آفتاب
دولت یازدهم/ سخن اعداد

توسعه بخش کشاورزی خراسان رضوی؛ برگ زرینی در کارنامه دولت یازدهم

توسعه بخش کشاورزی خراسان رضوی؛ برگ زرینی در کارنامه دولت یازدهم

مشهد- ایرنا- بخش کشاورزی استان خراسان رضوی بابرخورداری از یک میلون و 200 هزار هکتار سطح زیرکشت و بیش از 14 میلون واحد دامی جایگاه تعیین کننده ای درتامین نیازهای حیاتی جامعه، امنیت غذایی و اقتصاد ملی دارد.

به گزارش ایرنا، بخش کشاورزی استان در بسیاری از محصولات مهم رتبه های اول تا سوم کشور را دارا می باشد و 83 نوع محصول کشاورزی شامل 45 نوع محصول زراعی و 38 نوع محصول باغی دراین استان تولید می شود.
با روی کارآمدن دولت یازدهم بخش کشاورزی استان به طور جدی مورد توجه قرار گرفت به طوری که در بسیاری از شاخص ها رشد 10 برابری نسبت به دوره قبل در این بخش ایجاد شد.

*تخصیص 2 هزار و 690 میلیارد ریال تسهیلات برای بخش مکانیزاسیون کشاورزی در دولت یازدهم
رئیس سازمان جهاد کشاروزی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد : همزمان با روی کارآمدن دولت یازدهم 80 درصد ماشین آلات بخش کشاورزی استان فرسوده و مستهلک بود و از 33 هزار دستگاه تراکتور فقط 13 هزار عمر زیر 15 سال داشت و 20 هزار دستگاه از رده خارج بود ولی امروز در سایه توجه دولت سازمان جهاد کشاورزی در مسیر فنی و با برنامه در حرکت است.
مجتبی مزروعی با بیان اینکه 2 هزار و 690 میلیارد ریال تسهیلات برای بخش مکانیزاسیون کشاورزی این استان در دولت یازدهم اختصاص یافته است ، افزود :در بخش مکانیزاسیون کشاورزی در سال های گذشته تسهیلاتی اختصاص نیافت اما با روی کارآمدن دولت یازدهم به این بخش نیز توجه جدی شد و میزان تسهیلات ارائه شده مربوط به این بخش در سال های 93 و 94 یکهزار و 40 میلیارد ریال بود.
وی ادامه داد: در سال 95 نیز 780 میلیارد ریال و در سال جاری مبلغ 870 میلیارد ریال تسهیلات برای مکانیزاسیون اختصاص یافت.
رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: همچنین در سه سال اخیر بیش از سه هزار دستگاه تراکتور ، بیش از 150 دستگاه کمباین و بیش از سه هزار دستگاه انواع ادوات در اختیار کشاورزان و تولیدکنندگان استان قرار گرفت.
مزروعی خاطرنشان کرد : برای افزایش بهره وری در بخش کشاورزی نیز باید ضریب فناوری را ارتقاء داد که در این راستا سالانه 800 میلیارد ریال تسهیلات در این بخش تزریق می شود .

*توجه ویژه دولت یازدهم به بخش نهاده های دامی
رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود : همچنین در بخش دام، حمایتهای خوبی در دولت یازدهم صورت گرفت و در این دولت 600 هزار تن نهاده به صورت شش ماهه و بدون سود کارمزد در اختیار دامداران قرار گرفت.
مزروعی خاطرنشان کرد : در دولت دهم هر کیلوگرم ذرت 13 هزار ریال و هر کیلو جو بین 9 تا 11 هزار ریال به دامداران داده می شد،‌ اما در دولت یازدهم با وجود افزایش سه برابری نرخ دلار، نهاده های دامی، در راستای حفظ منافع تولید کنندگان در استان و کشور، با 30 درصد کاهش نسبت به قیمت دولت قبل بین دامداران توزیع شد.
وی ادامه داد : در سالهای 93 و 94 نیز 600هزار تن انواع نهاده های دامی نظیر جو، سویا و ذرت در استان به صورت مدت دار و بدون سود توزیع شد.
وی با اشاره به خرید و توزیع 160 هزار تن جو بین دامداران خراسان رضوی در سال گذشته افزود : در سال 91 قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ 100 هزار ریال بود که با توزیع به موقع نهاده ها این رقم در سال های بعد به کیلویی 60 تا 70 هزار ریال کاهش یافت.
مزروعی گفت : در سال 92 قیمت هر کیلو دام سبک 80 هزار ریال و قیمت هر کیلو گوشت قرمز بین 280 تا 300 هزار ریال بود ولی با توجه دولت به بخش دامداری و در راستای حمایت از دامداران، نرخ دام زنده با حدود 2 برابر افزایش و به کیلویی 150 هزار ریال رسید ولی قیمت گوشت قرمز در بازار با افزایش محدود به کیلویی 300 تا 350 هزار ریال رسید.
وی ادامه داد: حدود 14 میلیون واحد دامی در سطح استان وجود دارد که این تعداد 10.6 درصد واحدهای دامی کشور را تشکیل می‌دهد و خراسان رضوی را در جایگاه اول از نظر تعداد واحد دامی کشور قرار داده است.
مزروعی با اشاره به تولید 73 هزار تن گوشت قرمز در سال 95 در خراسان رضوی، افزود : در دولت قبل دربخش گوشت مرغ و قرمز وارد کننده بودیم و از لحاظ وضعیت اقتصادی هشت و نیم میلیارد دلار تراز منفی داشتیم که این رقم هم اکنون به سه و چهار دهم میلیارد دلار رسیده است .

