آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد؛

ناتوانی شبکه بانکی در تامین مالی بخش معدن

ناتوانی شبکه بانکی در تامین مالی بخش معدن

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران گفت: شبکه بانکی کشور توان تامین مالی و نیازهای نقدینگی بخش معدن را ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر یکی از بخش‌های اقتصادی که بیش از ۱۴۰ هزار اشتغال به صورت مستقیم در آن ایجاد شده بخش معدن است. اما تامین مالی این بخش طی سال های اخیر با مشکلاتی مواجه شده و اغلب سرمایه گذاران و بهره برداران این حوزه مدعی هستند به دلیل مشکل نقدینگی امکان نوسازی تجهیزات و ماشین آلات معادن را نداشته و ناچارند از ماشین آلات قدیمی استفاده کنند.

در آخرین نشست معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز فرسوده بودن ماشین آلات معادن مطرح شد و جعفر سرقینی اعلام کرد برخی معادن ماشین آلات ساخت حدود ۵۰ سال قبل را استفاده می کنند.

فارغ از فرسودگی و عدم بهره‌وری و کارایی این ماشین آلات موضوع مهم، ایمنی کارگران و معدنکاران در استفاده از این تجهیزات است. برخی کارشناسان بخش معدن معتقدند این ماشین آلات علاوه بر هدر دادن زمان و در بر داشتن هزینه‌های هنگفت برای مالک و بهره‌بردار، ایمنی کارگران را نیز به مخاطره می اندازد. اما بهره برداران به دلیل کمبود نقدینگی توان نوسازی این تجهیزات را ندارند.

سید علی صدری رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات بخش معدن گفت: در حوزه معدن نیاز به تجهیزات جدید داریم.

وی افزود: ما در کشور توان تولید برخی ماشین آلات مانند سنگ شکن و یا آسیاب را داریم اما این توان تولید پاسخگوی نیاز داخل نیست.

صدری ادامه داد: برای تهیه ماشین آلات نو در بخش معدن نیاز به تزریق منابع و نقدینگی به این بخش است که این منابع در دسترس نیست.

وی افزود: در سال ۹۲ که دولت یازدهم آغاز به کار کرد رئیس جمهور اعلام کرد که خزانه کشور خالی است، یعنی منابعی برای تامین مالی نیازهای اینچنینی وجود نداشت.

به گفته صدری طی یک سال گذشته به تدریج که فروش نفت افزایش پیدا کرد توانستیم برخی تجهیزات را خریداری کنیم. البته این نوسازی تجهیزات نیاز به زمان دارد و در مدت زمان کوتاه نمی‌توان توقع داشت این اتفاق رخ دهد.

رئیس خانه صنعت، ‌معدن و تجارت جوانان ایران تاکید کرد: بانک‌های کشور توان تامین مالی تولید را ندارند و ما نمی توانیم روی نظام بانکی حساب باز کنیم، بنابر این نیاز به بازارهای رقابتی داریم و این موضوع هم منوط به ورود سرمایه‌گذار خارجی و یا بانک‌های خارجی است.

صدری ادامه داد: ورود سرمایه‌گذار و بانک‌های بین المللی و تزریق منابع به بخش تولید نیز نیاز به سیاست های دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه دارد تا مسیر ورود این سرمایه گذاران را هموار کند.

وی در پایان گفت: ما امیدواریم روند برقراری ارتباط بین بانک های کشور با بانک های بین الملل ادامه پیدا کند و با توجه به اخبار منتشره انتظار داریم اتفاقات خوشی در رونق تولید رخ دهد و اقتصاد کشور از وضعیت فعلی خارج شده و به سمت رونق پیش رود.

کد N1719964

وبگردی