول باله پشتی بلند و هلالی شکل بوده و شکم آن سفید تا خاکستری روشن و پهلوها و پشت جانور خاکستری پررنگ است.
به گفته وی، نرهای این نوع بزرگ تر از ماده و حدود 270 سانتیمتر طول و 230 کیلوگرم وزن دارند و طول بدن ماده ها از 85 تا 112 سانتیمتر می رسد و گونه یاد شده در آب های هرمزگان و اطراف جزایر بویژه قشم، هنگام و لارک مشاهده می ‌شود.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه با افزایش بی رویه صید این ماهیان (ماهی آنچوی از خانواده موتو ماهیان) که توسط صیادان غیرمجاز برای خشک کردن و یا ارائه به صنایع پودر ماهی انجام می شود باعث شده که دلفین ها منبع اصلی غذای خود را از دست داده و دچار سوء تغذیه شوند و این مهم یکی از دلایل مرگ و میر دلفین ها در اطراف این جزایر در سال ‌های آتی است.
رئیس اداره محیط زیست دریایی استان گفت: تمام گونه‌ های پستانداران دریایی موجود در خلیج فارس اعم از نهنگ ‌ها و دلفین‌ ها به عنوان گونه ‌های تحت حمایت و در معرض خطر انقراض جهانی معرفی شده اند که برای ادامه حیات نیازمند کمک هستند.
3219/6048/1772
دریافت کننده : عزت الله معمارباشی ** انتشاردهنده: مجید ملازاده
کد N1721366

وبگردی