آفتاب
رمان یک فیلسوف دربازار نشر

«سن عقل» ژان پل سارتر به کتابفروشی ها آمد

«سن عقل» ژان پل سارتر به کتابفروشی ها آمد

رمان «سن عقل» نوشته ژان پل سارتر با ترجمه حسین سلیمانی نژاد توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، رمان «سن عقل» نوشته ژان پل سارتر به تازگی با ترجمه حسین سلیمانی نژاد توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب، دویست و بیست و چهارمین «داستان غیرفارسی» است که توسط این ناشر چاپ می شود.

ژان پل سارتر به عنوان یک نویسنده و فیلسوف، با اعتقاد به این که انسان مختار است و باید خود، سرنوشتش را انتخاب کند، همیشه به مسائل محیط اطراف و روزگارش انتقاد می کرد و تا پایان عمر به فعالیت های انتقادی خود ادامه داد. از جمله مثال های روحیه انتقادی و فعالیت های این نویسنده می توان به خودداری اش از دریافت جایزه نوبل ادبیات در سال ۱۹۶۴ اشاره کرد.

سارتر متولد سال ۱۹۰۵ در پاریس و درگذشته به سال ۱۹۸۰ در همین شهر است. او در دوران جوانی به همراه دوستان و هم دانشگاهی هایش به انتقاد از سنت های اجتماعی و رویکرد بورژوازی پرداخت. پس از دانش سرای عالی پاریس، سارتر به تدریس فلسفه در دبیرستان پرداخت و سپس برای تکمیل تحقیقات فلسفی اش به آلمان رفت. او در آلمان در انیستیتوی فرانسه شهر برلین با هایدگر و هوسرل و اندیشه هایشان آشنا شد.

تاثیر هایدگر بر سارتر او را به سمت اگزیستانسیالیسم هدایت کرد. ولی سارتر خلاف اساتید آلمانی فلسفه اش، تنها به زبان فلسفه نمی نوشت و برای بیان اندیشه هایش از قالب هایی چون رمان، نقد ادبی، نمایشنامه و داستان کوتاه استفاده می کرد. اولین رمان فلسفی او با نام «تهوع» چاپ شد.

رمان «سن عقل» این نویسنده، در ۱۸ فصل نوشته شده است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

به طرف او چرخیده بود و به نظر می رسید منتظر چیزی است. باید این راه را تا آخرش می رفت. دانیل با نفرت فکر کرد «که این طور! با جان خودم حق شناس به نظر می رسد!» مثل مالوینا، وقتی کتکش زده بود.

مارسل گفت «شما! شما این را از خودتان پرسیدید! ولی او... دانیل، تنها کسی که در این دنیا به من علاقه دارد، شمایید.»

دانیل بلند شد، رفت نزدیکش نشست و دستش را گرفت. دستی وارفته و تب دار، مثل کسی که دارد اعتراف می کند. بدون هیچ حرفی آن را در دستش نگه داشت. به نظر می رسید که مارسل در حال جنگیدن با اشک هایش است. به زانوهایش نگاه می کرد.

«مارسل، اگر بچه از بین برود، برای تان فرقی نمی کند؟»

مارسل حرکتی از روی خستگی کرد. «می خواهید چه کار کنیم؟»

این کتاب با ۳۷۵ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۳۰۰ هزار ریال منتشر شده است.

کد N1720371

وبگردی