آفتاب

پیش نویس برنامه راهبردی برای آینده یوزپلنگ تهیه شد

پیش نویس برنامه راهبردی برای آینده یوزپلنگ تهیه شد

تهران- ایرنا- مدیر ملی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: پیش نویس برنامه استراتژیک برای آینده یوزپلنگ آسیایی با حضور کارشناسان خارجی و داخلی تهیه شد.

هومن جوکار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: برنامه استراتژیک برای آینده یوزپلنگ آسیایی، برنامه ای پنج ساله است که تا دو ماه آینده نهایی می شود.
وی به برگزاری جلسات با کارشناسان خارجی برای بررسی وضعیت یوزپلنگ آسیایی و آینده آنها اشاره و اظهار کرد: در چند ماه اخیر سه جلسه با حضور کارشناسان خارجی در ایران برگزار شد که در آخرین جلسه که هفته گذشته بود، مقرر شد برنامه ای استراتژیک برای آینده یوزها تدوین شود که پیش نویس آن تهیه شد.
جوکار ادامه داد: این جلسه با حضور مشاور بین المللی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، نماینده اتحادیه جهانی حفاظت ( IUCN ) و رییس بخش گربه سانان این اتحادیه برگزار شد که فعالیت سال های اخیر پروژه، مشکلات موجود در مناطق زیست یوز و خود یوزپلنگ در ایران ارائه و جمع بندی شد؛ همچنین نظرات دست اندرکاران پروژه و کارشناسانی که به نحوی در میدان و یا در بخش ستادی با پروژه همکاری می کنند، مانند سازمان محیط زیست، نیز ارائه و در دو جنبه گردآوری و دسته بندی شد.
وی افزود: یکی اینکه مهمترین تهدیدات چیست و همگی توافق داشته باشند که کدام یک از تهدیدات در اولویت اول است و دوم مهمترین راهکارهایی است که می توان برای پنج سال آینده در پیش گرفت؛ با تسهیلگری مشاوران بین المللی پروژه قرار شد در این راستا یک برنامه استراتژیک تدوین شود و پیش نویس آن تهیه شد که تا دو ماه آینده نهایی و به برنامه عمل تبدیل می شود.
مدیر ملی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اظهار کرد: این برنامه در سه بازه زمانی اقدامات سریع، میان مدت و بلند مدت فعالیت ها را تقسیم کرده است.
وی درباره اقدامات سریع گفت: قرار است این اقدامات در اولین فرصت اجرایی شود و به علت اهمیت موضوع برخی از آنها آغاز شده است، مانند اهمیت بیشتر دادن به تکثیر در اسارت یوزپلنگ که اکنون دو قلاده یوز ( کوشکی و دلبر ) با همین هدف در پارک پردیسان نگهداری می شوند.
جوکار افزود: اصلاح ساختار مدیریتی یکی دیگر از اقدامات سریع است که شامل تمام سطوح از مدیریت پروژه تا مدیریت استانی زیستگاه های یوزپلنگ را شامل می شود و حتی ممکن است در این پروسه من به عنوان مدیر پروژه با نظر جمع تغییر کنم.
وی گفت: همچنین یک سری اقدامات میان مدت تعریف شده است، مانند آموزش دامداران در مکان هایی که نمی توان دام را از مناطق خارج کرد که در این روند دامداران آموزش می بینند که چگونه دام ها را در مراتع مدیریت کنند.
وی در خصوص خروج دام از مراتع و زیستگاه های یوزپلنگ گفت: البته واقع بینانه این است که در منطقه کوچکی بتوانیم این کار را انجام دهیم چون امکان مدیریت آن در تمام مناطق وجود ندارد زیرا مساله معیشت مردم در میان است.
جوکار گفت: مسائلی مانند آگاه سازی عمومی و برنامه هایی که تا حدودی جنبه ملی دارد، مانند برنامه های آموزشی جزو برنامه های بلند مدت است که در جریان می باشد. این اقدامات در قالب سه ساختار چهارچوب کلی فعالیت های پنج ساله برنامه آینده یوزپلنگ را تشکیل می دهد.
وی تاکید کرد: وقتی در برنامه جدید به اولویت ها نگاه می کنیم، اقدامات سریع، میان مدت و بلندمدت به ترتیب در اولویت اجرا قرار می گیرند، البته ممکن است برخی از آنها به طور موازی جلو روند اما تاکید روی اقدامات سریع است.
جوکار اظهار کرد: بازنگری و اصلاح ساختار مدیریت مناطق و به طور کلی پروژه اقداماتی است که اکنون به عنوان اقدامات اولویت دار و سریع مد نظر است که باید اجرا شود، این بازنگری در یک فرایند دموکراسی و با نظر جمع بزرگی از دست اندرکاران انجام خواهد شد.
وی با تاکید بر اهمیت حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: مساله ایمن سازی جاده ها و درخواست حداکثر بودجه برای حداقل سه محوری که در زیستگاه یوزپلنگ قرار دارد، در دو سال آینده از دیگر برنامه های تعیین شده است که باید هر چه زوتر اجرایی شود.
جوکار افزود: یکی از این جاده ها محور عباس آباد (محدوده بین میامی تا سبزوار ) است که پیمانکار آن مشخص شده و به زودی عملیات اجرایی آغاز می شود، همچنین محورهای ساغند یزد و انار در یزد است که هنوز آغاز نشده که به دلیل اهمیت موضوع باید هرچه زودتر وارد برنامه کاری شوند.
وی درباره بخش مالی و بودجه های برنامه جدید گفت: رییس بخش گربه سان اتحادیه جهانی حفاظت وظیفه تقویت بودجه و کمک های بین المللی این برنامه را بر عهده گرفت که بر این اساس تلاش می کنیم در شهریورماه جلسه ای با هدف بررسی میزان توان همکاری دستگاه های بین المللی در بخش مالی این پروژه و هزینه کرد فعالیت های آن داشته باشیم.
جوکار تاکید کرد: این برنامه باید توسط سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه نحوه اداره آن به طور دقیق برنامه ریزی شود، مجلس شورای اسلامی نیز پیگیر این موضوع است که امیدواریم با حمایت مجلس شورای اسلامی، سازمان حفاظت محیط زیست و دولت این برنامه را در مدت پنج سال آینده به سمتی هدایت کنیم که بهتر از گذشته که بیشتر تمرکز روی نگهداری وضع موجود بود، به بهبود وضع موجود پرداخته شود.
علمی 9014**
خبرنگار: کیمیا عبدالله پور * انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me
کد N1719776

وبگردی