آفتاب

بی‌طرفی سیاسی ویژگی مدیریت دولت یازدهم در سازمان تامین اجتماعی

بی‌طرفی سیاسی ویژگی مدیریت دولت یازدهم در سازمان تامین اجتماعی

در آستان فرارسیدن هفته تامین اجتماعی، محمد رضا جعفریان، معاون فرهنگی سازمان تامین اجتماعی با ارسال یادداشتی از آمادگی سازمان متبوعش برای ارائه خدمات مختلف بیمه‌های اجتماعی در فضایی به دور از هرگونه جهت‌گیری سیاسی خبر داد.

به گزارش ایلنا، در آستان فرارسیدن هفته تامین اجتماعی، محمد رضا جعفریان، معاون فرهنگی سازمان تامین اجتماعی با ارسال یادداشتی که متن کامل آن به شرح ذیل استف از آمادگی سازمان متبوعش برای ارائه خدمات مختلف بیمه‌های اجتماعی در فضایی به دور از هرگونه جهت‌گیری سیاسی خبر داد.

هفتهتامین اجتماعی هرسال، فرصت مغتنمی  برای بازبینی و کنکاش عملکرد یک ساله سازمان و شناسایی نقاط قوت و ضعف احتمالی است. این هفته در عین حال موقعیت ممتازی برای جلب  توجه مسئولان، نهاد های تصمیم گیر و تصمیم ساز کشور به اهمیت موضوع تامین اجتماعی و ایجاد نوعی وفاق و مشارکت جمعی برای حل چالش ها و دغدغه های این حوزه است.

هفته تأمین اجتماعی نمادی از ارائه خدمات سازمان تامین اجتماعی به افراد جامعه است تا مردم از چگونگی این خدمات که در قبال دریافت حق بیمه به آنان ارائه می شود، مطلع شوند و امکان استفاده بهینه از این خدمات را داشته باشند.

بی تردید، سلامت جسم و روان، زیر بنایی‌ترین عامل پیشرفت و تکامل یک جامعه است و امروزه بر سر دستیبابی به این هدف و با تمهید بسترهای مناسب وتدوین  برنامه‌های پیشرفته بهداشتی و بهزیستی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، افراد جامعه از دوران شیرخوارگی تا پایان زندگی، تحت پوشش مراقبت های خاص قرار می‌گیرند. سازمانهای ذیمدخل با دقت در تولید مواد غذایی ویا برنامه های مربوط به  تغذیه، سالم سازی محیط زندگی، توسعه برنامه های مختلف، پیشگیری و غیره مانع بروز بسیاری ازامراض و معلولیت ها می شوند و سلامت مردم را درسیطره تصمیمات خودقرار می دهند.

سازمان تامین اجتماعی در دو بخش عمده بیمه و درمان به جامعه هدف، خدمات ارائه می‌کند. بخش درمان به عنوان یکی از بخش های اصلی سازمان سبب جذب بسیاری از مخاطبان به سوی خود می شود ، زیرا خدمات این بخش بلافاصله پس از شروع بیمه‌پردازی آغاز، و نه تنها فرد تحت پوشش، بلکه خانواده وی نیز از این خدمات بهره مند می‌شوند. همچنین دریافتی مستمری در دوران بازنشستگی، آسودگی خاطر بیمه شدگان را در دوران فراغت از کار فراهم می نماید. خدماتی مانند مقرری بیمه بیکاری و ازکارافتادگی و بسیاری ازتعهدات  دیگر تامین اجتماعی، پاسخگوی نیازهای افراد جامعه در بخش بیمه ای سازمان است.

سازمان تامین اجتماعی به دلیل نظام بیمه ای خود به شدت از محیط بیرونی به خصوص محیط اقتصادی و اجتماعی تاثیر پذیر است . این محیط در دهه های اخیر بسیار پیچیده، رقابتی و شکننده شده است و سازمان تامین اجتماعی به دلیل فعالیت در این محیط و تاثیر پذیری از آن (هم در بعد درآمدی و هم در بعد هزینه ای ) و نیزبخاطر افزایش انتظارات مشتریان ، برای حفظ و پویایی خود،لازم است به منظور همسویی با این تحولات  وبهره گیری از اثرات مثبت آن و مواجهه منطقی با مخاطرات و تهدیدات آن، برنامه ریزی لازم را انجام دهد .

