آفتاب

چشم‌انداز بخش انرژی در ایران

چشم‌انداز بخش انرژی در ایران

پیش‌بینی‌ها از بازار انرژی و به‌خصوص قیمت نفت، تاثیر بسزایی بر اقتصاد ایران دارد. صنعت انرژی ایران طی سال‌های 2012 تا 2015 به‌دلیل ...

شهاب‌الدین رحیمی:پیش‌بینی‌ها از بازار انرژی و به‌خصوص قیمت نفت، تاثیر بسزایی بر اقتصاد ایران دارد. صنعت انرژی ایران طی سال‌های 2012 تا 2015 به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی، بسیاری از مشتریان خود را از دست داد و تولید نفت افت شدیدی پیدا کرد. اما با اجرای برجام، ایران دوباره توانست جایگاه خود را در بازار‌های بین‌المللی به‌دست بیاورد. گزارش‌های نهاد‌های بین‌المللی نشان می‌دهد در صورت تامین زمینه مورد نیاز برای توسعه میادین نفت و گاز، چشم‌انداز مثبتی در انتظار صنعت نفت، گاز و همچنین صنعت برق ایران است.

 

جذب سرمایه‌گذاری خارجی، جذب تکنولوژی و تجهیز این صنایع و ثبات قیمت نفت در بازار‌های جهانی مهم ترین متغیر‌هایی هستند که نقش بسزایی در روند رو به رشد این صنایع خواهند داشت. در حال حاضر تولید گاز ایران روزانه 750 میلیون متر مکعب در روز است که پیش‌بینی می‌شود تولید گاز ایران تا سال 2020 و 2040 به‌ترتیب به 920 و 1150 میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد که 750 میلیون دلار اضافه درآمد را به همراه خواهد داشت. همچنین درخصوص صادرات نفت نیز پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020 صادرات به مرز 53/ 2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد که با فرض صحیح بودن پیش‌بینی‌ها از قیمت نفت در بازار جهانی از 19 میلیارد دلار اضافه درآمد خبر می‌دهد. درخصوص صنعت برق نیز پیش‌بینی می‌شود در افق 2040 شتاب افزایش مصرف برق به تدریج از میانگین فعلی 8/ 6 به 8/ 3 تراوات ساعت درسال کاهش خواهد یافت.

در این پرونده باشگاه اقتصاددانان روزنامه «دنیای اقتصاد»، چشم‌انداز آینده صنایع انرژی ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

کد N1719881

وبگردی