آفتاب

یاد آر ز شمع مرده، یاد آر

یاد آر ز شمع مرده، یاد آر

نخستین شماره نشریه «صور اسرافیل» چند ماه پس از پیروزی انقلاب مشروطه در هشتم خرداد ماه ۱۲۸۶ خورشیدی به همت میرزا جهانگیرخان، علی‌اکبر دهخدا ...

نخستین شماره نشریه «صور اسرافیل» چند ماه پس از پیروزی انقلاب مشروطه در هشتم خرداد ماه ۱۲۸۶ خورشیدی به همت میرزا جهانگیرخان، علی‌اکبر دهخدا و جمعی از روزنامه نگاران پیشرو آن دوره انتشار یافت. در نخستین سر مقاله صوراسرافیل، مراد و هدف روزنامه این‌طور بیان شده بود: «تکمیل معنی مشروطیت»، «حمایت مجلس شورای ملی» و «معاونت روستاییان و ضعفا و فقرا و مظلومین.» در شماره سه این روزنامه، اهداف آن، چنین توضیح داده شده بود: در تکمیل معنای مشروطیت، به استبداد و ارتجاع می‌تازد و در معاونت روستاییان و فقرا و مظلومین، اصلاحات ارضی و تقسیم زمین را میان رعیت مطرح می‌کند.

 

از محدودیت سرمایه‌داری سخن می‌گوید و بالاخره دادخواهی مظلومین سراسر ایران را به گوش همگان می‌رساند.» نویسندگان صوراسرافیل نوشته بودند: از تهدید و هلاکت بیم و خوفی نداریم و به زندگی بدون حریت و مساوات و شرف وقعی نمی‌گذاریم. تملق از کسی نمی‌گوییم و به رشوه گول نمی‌خوریم و اغراض نفسانی به‌کار نمی‌بریم، بد را بد و خوب را خوب می‌نویسیم.» این نشریه پس از انحلال مجلس اول مشروطه و قتل میرزا جهانگیرخان به محاق رفت تا اینکه علامه دهخدا چند شماره آن را در سوئیس منتشر کرد. دهخدا شعر معروف «یاد آر ز شمع مرده، یاد آر» را در یکی از شماره‌های «صور اسرافیل» منتشر کرد و در حاشیه آن نوشت: شبی مرحوم جهانگیرخان را به خواب دیدم در جامه سپید و به من گفت چرا نگفتی [که] او جوان افتاد. من از این عبارت چنان فهمیدم که می‌گوید چرا مرگ مرا در جایی نگفته یا ننوشته‌ای و بلافاصله در خواب این جمله به خاطر من آمد: یاد آر ز شمع مرده یاد آر.

کد N1720884

وبگردی