تامین اجتماعی از جمله مهمترین سازمان های خدمتگزار به طیف وسیعی از اقشار نیازمند کشور است که وظیفه بزرگی در زمینه خدمت رسانی به مردم از قبل از تولد تا بعد از مرگ را برعهده گرفته است.

تامین اجتماعی متعلق به آحادکارگران، بیمه شدگان و سرمایه آن، حق الناس است که هر برنامه ریزی و فعالیتی که در این سازمان انجام می‌شود، باید  مبتنی بر رعایت حقوق کارگرانی باشد که طی سالها پرداخت حق بیمه به سازمان انتظار برخورداری ازخدمات آن را دارند. پس تحمیل هرگونه بار مالی جدید به سازمان تامین اجتماعی بدون تامین منابع آن ،موجب تضییع حقوق کارگران و بیمه شدگان این سازمان خواهد بود، با توجه به این موضوع، افزایش انتظارات مخاطبین و شرکای اجتماعی سازمان در جهت  بهبود ، ارائه بهینه و دسترسی آسان به خدمات با استفاده از فن‌آوری های نوین از مهم ترین مواردی است که نیازمند برنامه ریزی دقیق در این زمینه است.

سازمان تامین اجتماعی واسطه افزایش سرمایه های اجتماعی جامعه است، نهادهایی همچون تامین اجتماعی شاخص عقلانیت و تلاش در هرجامعه ای است. هر اندازه تامین اجتماعی توانمند باشد، جامعه آرامش وامنیت روانی و اجتماعی بیشتری را تجربه خواهد کرد. و بالطبع هر قدرهم از بحران دورتر باشد، جامعه در شرایط مناسب‌تر قرار می‌گیرد.

خوشبختانه دولت تدبیر و امید انسجام بخشی به نظام تامین اجتماعی را از ابتدای دولت در دستور کار خود قرار داد و این مقوله را طی این ۴ سال در سازمان مستحکم کردیم. بی طرفی سیاسی، راهبرد و پیمان مدیریت جدید سازمان با خداو مردم بوده است.  متاسفانه شاهد یک دست اندازیهای سیاسی برای نیل به مقاصد سیاسی درطول ۸سال در دولت قبل بوده ایم، امروز خوشبختانه در ۴ سال دولت تدبیر و امید ممانعت  از دست اندازیهای سیاسی از طریق عمل قانونمند، حرفه ای و شایسته سالاری در سازمان تامین اجتماعی امکان پذیر شده است، ما این مسیر ۴ ساله را رفته ایم و بر عهدخود ایستاده ایم و انشاء الله در ادامه راه تا سال ۱۴۰۰ وبه واسطه مسوولیتی که مردم عزیز و فهیم ایران در روز ۲۹ اردیبهشت با حضور یکپارچه خود در انتخابات رقم زده اند ودولت تدبیر وامید را مجدد انتخاب کرده اند، این مسیر را ادامه خواهیم داد.

در ابتدای دولت یازدهم صندوق‌های بیمه‌ای ازجمله سازمان‌تامین‌اجتماعی با چالش های فراوانی روبه رو بوده‌اند که خوشبختانه سعی‌کردیم در دولت ‌تدبیر و امید و با مدیریت جدید سازمان و با همکاری وکمک همه همکاران {تکرارمی کنم}همه همکاران  خدوم،  این روند را تا حدی اصلاح کرده ایم و قصد داریم در ادامه اصلاحات، هم افزایی میان صندوقهای بیمه ای وهمچنین ارتباط مستمر و مداوم با شرکای اجتماعی را افزایش دهیم، چرا که تحقق اقتصاد مقاومتی با فعالیت صندوق های بیمه ای ازجمله سازمان تامین اجتماعی قابل دستیابی است و می کوشیم بجای یارانه،نشاط وشادابی در بین مردم توزیع کنیم که این آرزوی هر ایرانی است.

کد N1721132

وبگردی