*افزایش بیش از چهار برابری تولید گندم در دولت یازدهم
رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص خودکفایی در بخش تولید گندم، گفت: در پی حمایتهای دولت از بخش کشاورزی، میزان تولید گندم در سال 1392 در خراسان رضوی 146 هزار تن بود که این میزان در سال 1395 به 609 هزار تن افزایش یافت.
وی افزود: همچنین میزان درآمد گندم در سال 92 حدود هزار و 200 میلیارد ریال بود که این رقم در سال 95 به هفت هزار و 800 میلیارد ریال رسید.
وی ادامه داد: تولید چغندر نیز از 700 هزار تن در سال 92 نیز به یک میلیون و 200 هزار تن در سال 95 رسیده و این در حالی است که سطح زیر کشت چغندر از 53 هزار هکتار در سال 92 به 21 هزار هکتار در سال 95 کاهش یافت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: همچنین در بخش نهاده های باغی و زراعی در گذشته در وضعیت بدی قرار داشتیم و کودها و سموم بی کیفیت چینی و هندی در اختیار کشاورزان قرار می گرفت ولی در چارچوب فعالیت دولت یازدهم و با تحقق برجام، کودها و سموم باکیفیت وارد و به میزان لازم در اختیار کشاورزان قرار گرفت که منجر به افزایش تولید در واحد سطح شد.
مزروعی ادامه داد: علاوه بر افزایش تولید محصول، درآمد خوبی نیز ظرف سه سال اخیر برای کشاورزان حاصل شد که نتیجه تامین به موقع نهاده ها، ماشین آلات و سموم است و با وجود کاهش سطح زیرکشت در زمینه تولیدات با افزایش خوبی روبرو بودیم.

*افزایش 10 برابری اعتبارات آبیاری تحت فشار در خراسان رضوی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعلام کرد : میزان اعتبارات تخصیصی برای آبیاری تحت فشار در طول فعالیت دولت یازدهم در مقایسه با پیش از آن بی سابقه بوده است.
مجتبی مزروعی افزود: اعتبارات تخصیص یافته برای آبیاری تحت فشار در سطح این استان در چارچوب فعالیت دولت یازدهم بیش از 10 برابر افزایش یافته است.
وی ادامه داد: میزان اعتبار اختصاص یافته برای این بخش در خراسان رضوی در سال 92 مبلغ 170 میلیارد ریال بود که این رقم در سال 95 به هزار و 800 میلیارد ریال افزایش یافت.

*ابلاغ دستورالعمل تاسیس 100 هکتار گلخانه تا پایان سال جاری
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز با تاکید بر رویکرد دولت یازدهم در توسعه کشت گلخانه ای گفت : تمام محصولات بوته ای ، سبزی و صیفی را باید در محیط گلخانه ای تولید کرد و دستگاه های مرتبط نیز باید این امر را تسهیل کنند .
سید هاشم نقیبی اظهار کرد: 40 هکتار کشت گلخانه ای در سال گذشته دراستان انجام شد و باید تا 200 هکتارسطح زیر کشت گلخانه ای افزایش یابد.
وی بیان کرد : دستورالعمل اجرای 100 هکتار کشت گلخانه ای در این استان در سال جاری ابلاغ شده و برای تامین اعتبار در حال مذاکره با بانکها هستیم.
نقیبی ادامه داد : تا پایان سال 94 سطح زیرکشت گلخانه ای در این استان 214 هکتار بود که با برنامه ریزی های انجام شده و ارائه تسهیلات خاص تاسیس 60 هکتار گلخانه در سال گذشته آغاز شد.
وی مصرف کمتر آب، اشتغالزایی زیاد و افزایش تولید در واحد سطح را از مزایای کشت گلخانه ای برشمرد.

*رشد 1.8 درصدی اشتغال در بخش کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: رویکرد دولت به بخش کشاورزی منجر به رشد 1.8 درصدی اشتغال شده است و به میزان اشتغالزایی از مهاجرت روستاییان به شهرها نیز جلوگیری شده است.
مزروعی با بیان اینکه سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان 23.4 درصد است، افزود: تعداد بهره برداران کشاورزی در استان 338 هزار نفر است.
گزارشگر : ندا جواهرفر** منتشرکننده : علی حیدر شاه حسینی
7505/6012
کد N1719999

وبگردی